Første etape af to nye motorveje VVM-undersøges

Illustration: Vejdirektoratet

Seks af de syv trafikforligspartier løfter to motorvejsprojekter i henholdsvis Jylland og Nordsjælland et niveau op i planprocessen, erfarer Ingeniøren.

SF vil som eneste forligsparti ikke være med i denne del af aftalesættet, der blev indgået sent tirsdag.

40 millioner kroner afsættes til en VVM-undersøgelse af Give-Billund-E20-Haderslev, hvor man vil undersøge de mulige linjeføringer for den sydlige del af den midtjyske parallelvej (Hærmotorvejen) øst og vest om Billund.

Videre afsættes 25 millioner kroner til en forundersøgelse af en nordlig korridor Hobro-Viborg-Rute 15-Give. Den nordlige del af Hærvejsmotorvejens linjeføringskorridorer går over Herning eller tættere på Silkeborg.

Endelig bevilges 12 millioner kroner til en VVM-undersøgelse af motorvejens forlængelse fra Allerød til Hillerød.

De 77 millioner kroner bruges over de næste tre år.

De todelte undersøgelser er aftalt i trekløverregeringens arbejdsgrundlag.

Gjort klar til ny minister

»Der er behov for en midtjysk motorvej, fordi den vil aflaste E45 og kan spare nogle af udvidelserne, når man får kapacitet et andet sted,« sagde transportminister Ole Birk Olesen (LA) straks efter sin tiltrædelse som minister.

Dermed bekræftede han at ville fortsætte i det spor, som forgængeren Hans Chr. Schmidt (V) havde lagt:

»Jeg har gjort hele hærvejsmotorvejen klar til dig. Der er kort, økonomi, udregninger, aftaler. Det hele er lavet og klar til at blive skudt i gang.«

Modulvogntog sendes uden om Fredensborg

SF er derimod med i aftalen om, at den planlagte udvidelse af rutenettet for de 25,25 lange modulvogntog ændres, så de sendes ud på en omvej rundt om Fredensborg by i stedet for gennem kongeslotsbyen.

De syv trafikforligspartier er enige om at følge Fredensborg Kommunes ønske om en ændret rute for modulvogntog via Isterødvejen og Helsingørmotorvejen.

Det sker på to betingelser:
1) Kommunen betaler Vejdirektoratets ekstra udgifter til tilpasning af vejnettet
2) Nabokommunerne Hillerød og Hørsholm accepterer, at modulvogntog kører på deres del af Isterødvejen

Enhedslisten og Alternativet står uden for trafikforligskredsen. De syv forligspartier udgøres af Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance, Radikale Venstre, SF og Det Konservative Folkeparti.

Emner : Veje
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg forestiller mig en enhed af én ingeniør, der arbejder i 77 år, for at kortlægge 3 mindre vejprojekter... hvilke store enkelte omkostninger mangler i den betragtning?

  • 0
  • 1

Hvordan nogen kan forestille sig at en hærvejsmotorvej vil aflaste E45 af betydning, det forstår jeg ikke.

Det eneste der virker er at få E45 udvidet med mindst 1 spor i hver retning, fra Randers til Vejle. Når man er igang så lav broerne et spor bredere end det "nye" spor, så vi er forberedt til 4 spor.

....betales ved at droppe den Femern forbindelse ingen vil have.

  • 2
  • 5

Hvordan nogen kan forestille sig at en hærvejsmotorvej vil aflaste E45 af betydning, det forstår jeg ikke.

For den daglige pendlertrafik på den østjyskemotorvej vil en hærvejsmotorvej ikke have den store betydning. Det har du ret i. Men for den tunge trafik der skal til og fra det nord og midtjyske vil den have stor betydning, sammen med de rejsende fra de landsdele som skal på tværs af landet eller til tyskland. Der vil man helt kunne undgå den østjyske motorvej og vejlefjordbroen. Hvilket er en stor fordel, både for dem fra det nord og midtjyske, men også for østjyderne da det vil give mindre trafik på den østjyske motorvej.

For en som mig der bor i det gamle Viborg amt, synes jeg også at det er tankevækkende at Viborg amt er den eneste amt ud over Bornholms amt der ikke har en eneste km motorvej? Hvilket en ny hærvejsmotorvej også vil rode bod på.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten