Første Tesla Model 3 ruller ud af fabrikken på fredag

Illustration: PR-foto

'Billig-Tesla’en' Model 3 er klar til at blive sendt ud til de første købere. Det oplyser firmaets stifter og direktør, Elon Musk, på Twitter.

Allerede i slutningen af denne uge er det første eksemplar klar, og ved udgangen af måneden leverer Tesla de første 30 biler til de kunder, der står øverst på ventelisten.

Herefter bliver produktionen af Model 3 sat kraftigt i vejret hen over efteråret. Ambitionen er ifølge Elon Musk at nå en månedlig produktion på 20.000 eksemplarer i december.

Leveringen af den første Model 3 sker til tiden og klarede ifølge Musk alle lovkrav til produktion to uger forud for tidsplanen. Dette står i skærende kontrast til tidligere Tesla-modeller, der har været præget af store forsinkelser.

Skal give langt flere råd til en Tesla

Som den klart billigste Tesla til dato er den nye model udtænkt til at gøre elbilen langt mere mainstream, end den er i dag.

Startprisen på Model 3 er 35.000 dollars, hvilket direkte omregnet svarer til 228.000 kroner. Hvad den kommer til at koste herhjemme, når moms og afgifter er medregnet, har Tesla dog ikke løftet sløret for endnu.

Sikkert er det dog, at Model 3 vil være markant dyrere, end hvad den kommer til at koste i USA, og derfor er det også uklart, om den vil kunne gøre en forskel for elbilsalget i Danmark, som har haltet alvorligt i 2017. I de første fire måneder i år blev der blot solgt 47 elektriske biler.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg kunne egentlig godt tænke mig en elbil, men jeg sætter aldrig et sekscifret beløb af til en bil. Den absolut mest attraktive model ville ellers være en - Tesla, - joh nemlig Roadsteren, men prislappen siger 150.000 dollaser, - som i 'not gonna happen'.

  • 0
  • 0

Måske kan du opdatere os på Tesla priser i Norge kontra Danmark ?

Dagens pris for Model S 75 er DKK 467.200 (omregnet fra NOK). Lekkevidde EPA 417 km og EEDC 490 (egentlig rekkevidde for S 75 D, kanskje lavere for S 75)

Model S 100 D koster DKK 646.200 (rekkevidde EPA 630 km)

I Norge har elbiler ingen avgift, mens fossilbiler belastes med engangsavgift (CO2, vekt mm) og moms (mva). Elbiler slipper også bompenger og stort sett gratis parkering.

Rimeligste vanlig VW Golf har en engangsavgift på ca 44.000 og 31.300 i moms. Så en typisk elbil i Norge støttes med ca DKK 75.000 i Norge! En fossilbil som slipper ca 0 gram CO2 og er lett har svært lav engangsutgift.

En VW Golf 1,6 TDI 115 hk Businessline koster DKK 240.700.

VW e-Golf DKK 205.240 EEDC 300 km BMW i3 DKK 209.700 EEDC 300 km Nissan Leaf DKK 164.300 EEDC 250 km Hyundai Ionique DKK 180.500 EEDC 280 km

Med unntak av Tesla er det stort sett kombiutgaver av elbiler. Det mangler både SUV'er og stasjonsvogner, så det er imponerende at elbilene har så stor andel av salget, ca 20% og sterkt økende gjetter jeg når Opel Ampera-e og Tesla Model S kommer. Avgiftsfrihet forventes fram til 2020. Ladbare hybridbiler er også svært populære og prisgunstige, som oftest billigere enn deres fettere og kusiner med fossilmotorer!

Alle priser er dagens listepriser.

  • 0
  • 0

Jeg kunne egentlig godt tænke mig en elbil, men jeg sætter aldrig et sekscifret beløb af til en bil. Den absolut mest attraktive model ville ellers være en - Tesla, - joh nemlig Roadsteren, men prislappen siger 150.000 dollaser, - som i 'not gonna happen'.

Mit indlæg fik prompte seks thumps down. Fred med det, det tager jeg med ophøjet ro. Imidlertid kilder min nysgerrighed mig for at kende baggrunden denne gang. Indlægget indeholder jo ikke meget politisk indhold, kun oplysninger om min og flertallets manglende økonomiske formåen. Desuden roser jeg endda en Tesla model. Så – æhh, - hvor trådte jeg ved siden af den smalle sti???

  • 0
  • 0

@Brian Jeg tror du misforstår Hans eller blander 2 oplæg sammen. Hans Jørgen vil ikke give et seks cifret beløb for en Roadster. Jeg tror gerne han vil give 100.000 for den.

@Hans Jørgen Nielsen, Jeg skal ikke kunne sige hvorfor du får thumps down, måske fordi indlægget ikke har så meget med Model 3 at gøre :) Jeg kan ikke finde priserne for Tesla Roadster, hvor ser du dem? Jeg troede at Tesla var stoppet med at producere dem. Der findes en brugt til 650.000 kr på bilbasen. Ellers findes der model S'er til lige under 500.000 kr.

On topic, jeg glæder mig til at se hvordan model 3 er endt ud. Der var vist noget med at bagagerummet var lidt klodset designet på den første prototype. Og så er det for mig spændende om prisen kan matche Hyundai Ioniq på 250.000 for en fuld udstyret model.

  • 0
  • 0

"En startpris på rundt 300 000 kroner for Model 3 er derfor sannsynligvis et rimelig anslag. "

Det skulle ca. være 235.000 DKK, altså ca det samme som i USA.

Den norske pris er helt uden moms og afgift, så med de nuværende danske regler (20% afgift og 25% moms), bliver det vel rundt regnet 350.000 DKK. Det vil så stige noget, når de nye afgiftsregler indfases i 2019 (eller når der er solgt i alt 5.000 elbiler).

  • 0
  • 0

Tak til Ketill Jacobsen. Det forklarer jo en del. Så må jeg spørge om priserne på elbiler i Danmark, selv hvis de stadig var afgiftsfrie?

Nu handler artiklen jo om Model 3. Den er prissat til 35.000 USD, eller lige under 230.000 DKK. Før afgifterne blev ændret var Tesla-priser kun en anelse højere i Danmark end i USA, Mon ikke vi kunne regne med en pris lige under 300.000 DKK - det må siges at være en konkurrencedygtig pris. De nye afgiftsregler er jo ikke simple. Har ingen anelse om hvad prisen bliver.

  • 0
  • 0

Jeg er ikke så bekymret for nyprisen. Der er mange, der kører rundt i en Audi eller BMW til samme pris som en ny Model 3, så der skal nok blive solgt nogle hundrede stykker her i DK (med vores ynkelige ambitioner).

Det der bekymrer mig mere, er at der bliver ikke opbygget et brugtmarked over tid. Alle sætter sig på deres elbil, fordi afgifterne med tiden vil stige, og man måske regner med at holde på sin bil i 5-7 år indtil man ser, hvordan afgiftslandskabet så ser ud. Det bliver altså ikke muligt om 5-7 år at købe en brugt Model 3 til 100.000 kr.

Skifter man så tilbage til benzin, hvis elbiler til den tid er uudholdeligt dyre pga. afgifter? Måske, hvis det viser sig, at elbilerne ikke generelt falder i pris, fordi bilfabrikanterne sælger dem med større og bedre batterier istedet for de samme batterier til lavere pris.

Det er større batterier til samme pris, som forbrugerne vil have i andre lande.

Det er stik modsat den forudsætning afgiftsgrundlaget blev lavet på, hvor afgiften forudså et "teknologisk prisfald".

  • 0
  • 0

Var det ikke relevant, at ing.dk i nyhed om Tesla 3 bare lige antydede batteristørrelsen og/eller rækkevidden. Et gæt 50 kWh og 300 km. Min Mercedes B Electric har 28 kWh og rækker op til 130/180 km (vinter/sommer). Tesla 85 har 85 kWh og rækker op til 400 km, men er tung, ca. 2 ton!

  • 0
  • 0

Hej.

Holger kommer ind på vægten af en bestemt Tesla.

For et stykke tid siden har jeg været i kontakt med Tesla, som har givet mig følgende oplysninger. De forskellige versioner af Tesla S vejer 2027-2241 kg. De forskellige versioner af Tesla X vejer 2300-2500 kg. Det er uden fører, passagerer og baggage.

Tesla kunne ikke oplyse mig vægten på Tesla 3. Det bliver spændende at læse nogle data om Tesla 3.

Når jeg ser på billedet fra Ingeniøren og andre billeder, synes jeg, at Tesla 3 er en ret så flot bil. Tesla laver flere flotte biler. Tesla S er efter min mening utrolig flot.

I Ingeniørens artikel står der ordret : " Startprisen på Model 3 er 35.000 dollars, hvilket direkte omregnet svarer til 228.000 kroner ".

Dette er jo stadig mange penge, som singler og familier i lavindkomst-grupperne i USA vel ikke har råd til. Og i Danmark får personer i lavindkomst-grupperne nok heller ikke råd til en ny Tesla 3.

Men prisen er måske rimelig for denne elbil. Det skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0

Kan vi ikke nøjes med nordjylland som del af det store norske kongerige. vi bliver scull fuckt af københavn , eneste betingelse alkohold politikken forbliver som den er. jeg mener i HAR fået spritfabrikkerne til Oslo. og i er i forevejen ved og opkøbe hele nordjylland, ( og er mere end velkomne) .

eneste forskel vi skal droppe. 5 juni og fejre 17 maj med jer andre. dog med en noget billigere pris på vores øl ( ps er i kloge kære nordmænd så kommer der tre fire gode bryggerier med i den handel) lad grænsen gå omkrig hobro og vest på........ BYE BYE danmark siger jeg bare som beboer nord for den linje

Det er ikke en hemlighed at i behandler jeres udkants områder NOGET pænere end danmark gør. jeg er personligt ved og være ikke kun træt af københavn ja jeg ser ikke det som min hovedstad mere , kbh er en træls by på en træls ø-

  • 0
  • 0

Overskrift "Første Tesla Model 3 ruller ud af fabrikken på fredag"

Leveringen starter i denne uge. Hvor har Tesla publiceret tekniske specifikationer for bilen? Jeg er interesseret i batteristørrelse, motorydelse, bagagerum liter, frunk størrelse liter, længde, vægt, vendediameter, hvilke dele af bilen er lavet i stål?

  • 0
  • 0

Tesla har tilsyneladende endnu ikke offentliggjort tekniske specifikationer, kun nogle få oplysninger om (minimum-) præstationer og rækkevidde.

Man må gå ud fra at den relevante myndighed i USA har ihvert fald nogle af disse oplysninger, eftersom Model 3 nu er typegodkendt i USA:

https://twitter.com/elonmusk/status/881751...

Man må også gå ud fra at diverse journalister i USA gør hvad de kan for at opstøve informationer af den slags.

  • 0
  • 0

Tja, fronten deler meningerne ligesom den deler luften istedet for at suge den ind som en stempelmotorbil gør. Men der kommer jo nummerplade på så den ligner de fleste andre moderne biler - jeg synes det er noget kønnere end de udspilede næsebor på Mirai og Hyundai Ioniq. Citroen C4 Picasso har lidt samme frontdesign, dog med to vandrette striber. Om 10 år vil man synes at glat front er det normale - moden skifter.

  • 0
  • 0

Fronten er ikke heldig.

Jeg synes også at fronten gir et litt tomt inntrykk og som svekker et ellers nydelig design. Model 3's front er et gammelt problemområde. Se på biler som Renault Floride,Simca 1000 Coupe/1200S og Fiat 850 Coupe. Alle har hekkmotor, intet behov for grill og særlig Floride'ens front er lik Model 3's. Alle disse tre modeller fikk endrede fronter etter hvert, opp til tre fire varianter, hvilket tyder på at designerene var usikre på hva som var rett. Jeg synes Simca 1200 S fikk en fin utforming som tilsvarer at Model S skulle utstyres med en tynn kromlist langs knekken på pansret og ned og selve fronten malt svart. Nest best er Fiat Coupe med doble lykter foran. Model S har gått over fra grill til en "vinge" i fronten til å fjerne alt på Model 3. Alle de tre gamle bilene hadde også en "vinge" som en av variantene for å bryte opp "tomheten"! Så får vi se hva vi mener er finest på lang sikt!

  • 0
  • 0

Who cares. Vi snakker her om verdenshistoriens aller første bil, der måske kommer til at dække behovet for et større antal mennesker, end nogen anden elbil, nogensinde. Gid den så bare ikke har alverdens småfejl, som gør den evigt træls, som så meget andet der er sprøjtet på markedet igennem tiden - så kan jeg nok godt leve med at den ikke har verdens frækkeste front. Du kan jo altid købe et klistermærke og smække på, med et gammeldags look. Mennesket er jo f.eks mange gange af en natur, hvor de elsker noget der larmer. Hvilket tydeligt ses og høres med de tusinde af mennesker der dagligt kører rundt på scootere, knallerter og motorcykler, som larmer helt vildt meget i forhold til deres størrelse, ydelse og generelle formåen, især rent praktisk. Men nu har mange lært at leve med og måske ligefrem nyder at elbiler er støjsvage - selv om ICE faktisk i mange tilfælde er ganske støjsvage - hvis de altså er lovlige og har overholdt god service. Så mon ikke vi også lære at leve med en lidt "tom" kølergrill ;o) Hvis den så kunne designes med noget non-stick belægning, så jeg nemmere kan vaske insekter af.... det ville være rart :o) Og når dette cirkus stille og roligt er blevet hverdag og andre mærker er kommet ind i kampen. Så skal der nok komme andre design på markedet. Men vi skal jo lige i gang og mange kan jo lide forskellige ting. Mange står jo med tungen ude af munden, når de ser nogle fortidslevn i form af gamle amerikanerbiler tøffer rundt i den danske sommersol - som om det er noget specielt - og ikke bare 2,5 tons jern i pompøs indpakning, der triller 3-4km på literen. Mens andre syntes at en 2CV er det skønneste i verden - holdningerne er mange, men lad os nu få noget funktionelt, praktisk og smart - ud på vejene.

  • 0
  • 0

Det larmer ikke mindre i mit soveværelse når der triller en Tesla forbi end når der køre en Audi. Det er 100 % dækstøj og vind der høres.

Så bor du ved en motorvej. Der hvor jeg bor er farten max 40km/t og der er masser af accelerationer. Her er forskellen ENORM, og man bliver helt glad i låget når en el-bil kommer forbi og demonstrere fremtiden.

Selv fra en motorvej består larmen af hvid støj fra dækkene, men der ligger også et lavfrekvent bulder nedenunder maskeret af hvid støjen.

  • 0
  • 0

Hej Thomas.

Du skriver ordret : " Det larmer ikke mindre i mit soveværelse når der triller en Tesla forbi end når der køre en Audi. Det er 100 % dækstøj og vind der høres ".

Jeg har mange gange hørt Tesla S, Renault Zoe og andre elbiler køre forbi mig i Odense og omegn. I de sidste 3 år har jeg nemlig gået meget på fortov og stået ved mange busstoppesteder alle disse steder. Jeg har hver gang oplevet, at Tesla S havde en relativ høj lyd ved visse hastigheder. Renault Zoe har også en relativ høj lyd ved visse hastigheder.

Folk, der endnu ikke har hørt en Tesla S Model UDEFRA, kan derfor blive overraskede over den høje lyd. Det har jeg fået kritik af at sige fra en debattør. Men jeg er ikke sikker på, at denne person har hørt lige så mange Tesla S udefra som mig.

For et stykke tid siden var jeg i kontakt med Tesla. De fortalte mig, at Tesla S ikke har en støjsender, der udsender lyd ved bestemte hastigheder, så fodgængere og cyklister kan høre dem. Tesla mente derfor, at lyden som jeg hørte nok var dæk- og vindstøj.

Men en anden debat-deltager har i en anden tråd oplyst mig, at der har været nogle problemer med visse Tesla S. Derfor er det muligt, at lyden bliver lavere eller helt forsvinder fra nye eller kommende Tesla S. Måske er lyden allerede forsvundet på nogle af de gamle Tesla S. Det er svært at sige. Dog snakkes der nu om, at alle elbiler skal have støjsendere på.

Jeg har det bedst med, at cyklister og fodgængere kan høre elbiler. Men lyden bør ikke være helt så høj, som den har været på alle de Tesla S, som jeg har hørt. Måske er lyden på den Renault Fluence, som jeg har hørt, tilpas høj.

M.h.t. dækstøj må det jo afhænge af typen af asfalt og andet underlag.

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

Så bor du ved en motorvej. Der hvor jeg bor er farten max 40km/t og der er masser af accelerationer.

I skal da vist lige være enige om, om det er lyden ved acceleration eller lyden ved konstant hastighed, der diskuteres.

Jeg er enig i Jans observationer. Når jeg står ved siden af en vej i byen, hvor biler kører forbi med konstant hastighed, larmer Teslaer og biler med forbrændingsmotor lige meget. Det er i praksis dækstøjen, man hører mest.

  • 0
  • 0

eg er enig i Jans observationer. Når jeg står ved siden af en vej i byen, hvor biler kører forbi med konstant hastighed, larmer Teslaer og biler med forbrændingsmotor lige meget.

Er du nu også det, for det er jo ikke hvad Jan skriver:

Folk, der endnu ikke har hørt en Tesla S Model UDEFRA, kan derfor blive overraskede over den høje lyd.

Der er ingen høj lyd fra en Tesla, men den kører på samme slags hjul som andre biler og derfor har den samme dækstøj - Det Jan antyder er, at en Tesla larmer, det er jo ikke korrekt, idet motoren ikke siger noget hørbart overhovedet.

  • 0
  • 0

I skal da vist lige være enige om, om det er lyden ved acceleration eller lyden ved konstant hastighed, der diskuteres.

Men det er vi da blevet enig om. I byer med langsom hastighed og masser af accelerationer er motoren (fossil) meget mere dominerende end dækstøjen. Ved motorvejs hastigheder og rimeligt konstant fart er dækstøjen den mest dominerende. Også påstår jeg at hvis man lytter efter så ligger der en lavfrekvent rumlen under hvid støjen fra dækkene. Egentligt ikke så mærkeligt køre man med 2000rpm så svare det til en frekvens på 33 HZ + masser af overtoner.

Jeg kan kun høre dækstøj fra de el-biler der frekventere min meget stille villa vej. Dækenes brede har meget indflydelse på støjen. En cykel bil med 100 km/t ville ikke ikke genere larm af betydning.

  • 0
  • 0

Du får behændigt trafikken delt ind i to kategorier, hvor ingen af kategorierne omtaler det tilfælde, jeg beskriver.

Den diskussionsform gider jeg ikke spilde mere tid på.

Ærgerligt så finder vi aldrig ud af hvad hastigheden er i dit og jans eksempel. Inde i byen....en vej med konstant hastighed, detkan være alt mellem 5 og 60 km/t. Her er en video der gerne vil fortælle at der ingen forskel er ved 25-30 mp/h. Sæt computeren til et lydsystem der kan præstere bare en smule bas, eller brug hovedtelefoner. Man kan tydeligt høre det lavfrekvente bulder jeg snakker om, man skal bare lige lytte under det højfrekvente hvidstøj. Dette lavfrekvente bulder lægger sig som et andet støj tæppe over de gader bilerne køre rundt i. https://www.youtube.com/watch?v=QpnJhQU_m0A

  • 0
  • 0

Du får behændigt trafikken delt ind i to kategorier, hvor ingen af kategorierne omtaler det tilfælde, jeg beskriver.

Den diskussionsform gider jeg ikke spilde mere tid på.

Jeg synes nu ellers der bliver snakket ganske behændigt udenom det faktum, at biler med forbrændingsmotorer udsender masser af generende motorstøj, som vi slipper for med elbiler.

Og det giver da særdeles god mening for diskussionen at inddele trafikken (eller rettere støjen), i to typer:

  • 1) Dækstøjen - som alene handler om bilens vægt, dækstørrelse og hastighed, og således ikke relevant for diskussionen om BEV vs. ICEV.

  • 2) Motorstøj - som ikke altid, men meget ofte og ret mange steder overdøver dækstøjen, og således er meget mere generende end dækstøj.

nogle vejstrækninger - der hvor der generelt køres med jævn fart, høres forbrændingsmotoren næsten ikke, fordi motoren kun yder den ringe effekt det kræver at vedligeholde jævn hastighed, og som regel i et højt gear (dvs lavt omdrejningstal).

På andre vejstrækninger, hvor det eksempelvis går op ad bakke, eller hvor der ændres hastighed (efter vejkryds, bygrænser, tilkørselsveje osv.), yder motorerne ofte 3-4 gange så meget, og overdøver derfor med lethed dækstøjen.

Men har man valgt at kværulere imod elbiler, så færdes man selvfølgelig kun de steder, hvor bilerne ruller forbi ved lav effekt - synes det at fremgå af tråden. ;o)

Her hvor jeg sidder i skrivende stund (med vinduet åbent), hvilket iflg. Google Maps er ca 90 m fra et vejkryds, og 180 m fra bygrænsen, overdøves dækstøjen imidlertid markant af motorstøjen, fra de biler, der accelerer ud af byen, og især fra de biler, der holder tilbage inden de accelererer fra krydset.

Oftest kan jeg høre den samme bil accelerere op gennem alle gearene til langt over en km ud af landevejen, dvs på en afstand, hvor dækstøjen slet ikke ville kunne høres, og selv på den afstand, kan motoren overdøve dækstøjen, fra de biler der ruller forbi på 90 m afstand.

Jeg ser med glæde frem til at al denne støj fortrænges af elmotorer!

  • 0
  • 0

Og det giver da særdeles god mening for diskussionen at inddele trafikken (eller rettere støjen), i to typer:

Jeg var ikke imod at opdele støjen i dine to kategorier. Det blev faktisk slet ikke diskuteret. Så her er du egentlig i gang med en stråmand.

Jeg opponerede mod at opdele trafikken i to kategorier:

  • Biler under acceleration
  • Biler med konstant, høj hastighed

Denne opdeling er ikke dækkende, eftersom der også kan være tale om biler med konstant lav hastighed. Det var den situation, som jeg havde udtalt mig om, og så er det ærligt talt lusket bare at bortdefinere denne kategori af trafik for at få ret.

  • 0
  • 0

Denne opdeling er ikke dækkende, eftersom der også kan være tale om biler med konstant lav hastighed. Det var den situation, som jeg havde udtalt mig om, og så er det ærligt talt lusket bare at bortdefinere denne kategori af trafik for at få ret.

Uanset om man "bortdefinerer" denne kategori, eller ej, så HAR man da vel for pokker ret, når man påstår at biler med forbrændingsmotorer, har en (generende!) støjkilde, som elbiler ikke har ?

  • 0
  • 0

køres med jævn fart, høres forbrændingsmotoren næsten ikke

Tager man lastbiler med i diskussionen, kan de høres på et par kilometers afstand, især det lavfrekvente motorbulder ved 80km/t. Det forsvinder når engang ellastbiler udbredes. Dæksangen vil dog stadig være der.

Delta har lavet nogle sammenligninger https://acoustics.madebydelta.com/viden/au... men det ville gavne diskussionen hvis tilsvarende blev lavet for vejtrafik kun på el.

  • 0
  • 0

Hej.

En debat-deltager spørger om hastigheder ved mine eksempler. Mine relativ mange eksempler er sket ved flere forskellige hastigheder. De er sket fra stop ved lyskryds eller anden vej og så farten opefter. Så jeg har hørt Tesla S under acceleration mange gange. Jeg har også hørt Tesla S ved almindelige hastigheder i Odense by, hvor der ikke er sket acceleration. Det vil sige konstant hastighed med "by-hastigheder". Og så er nogle af mine oplevelser vist sket ved lidt højere hastighed udenfor Odense by. Det vil sige konstant hastighed ved højere fart.

Rene Low. Jeg kan desværre ikke vurdere hvilke hastigheder, der er tale om i alle de tilfælde, jeg har hørt Tesla S eller andre elbiler. Som du er inde på, Rene, kan det været meget forskellige hastigheder.

Raymond. Som du ved, skrev jeg indlæg om lyd fra elbiler i et andet debat-forum. Jeg synes, at din kritik af mine indlæg om lyd fra elbiler i den anden tråd var unuanceret og noget vrøvl, så den kritik vil jeg ikke tage til mig. Og jeg er ikke klar over, hvor mange Tesla S og andre elbiler som du har hørt udefra på f.eks et fortov eller et busstoppested. Det har jeg hørt mange gange.

Der er 2 andre debattører på Ingeniøren, som mener, at der kommer støj, larm eller lyd fra Teslas elbiler. Og en person nummer 3 skriver, at der fra Tesla og nogle fossilbiler er nogenlunde den samme lyd ved bestemte hastigheder. Jeg er ikke nødvendigvis enig med alle disse 3 personers formuleringer og meninger. Men det viser, at der er andre end mig, der har tænkt på lyden fra Tesla eller andre elbiler.

Raymond, du skriver ordret : "Det Jan antyder er, at en Tesla larmer, det er jo ikke korrekt, idet motoren ikke siger noget hørbart overhoved ".

Nej, jeg mener IKKE, at selve Tesla S bilerne giver en lyd fra sig. Jeg ved ikke hvor du har læst, at jeg har antydet dette. Som du vist ved, har jeg jo været i kontakt med Tesla for et stykke tid siden, som fortalte mig, at der ikke var støjsender med kunstig lyd fra Tesla S. Producenten sagde, at det som jeg hørte nok var dæk- og vindstøj. Jeg har vist skrevet om Teslas svar til mig flere gange herinde. Så bortset fra de Tesla S, der ifølge en anden debat-deltager har haft problemer, mener jeg ikke, at der kommer lyd fra selve Tesla S. Så hvis det ikke skyldes de problemer, som en anden debat-deltager var inde på, kommer al lyden fra dæk- og vindstøj.

Det er det, som jeg har skrevet i de fleste af mine indlæg i forskellige debat-tråde. Men jeg siger undskyld, hvis jeg har formuleret det så utydeligt, så det kunne misforståes. Og hvis jeg ved en sjuskefejl er kommet til at skrive noget, som jeg ikke mener, siger jeg selvfølgelig også undskyld.

Raymond. Jeg har her et link til en ny artikel fra Ingeniøren om lovgivning på støjsendere på elbiler. Jeg har selv skrevet et indlæg i debat-tråden under artiklen om denne lovgivning vedrørende støjsendere.

https://ing.dk/artikel/beeeeppsaadan-lyder...

I ønskes en god weekend.

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

Tager man lastbiler med i diskussionen, kan de høres på et par kilometers afstand, især det lavfrekvente motorbulder ved 80km/t. Det forsvinder når engang ellastbiler udbredes. Dæksangen vil dog stadig være der.

Jeg bor et par kilometer fra en motorvej. Den støj, som virkelig generer, er en kraftig hyletone fra nogle lastbiler. Jeg ved ikke, om den kommer fra dækkene eller transmissionen, men det er i hvert fald ikke motorstøj.

Jeg vil fastholde, at motorstøjens andel i den samlede trafikstøj er stærkt overvurderet.

  • 0
  • 0

kraftig hyletone fra nogle lastbiler

Jeg tror det er dækstøj. Måske hjælper det at skumme dem ligesom disse : https://www.continental-tires.com/car/tech... Bruges i nogle biler (bl.a Tesla siden 2014) til at dæmpe støjniveau inde i kabinen. Det er uklart om støjen er lavere for omgivelserne.

De er en smule mere stille, men ikke de 9dB mindre som dækfirmaerne hævder. http://blog.caranddriver.com/tested-do-aco...

Lastbildæk har 8 bar tryk, ligesom dæk på en racercykel. De er så hårdt spændte at de synger når man slår dem. Her bør det være muligt at dæmpe støjen (efterklangen?) med skum - men alt koster jo penge. Kulfiberfælge er en anden mulighed, da de har mere intern dæmpning end metalfælge.

  • 0
  • 0

Hej igen.

Jeg har nu fået en erfaring med endnu elbil m.h.t. lyd. Det er Tesla X.

Jeg stod ved et busstoppested, som vel lå 20 meter fra, hvor Tesla X holdt for stop. Så accelerede den langsomt og kørte relativ langsomt forbi mig. Der var en lyd fra denne bil. Måske var lyden ikke lige så høj som ved de Tesla S, som jeg har hørt. Det var svært at vurdere.

Dette var muligvis det sidste pip fra mig i denne tråd.

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

Kan du beskrive lyden ?. Jeg går udfra at du kan adskille dækstøj fra motorlyd.

Jeg har også været ude og lytte. Jeg har hængt ud i stefansgade som efterhånden er blevet et stille område med masser af cafe / restaurant / butik / legepladser / grønne arealer / sportaktiviteter. her kan mennesker selvfølgeligt lide at forsamles.

Hvis vi ser bort fra Brian og hans mellemøstlige fætter, så køre de fleste hensynsfuldt ca 15-20 km/t. En del ca 20% køre ubehøvlet og provokerende 30-40 km/t. De hensynsfulde med konstant fart og små motorer OG hvis det er en nyere bil siger næsten ikke noget fra motoren. Men så kommer en elbil forbi bmw I3 også bemærker man alligevel en forskel. bmw´n har desuden meget smalle dæk og det kan man høre. Der er meget stor forskel på dæk typerne og hvor meget de støjer. De ældre køretøjer med konstant hensynsfuld hastighed har hørbar motorlyd og dieselbilerne har selvfølgelig den karakteristiske østblok traktor tøffen. De ubehøvlede forstyrre naturligvis alle med deres larm (og tilstedeværelse).

  • 0
  • 0

Hej.

Rene, jeg har læst dit indlæg. Jeg forstår ikke, at du har fået en tommelfinger nedad. Jeg synes nemlig, at dit indlæg var spændende og interessant. Så jeg har givet dig en positiv tommelfinger opad.

Jeg har tænkt længe over dit spørgsmål. Jeg synes at det er svært at komme med et godt svar til dig, da lyden er svær at beskrive. Jeg ved ikke, om det var dækstøj eller vindstøj eller lyd fra selve køretøjet. Bilen kørte ikke særlig hurtigt, så jeg ved ikke, hvor høj vindstøjen kan nå at blive med så lav hastighed.

Il linker til en artikel om Tesla 3, hvor de nævner prisen i USA på basismodellen. Efter et energitilskud på 7.500 dollars kommer prisen ned på 27.500 dollars, omkring 180.000 kr.. Det er jo ikke en særlig høj pris.

Jeg har for et stykke tid siden spurgt Tesla om data på Tesla 3, men de kunne ikke svare mig. Når jeg ved lidt mere, vil jeg hjemme prøve at sammenligne Tesla 3 med Opel Ampera E.

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

Ja så er overlæggeren sat.

basis pris$35.000 5 personers personbil 0-60miles: 5,7 s Top hastighed : 130miles ladehastighed :130miles på 30 min. rækkevidde: 220miles efter EPA egenvægt : 1600kg Længde : knap 4,7meter Akselafstand : 2875mm.

Det er noget der rykker det her. Og hvem sagde at en elbil var tung? Model 3 vejer 1600kg Toyotas 4 personers brint bil vejer 1850kg.

Hvis Tesla virkelig kan tjene penge på denne model, så kommer det til at gøre mega ondt på alle andre bilproducenter. Det eneste de kan glæde sig over er at det tager tid for Tesla at scaler op.

  • 0
  • 0

Hej.

Dan, jeg har sagt, at nogle elbiler er utrolig tunge.

Tesla S vejer over 2 tons og Tesla X vejer 2300-2500 kg. Disse fakta kan man ikke løbe fra. Men den debat har vi jo taget et andet sted.

Det er positivt, hvis Tesla 3 kun vejer 1600 kg.

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og t

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten