Første S-tog på nyt signalsystem kører med normal drift
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. Newsletters and emails from Mediehuset Ingeniøren may contain marketing from marketing partners.

Første S-tog på nyt signalsystem kører med normal drift

Efter indledende vanskeligheder og en indkøringsperiode med reduceret trafik melder Banedanmark nu om normal drift på den første etape med S-togenes nye CBTC-signalsystem mellem Hillerød og Jægersborg.

Efter fem uger med reduceret trafik kører S-togene mellem Hillerød og Jægersborg nu normal drift med banens nye signalsystem. Strækningen er den første i Banedanmarks udskiftning af hele S-banens gamle signalsystem til det nye CBTC-system, som skal sikre færre signalfejl og forsinkelser på banen.

I slutningen af februar tog DSB og Banedanmark CBTC i brug mellem Hillerød og Jægersborg, og allerede på dag ét begyndte klarsignalerne til lokomotivførerne at svigte, så DSB måtte halvere afgangene og køre med tyveminutters drift.

Læs også: Nyt signalsystem til S-tog ramt af softwarefejl fra dag ét

Togene på strækningen kørte i en uge med en midlertidig løsning, hvor systemleverandøren Siemens måtte ud for at genstarte systemet på hvert eneste tog inden afgang. Men alle tog har nu fået løst problemet med en softwareopdatering, fortæller Torben Arnbjerg-Nielsen, programchef for S-banen i Banedanmarks signalprogram.

»Efter en uge fik vi godkendt og lagt den fejlkorrigerede software ind på togene. Det har løst problemet med lokomotivførernes afgangsindikator,« siger han.

Både korte og lange tog

Og efter yderligere et par ugers indkøring med planlagt reduceret trafik blev S-togene sat i fuld drift mandag morgen. Uafhængigt af de første startvanskeligheder har Banedanmark nemlig barslet med en softwareopdatering, der gør det muligt at køre med både de lange ottevogns-togsæt og de korte firevogns-togsæt.

Læs også: Nyt signalsystem til S-tog bliver et halvt år forsinket

»Vi har indledningsvis kun understøttet en køreplan med lange tog, og det var planen fra start at køre med timinuttersdrift i de første fem uger. Nu har vi fået godkendt en softwareversion, som gør det muligt at køre med både korte og lange tog. Og i går er vi så gået over til den normale køreplan,« siger Torben Arnbjerg-Nielsen.

Trafikken på den første CBTC-strækning er ifølge Banedanmark kommet godt fra start, bortset fra mindre forsinkelser.

Kommentarer (2)