Første konklusioner om vindmøllers indvirkning på naboers helbred klar omkring nytår
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Første konklusioner om vindmøllers indvirkning på naboers helbred klar omkring nytår

En unik, videnskabelig undersøgelse af en eventuel sammenhæng mellem vindmøller og menneskers helbred melder klar med de første resultater om få måneder. Det skriver Nyhedsbladet Energi.

Læs også: 45.000 naboer med i unik dansk undersøgelse af støj fra vindmøller

Undersøgelsen er længe ventet af aktører i vindmøllebranchen, idet mange kommuner har valgt at sætte planer om vindmølleudbygning på hold, indtil undersøgelsen foreligger.

Det er Kræftens Bekæmpelse, der udfører den meget omfattende undersøgelse på opfordring af staten.

Læs også: Kræftens Bekæmpelse vil undersøge vindmøllestøj

Ph.d. og projektleder Aslak Harbo Poulsen afviser dog at løfte blot en lille flig af sløret for resultaterne:

»Vi har endnu ikke indsendt vores materiale til et videnskabeligt tidsskrift, men jeg vil tro, at de første resultater vil være offentligt tilgængelige i slutningen af året eller begyndelsen af næste år,« siger han til bladet.

Læs også: MIT: Ingen klar sammenhæng mellem møllestøj og helbred

Årsag til vindmøllestop

SE Blue Renewables, der er en af de største danske aktører inden for landvindmøller, peger på den igangværende undersøgelse som én af to dominerende årsager til, at landvind længe har haft trange kår i Danmark.

»Dels afventer en del kommuner resultatet af helbredsundersøgelsen, selvom bl.a. flere ministre direkte har opfordret kommunerne til at fortsætte planlægningen. Dels presser de lave elpriser generelt økonomien i projekterne,« siger kommunikationschef Per Munk Jensen til Energi.

Læs også: Kæmpedyk for dansk vindkraft: Kun 93 nye møller sidste år

Han regner bestemt ikke med, at forskerne vil kunne konstatere nogen sammenhæng i den registerbaserede undersøgelse, der bliver verdens mest omfattende af sin art.

Læs også: Vindmøllestøj får nabo-huspriserne til at falde med 15 procent

Alle resultater frem

Samtidig pointerer han dog, at man nok skal have alle resultaterne på bordet, før stopklodsen – forhåbentlig – kan blive ryddet af vejen.

Trods den afventende holdning fra flere kommuner er SE Blue Renewables og energiselskabet Vattenfall hver for sig i færd med at forberede det, der kan blive Danmarks klart største landmøllepark på grænsen mellem Esbjerg og Tønder Kommune.

Læs også: 41 familier må vige for Danmarks største vindmøllepark

Her har selskaberne opkøbt en række grunde og banet vejen for henholdsvis 18 og 30 nye, store møller ved Lundsmark og Haved.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er lavet mange andre undersøgelser : http://ses.library.usyd.edu.au/handle/2123...
Er det størrelsen (45.000 naboer) der gør denne unik?

Som sædvanlig skal man nok forberede sig på at nogle overdriver visse aspekter i resultaterne og ignorerer det store billede. Der er ulemper ved alt, og alternativernes konsekvenser bør sammenlignes : http://www.tu.no/artikler/rapport-23-000-d...

Kystmøller kan være et passende kompromis mellem nærhed og økonomi : https://ing.dk/artikel/rekordlav-pris-vatt...

  • 2
  • 0

Det er fornuftigt at undersøge effekten af møller ligesom man har undersøgt effekten af kul. (uden at det har betydet ret meget, det et stadig gratis at forurene) Tilsvarende kunne man undersøge relationen mellem f.eks. biler og kollektiv trafik.

" The effects of the car on everyday life have been a subject of controversy. While the introduction of the mass-produced car represented a revolution in mobility and convenience, the modern consequences of heavy automotive use contribute to the use of non-renewable fuels, a dramatic increase in the rate of accidental death, social isolation, the disconnection of community, the rise in obesity, the generation of air and noise pollution, urban sprawl, and urban decay.[3]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Effects_of...

Det ved vi jo godt. Er det noget kollektiv trafik vil kunne afhjælpe? Eller er kollektiv trafik værre som mange synes at synes.

  • 0
  • 1

Det bliver godt at få noget videnskab som grundlag og ikke alle de vandrehistorier der indtil nu har været på området... Normalt kalder man det ikke for en sygdom, når den eneste kur er en aktie i forureningskilden, men det gør man i forbindelse med støj fra vindmøller...

Hvis undersøgelsen skulle vise at der er problemer, så må man få dem løst... Hvis den i stedet bekræfter de fleste øvrige undersøgelser, som viser at der ikke er nogen problemer, så ændre den nok ikke på modstandernes religiøse holdning...

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten