

Frankrigs lov om at forbyde korte indenrigsflyture har fået det blå stempel af EU-Kommissionen.
Loven blev stemt igennem i det franske parlament i april sidste år som led i landets klimalov.
Loven betyder, at korte flyture forbydes på ruter, hvor der findes et brugbart alternativ med tog, der tager under 2,5 timer.
I første omgang er der tale om tre ruter fra hovedstaden Paris til Bordeaux, Nantes og Lyon, inklusive fly, der mellemlander, skriver Politico.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
CPH-AAR udbydes af flere aktører, ligesom CPH-AAL også flyver på dalig basis. Men, der er også mere end 2,5 time imellem de to destinationer med offentlig transport, hvorfor Bo har ret i at markedet i Danmark lidt selv har indrettet sig efter den nye franske lov. Der er i øvrigt også mere end 2,5 time mellem København H og Billund Lufthavn, da togforbindelsen til Billund fortsat ikke er blevet til noget. Så den forbindelse er egentligt fortsat berettiget, ud fra den Franske lovgivning.
Man har også begravet timeplanen og Billundbanen, de to projekter der ville være det endelige dødsstød for Tirstrup.Tirstrup (Aarhus) har da stadig forbindelse til København,
Det er nu nok bare et spørgsmål om tid før Tirstrup lukker. Den overlever kun fordi kommunerne hælder skattekroner i den.
Tirstrup (Aarhus) har da stadig forbindelse til København, faktisk to (den ene er med vandflyver). Eller har jeg helt misforstået det?Den eneste korte rute tilbage er Kbh.-Billund, til det "togsvage" Midtjylland.
Hvis flyet er fyldt op (med passagerer), så ja.Så vidt jeg husker bruger fly ofre mindre benzin per personkm. end flertallet af biler, der kun transporterer en person.
Så vidt jeg husker bruger fly ofre mindre benzin per personkm. end flertallet af biler, der kun transporterer en person. Antallet af personbiler er langt større end fly - måske burde man forbyde benzinbiler, der ikke transporterer mindst 4 personer.
Det gør man sådan set allerede!Vi får formentlig mere energi-effektive flymotorer, og måske er 'slow-steaming' også en mulighed, ligesom det er i skibstrafikken?
Rutefly flyver typisk i maks højde, mellem stallhastighed og Vne(V never exceed), for at minimere brændstofforbruget. Redusere man hastigheden, bliver man nød til at redusere højde, med øget brændstoforbrug til følge. Langdistansefly vil typisk øge flyvehøjde, efterhånden som brændstoffet bruges.
Her i DK har markedet stort set gjordt de samme som Frankrig. Den eneste korte rute tilbage er Kbh.-Billund, til det "togsvage" Midtjylland.
Bare læg en fornuftig afgift på alt fly-brændstof, både til indenrigs- og udenrigsflyvning ... i stedet for de fjollede 13 kr. per billet. Afgiften skal gælde alle flyselskaber, der tanker i Danmark - uanset om det er SAS eller Thai-airways.
Så vil markedet stille og roligt regulere sig selv. Vi får formentlig mere energi-effektive flymotorer, og måske er 'slow-steaming' også en mulighed, ligesom det er i skibstrafikken?