Første selvkørende bil til racerløb klar til test
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Første selvkørende bil til racerløb klar til test

Hypen om selvkørende biler er naturligvis også kommet til motorsport. Sidste år blev serien Roborace annonceret, og nu er den første prototype klar til at blive testet.

Modellen hedder DevBot, og der er et godt stykke til den meget futuristisk udseende model, som designeren Daniel Simon står bag.

Læs også: Førerløst elbilløb klar næste år

Sådan forventer udvikleren af de selvkørende racerbiler, at de kommer til at se ud. Men endnu er det kun en prototype, som testes. Illustration: Kinetik

Men det skyldes, at modellen kun skal fungere som udviklingsplatform for den fremtidige model. Princippet er nemlig, at alle teams får samme bil med ens hardware. På den baggrund skal de så udvikle software, så bilen uden fører kan navigere og altså helst vinde løbet.

Læs også: Airbus vil lave flyvende taxa

Roborace er planlagt til at køre løb i forbindelse med den allerede etablerede elbil-løbsserie Formula E. Robotbilerne bliver derfor naturligvis også rene elbiler.

Masser af sensorer

Det er meget få teknisk data, som er sluppet ud omkring bilerne. De bliver konstrueret af virksomheden Kinetik. Sensorer om bord, som skal aflæse banen og de andre bilers position, vil består af kamera, radar, lidar og ultralydssensorer. Hjernen, som skal processorer alle de mange data bliver en Nvidia Drive PX 2-processor.

Alle bilerne vil få en 360-graders-kamera monteret cirka der, hvor man ellers ville have sat en fører.

Læs også: Ford klar med 100 procent selvkørende biler i 2021

Det forventes, at 10 hold med hver 2 biler skal konkurrere, når første løb skydes i gang i Hongkong i oktober måned. Hvert løb vil vare én time.

Der forlyder ikke noget om, om de 10 hold har fået fat i en bil, som de kan udvikle på. Umiddelbart virker det noget optimistisk, at alle skulle være klar på bare to måneder.

Se en lille teaser for robotbilerne.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Racerløb uden racerkører. Mon ikke man tager skridtet fuldt ud og afholder løb uden tilskuere?
Løbet vil bare være en avanceret udgave af Scalectric slotcars, som køres med sikkerhed for ikke at falde af.
Gaaab.

  • 5
  • 6

Præcis min tanke. Men mon ikke der kan findes 20...25 nørder der står og kigger på?
Nogenlunde lige så interessant som 10 m på tid for Roomba'er

Bent.

  • 5
  • 6

Først lige et Like til Bjørn Godske for artiklen. Det er fedt at se, at du og I rykker på noget som vil omvælte vores verden de næste 0-20 år. Som Fords nuværende CEO siger "Selvkørende biler er at sammenligne med Fords introduktion af samlebåndet for 100 år siden".

Omkring tilskuere.
Kan vi blive enige om, at der i dag allerede findes sportsgrene, som ikke ville findes, hvis ikke det var for tv'et? Det tager jeg som et ja.

Jeg er en af dem, der gerne vil se nogle Roboraces - live eller tv. Det bliver ikke et mindre "roomba"-race end F1 er i dag, men modsat F1, vil det have direkte impact på bilerne vi køber* i morgen. Faktisk ville jeg gerne læse meget mere om teknologierne bag, for det bliver/er fremtiden for mange ingeniører, de næste mange år.

  • Ejer, dele, lejer, leaser, abonnent osv.
  • 12
  • 2

Du mener de samme 2-300 nørder, der stiller sig op en kold decemberdag ude på Refshaleøen for at overvære 50 sekunders brøl fra en hjemmebygget raketmotor?

Næppe, for det er en helt anden målgruppe.

Og så er det jeg får den tanke, at racerløb uden fører, hvor så ikke også sætte en computer til at spille GTA på Playstation'en?

Lidt kedeligt måske - og det er præcis det samme med racerløb, det er faktisk en sport, hvor det i stor grad drejer sig om at mennesket (bag rattet) skal præstere - inklusive de risici og faremomenter der ligger i det.

  • 1
  • 2

Men er det meningen at det skal være en (udpræget) tilskuersport? Er det ikke meningen at det skal fordre bilers "selvkørenhed", på samme måde som alm. motorsport fordrer andre tekniske aspekter af bilbygger-kunsten?

  • 1
  • 0

Der er noget jeg har spekuleret på: Hvor mange af sensorerne (i fx. en Tesla) virker fint indtil der er for mange andre biler, der "støjer" på samme måde? Jeg tænker især på, at ultralyds-sensorerne måske kommer i karambolage med hinanden, når en Tesla er omringet af 8 andre i myldretiden? Eller er det noget der løses med "tilstrækkelig" frekvens-separation (a la MAC adresser på netværk)?

  • 1
  • 0

Det ville da være endnu sjovere, hvis det var menneske mod maskine (altså kører af kød og blod mod computer)!
Så kan man måske også overbevise skeptikere om at computere er/bliver bedre kørere end mennesker. Selv om der naturligvis er stor forskel på at køre ræs på en bane og køre sikkert i trafikken.

  • 0
  • 1

Det ville da være endnu sjovere, hvis det var menneske mod maskine (altså kører af kød og blod mod computer)!

Ja, og oveni ville jeg så mene, at det er forkert at 'fryse' hardware fast fra begyndelsen. Racerløb af enhver art har efter min mening det mål, at konkurrerende hold skal forbedre sig i forhold til hinanden - til gavn for os andre på den længere bane.
Så ved at sætte hardwaren fast og kun måtte udvikle på software, går vi måske glip af en eller anden hardwaremæssig forbedring som et eller flere af holdene kunne have udviklet samtidig med...?

  • 1
  • 0