Første offer for selvkørende bil: Krydsede vejen 100 meter fra fodgængerovergang
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Første offer for selvkørende bil: Krydsede vejen 100 meter fra fodgængerovergang

Illustration: Volvo

Søndag aften blev en kvinde kørt ned af en selvkørende Uber-bil i Tempe, Arizona. Det er det første dokumenterede dødsfald, der er forårsaget af en selvkørende bil.

Politiet i Tempe oplyser, at den selvkørende Volvo XC90 SUV var styret af sin software, da ulykken indtræf - selvom der var en chauffør i bilen og en tekniker på passagersædet.

Uber har efter ulykken valgt at stoppe driften af selvkørende biler på offentlig vej i områderne omkring San Francisco, Toronto, Pittsburgh og Phoenix, hvor Tempe ligger.

Svært at undgå ulykke

Politiet har efterfølgende kunnet dele lidt detaljer om ulykken. En af dem var, at chaufføren ikke havde bemærket kvinden, før ulykken indtraf.

»Chaufføren sagde, at det var som et lysglimt, da personen gik ud foran bilen. Han opdagede først kollisionen, da han hørte lyden af, at bilen kolliderede,« fortæller Sylvia Moir, politichef i Tempei, ifølge San Francisco Chronicle. Ifølge politiets efterforskning gik kvinden over vejen med sin cykel cirka 100 meter fra gadebelysning og nærmeste fodgængerovergang.

Bilen er udstyret med to kameraer, og efter at have set optagelserne igennem konstaterer Moir, at det ville være meget svært at undgå en ulykke - uanset om bilen var selvkørende eller ej, da den påkørte kom ud af mørket.

Bilen kørte 61 km/t (38 mph) i en zone, hvor det var lovligt at køre 56 km/t (35 mph).

Først selvkørende biler på danske veje i 2030

Det er allerede muligt at lave forsøg med selvkørende biler i Danmark, men det kræver en sikkerhedsgodkendelse fra Vejdirektoratet.

Og afdelingschef Andreas Egense forventer, at der er mange år til, vi ser fuldt automatiseret trafik på vejene.

»Først i 2030 vil vi se den første selvkørende bil, der kører helt selv, uanset vejr- og trafikforhold«, siger han til DR.

Forholdsmæssigt farligere

I USA dør over 16 fodgængere om dagen. Så spørgsmålet rejser sig nu, om de selvkørende biler er mere livsfarlige end traditionelle.

På amerikanske veje dør der 1,16 person per 100 millioner miles kørt - og da de selvkørende biler ikke er i nærheden af at nå den afstand, så sætter et enkelt drab den spirende teknologi til at være farligere end traditionel kørsel.

Næsten ingen regler

Hvis en virksomhed forsøger sig med selvkørende biler, så tester de det næsten med garanti i Arizona.

Staten har nemlig godt vejr og vinkelrette kryds, men nok vigtigst af alt: næsten ingen regulering.

Mens andre stater beder om en række oplysninger, så tillader Arizona, at Uber, Waymo, Tesla og andre blot har tilladelse til normal bil for at sende en selvkørende bil på vejen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I USA dør over 16 fodgængere om dagen. Så spørgsmålet rejser sig nu, om de selvkørende biler er mere livsfarlige end traditionelle.

Det spørgsmål man skal stille sig, er hvorfor chaufføren ikke nåede at bremse, når nu han var der til sådanne situationer.

Kørselsforholdene var heller ikke således at ofret kunne opdages i tide af bilen, og derfor har man pt. heller ikke lagt skylden på bilen.

https://arstechnica.com/cars/2018/03/polic...

  • 4
  • 2

Der antydes at mørket var en del af årsagen om ikke andet derfor at chaufføren ikke nåede at reagere.
Men bilen burde vel “se” lige godt om det er mørkt eller ej? Der er vel radar, og andre sensorer der kan detektere objekter på koalitionskurs?

  • 13
  • 0

Og sig mig lige - hvordan i alverden kan en selvkørende bil beslutte sig for at køre for stærkt?

"Bilen kørte 61 km/t (38 mph) i en zone, hvor det var lovligt at køre 56 km/t (35 mph)."

Vil nogen lige forklare hvordan det overhovedet er muligt?

Hvis man ikke engang kan finde ud af at regulere motoren og bremserne efter grænserne, hvordan skal man så kunne stole på systemet?

  • 11
  • 3

Befolkningen kommer nok ikke til at forholde sig lige så apatisk til ulykker med selvkørende biler, som den gør til overvågning og datasikkerhed, så derfor er de selvkørende biler nødt til at gøre det bedre end os bilister af kød og blod. Jeg tror der skal en god forklaring til at undskylde bilen der ramte fodgængeren. Hvorfor havde den i det mindste ikke nået at sætte farten ned? Fodgængeren skulle have været detekteret, reaktionstiden til opbremsning burde være tæt på nul.
At der lå en fodgængerovergang i nærheden er måske relevant for forældre der skal lære deres børn at færdes sikkert, men det er ikke relevant for den selvkørende bil. Den skal bare se alt og undgå eller minimere enhver påkørsel.
Lærer selvkørende biler mon at dytte når det er hensigtsmæssigt?

  • 3
  • 0

“Fartgrænsen var højere så sent som sidste år, så Uber bruger nok et statisk kort over hastighedsgrænserne, som så ikke var blevet opdateret.“

Ovenstående kan vel ikke være rigtigt?
I så fald er det ned til om en kort operatør har opdateret kortet korrekt!
Bilen læser vel skilte, og kender derudover fartgrænser i byen mv.
Vejarbejde eller lign. årsager til nedskiltning af hastigheden skal vel også håndteres.

  • 6
  • 0

Der bliver desværre dræbt +85 mennesker i snit hver eneste dag på de amerikanske veje. Denne ulykke er endnu en i en lang række. Det har stået på i mange år, uden at nogen har gjort noget nævneværdigt ved det. Det er nærmest blevet acceptabelt. Styrtede der et indenrigsfly ned hver dag, ville man gøre noget ved det. Det har man så gjort og fly er meget sikre, men kun fordi flystyrt er så spektakulære.
Nu er teknologien så ved at være på plads til at nedbringe trafikdrab væsentligt, og nu er det så galt hvordan? Min daglig færden på E45 bekræftiger mig i at assistentsystemer og selvkørende teknologi må være vejen frem, det fungerer ihvertfald ikke pt.

  • 3
  • 0

"I USA dør over 16 fodgængere om dagen,,, på amerikanske veje dør der 1,16 person per 100 millioner miles kørt..."

For at nå op på 16 fodgængere hver dag, betyder det så, at de amerikanske billister HVER DAG kører 2.2 milliarder km (1.380.000.000 miles),,, eller befinder vi os lige nu midt i et NUL tyranni ?!? ;)

  • 0
  • 1

At der lå en fodgængerovergang i nærheden er måske relevant for forældre der skal lære deres børn at færdes sikkert, men det er ikke relevant for den selvkørende bil. Den skal bare se alt og undgå eller minimere enhver påkørsel.


Også i et fodgængerfelt kan du ikke bare komme løbende og regne med at bilerne kan nå at stoppe, selvkørende eller ej.
I USA er det lidt anderledes, ofte stopper biler før man overhovedet har tænkt sig at krydse vejen, så man nærmest føler sig tvunget til at gå over. Lidt mærkeligt for en dansker, men det kan jo forlede folk til at tro at biler altid stopper og når at gøre det.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten