Den svenske batteriproducent Northvolt oplyser i en pressemeddelelse onsdag, at de har samlet deres første lithium-ion-battericelle, produceret på Northvolt Ett-gigafabrikken i Skellefteå i det nordlige Sverige.
Det lyder måske beskedent, men det er ifølge den svenske batteriproducents administrerende direktør og medgrundlægger, Peter Carlsson, alligevel »en stor milepæl«.
»Selvfølgelig er den første battericelle kun begyndelsen. I løbet af de kommende år ser vi frem til, at Northvolt Ett udvider sin produktionskapacitet kraftigt for at muliggøre den europæiske overgang til ren energi,« lyder det fra ham.
Læs også: Svensker vil slå Tesla med gigantisk europæisk batterifabrik
Med det første færdige batteri overholder den svenske batteriproducent dermed sin egen deadline om at starte batteriproduktionen fra fabrikken inden 2022. Den kommercielle produktion forventes at begynde i 2022, hvorefter produktionen i de kommende år opskaleres til et niveau svarende til at kunne forsyne omkring én million elbiler med batterier om året.
Ifølge Northvolt, som investorer i juni vurderede til at være knap 80 milliarder kroner værd, så er det det første batteri af sin slags til at være designet, produceret og samlet på en såkaldt gigafabrik af en europæisk batteriproducent.
Læs også: USA, Sverige, Polen og Kina: Batterifabrikker skyder op på stribe
En gigafabrik kaldes således, fordi dens årlige batteriproduktion måles i gigawatt-timer (GWh). Northvolt forventer at skrue op for produktionen og med tiden samlet set at sende batterier på 60 GWh ud fra fabrikken i Nordsverige hvert år.
Størstedelen af verdens elbilbatterier produceres i dag i USA og i Asien, men det håber svenske Northvolt på at ændre. For selvom virksomheden er mindre end seks år gammel, så har den allerede indgået kontrakter for mere end 198 milliarder danske kroner med blandt andre bilproducenterne BMW, Volkswagen og Volvo.
Læs også: Producent hævder »gennembrud« for natrium-ion-batterier: SDU-forsker er kritisk
Men det er ikke kun elbiler, som Northvolt vil producere batterier til. Den ambitiøse batteriproducent vil også levere batterier andre industrier og indledte eksempelvis allerede i 2017 et samarbejde med Vestas om batteriplatform til den danske vindmølleproducents vindkraftværker.
Læs også: Vestas indleder samarbejde med ambitiøs batteriproducent
Læs også: Solid state-batteriet kan revolutionere elbilerne: Nu bygges fabrikkerne
Verdens mest bæredygtige elbil-batteri
Northvolts ambition er at lave verdens mest bæredygtige elbil-batteri blandt andet ved at benytte vandkraft til den energikrævende produktion.
Dertil har Northvolt en ambitiøs målsætning om, at op mod halvdelen af råmaterialerne benyttet i produktionen i 2030 vil komme fra genanvendte batterier forarbejdet på Northvolts egne fabrikker.
Samtidig skal råmaterialerne udelukkende komme fra leverandører, hvor produktionsvilkårene lever op til OECD’s retningslinjer.
Læs også: Boom i elbiler sætter turbo på miljøkatastrofer og børnearbejde
