Første billeder af imploderet argentinsk ubåd
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Første billeder af imploderet argentinsk ubåd

Illustration: Armada de la República Argentina - Argentine Navy/Ocean Infinity

Den 15. november 2017 forsvandt Argentinas flådes ubåd Ara San Juan med en besætning på 44 ombord omkring 430 kilometer fra Argentinas kyst.

Umiddelbart inden havde ubådskaptajnen meddelt et svigt i ubådens batterisystem, måske fordi der var trængt vand. Derfor fik ubåden besked om at vende retur til flådestationen. En række lande deltog i eftersøgningen uden at finde ubåden.

Men lørdag morgen – et år efter ubådens forsvinden, meddelte Argentinas flåde, at ubåden var lokaliseret på havbunden på cirka 900 meters dybde. Det amerikanske firma Ocean Infinitys fem højteknologiske undervandsdroner og en 60 mand stor besætningen havde sporet vraget.

På et pressemøde søndag offentliggjorde Argentinas flåde de første billeder af vraget.

Illustration: Armada de la República Argentina - Argentine Navy/Ocean Infinity

Imploderet skrog

Sidste år meddelte flåden, at der var registeret en abnorm, kort, kraftig lyd, der kunne være en eksplosion nær området, hvor Ara San Juan forsvandt.

Læs også: Norsk ekspeditionsskib leder efter forsvundet argentinsk ubåd

Men billederne viser, at selve skroget er relativt intakt, og at der tydeligvis har været tale om en implosion, hvor de ødelagde dele er suget ind.

Ubåden blev fundet på 907 meters dybde cirka 600 kilometer fra kysten. Vragstykkerne var fordelt over et område på 80 x 100 meter og bestod hovedsageligt af et stort stykke på 30 meter, og to stykker på 11 og 13 meter, skriver Buenos Aires Times.

Findestedet var et område, hvor man i forvejen har ledt efter ubåden. Men det tidligere udstyr har ikke været egnet til at eftersøgning på grund af en meget klippefyldt havbund.

Illustration: Armada de la República Argentina - Argentine Navy/Ocean Infinity

Findeløn på 7,5 mio. dollars

Det amerikanske firma, Ocean Infinity, der i begyndelsen af året forgæves ledte efter det forsvundne Malaysia Airline-passagerfly MH370, er specialiseret i havbundsundersøgelser.

Læs også: Super-avanceret sensorteknologi skal finde MH370

Firmaet har lejet det norske ekspeditionsskib Seabed Constructor og udstyret skibet med alverdens højteknologi, blandt andet undervandsdroner, der kan gå ned på en dybde af 6000 meter. Eftersøgningen begyndte den 7. september.

Aftalen mellem Argentinas flåde og Ocean Inifinity var, at firmaet kun ville modtage betaling, hvis ubåden blev fundet. Firmaet får nu findelønnen på 7,5 millioner US dollars.

Læs også: MH370: Skanderborg-software skal behandle eftersøgningsdata

Argentinas flåde har oplyst til medierne, at man på nuværende tidspunkt ikke har teknologi, der kan hæve ubåden. Så det er uvist, hvad der nu skal ske.

Men man hæfter sig ved, at det måske kan give de efterladte ro, at de nu ved, hvor ubåden ligger, og hvad der er sket. Og at man må formode, at besætningen er omkommet øjeblikket.

Vraget skal ikke hæves

I en pressemeddelelse fra Ocean Infinity oplyser direktør Oliver Plunkett, at man ved hjælp af Seabed Constructor og udstyret ombord er i stand til at klare tunge løft på op til 45 ton fra 6000 meters dybde.

Ubåden Ara San Juans deplacement i hel tilstand er opgjort til 2140 ton i uddykket tilstand, og 2336 ton neddykket.

Argentina Topnews Cloud citerer den føderale domstol i Caleta for, at Ocean Infinity har overbragt domstolen 67.000 billeder samt videomateriale, som man kan bruge til at få fuld klarhed over ulykken uden at hæve vraget.

Se videoen fra pressemødet søndag herunder

De offentliggjorte billeder dækker de her områder af ubåden.

Illustration: Armada de la República Argentina - Argentine Navy
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Aftalen mellem Argentinas flåde og Ocean Inifinity var, at firmaet kun ville modtage betaling, hvis ubåden blev fundet. Firmaet får nu findelønnen på 7,5 millioner US dollars

Udover findelønnen får firmaet også driftsudgifterne betalt (uanset om ubåden findes eller ej).
Sjovt nok fandt man ubåden på den sidste dag af aftalens løbetid, på det sted, hvor man fra starten formodede, at forliset fandt sted.

  • 0
  • 1

Explosion i brint fra (over)opladning af batterierne er en klassiker i ubåde.

Lidt afhængig af brintkoncentrationen kan det godt føre til undertryk fordi vanddampen kondenserer meget hurtigt, men den ene atmosfære fra eller til burde ikke være en udfordring for trykskroget, med mindre ubåden allerede er for langt nede.

  • 0
  • 0

Det er formentlig ikke brintexplosionen der har ødelagt ubåden, men explosionen har ført til tab af kontrol over ubåden, som efterfølgende er sunket ukontroleret til kollapsdybde.
Et forløb der minder om Tresher forliset.
Man kan så undre sig over de angivne positioner, sidste melding om problemer skulle være kommet fra en position på kontinentalsoklen ~200 m vand, efterfølgende finder man vraget længere ude på 800 m. Min umiddelbare reaktion ville være at holde sig på "lavt vand", en ubåd kan ligge stabilt på bunden på 200 m, så har man nogle dage til at reparere, så man kan komme op, eller blive undsat med redningsubåd.

  • 6
  • 0

Det er formentlig ikke brintexplosionen der har ødelagt ubåden, men explosionen har ført til tab af kontrol over ubåden, som efterfølgende er sunket ukontroleret til kollapsdybde.


Hvis man har problemer og forresten er i radiokontakt med basen, så sejler man ikke neddykket. Jeg tror ikke rigtigt på, at Argentina har udstyr til tovejs kommmunikation med en neddykket båd. Så tabet af kontrol må have været ganske voldsomt. det må også have været tab af opdrift. Den delvise implosion kunne så skyldes, at man har nået at lukke nogle af de indre luger, og så er skroget blevet mast sammen af vandtrykket.

  • 0
  • 0