Først corona, nu gaspris-eksplosion: Kommuner med gasbusser ser ind i kæmpe underskud

Det er Scania gasbusser, der kører i Silkeborg. Illustration: Scania

I løbet af de seneste ti år har en række trafikselskaber investeret i gasbusser som led i den grønne omstilling.

Faktisk så meget, at der i dag ifølge Danmark Statistik kører 170 gasbusser på de danske veje.

Men for tiden er gasflåden hårdt ramt. Som Ingeniørens søstermedie MobitlityTech har beskrevet de seneste uger, så betød Covid-19 et fald i passagerer, der i dag ligger en faktor 10-20 under, hvad det var før pandemien.

Gaspriser stiger markant

Siden Ukraine-krisen startede februar er gaspriserne markant forhøjet i forhold til 2015 med indeks 362,3. Gas fylder i skrivende stund 17 procent af trafikselskabernes samlede omkostninger for drift af bustrafikken.

I Silkeborg Kommune kommer gaspriserne også til at ramme hårdt. De har 16 gasbusser, der kører på certificeret biogas, og kommunen ser ind i et kæmpe underskud på den kollektive trafik.

Busserne kører allerede nogenlunde så energioptimalt, som de kan, og derfor begynder de nu at se mod mere alvorlige indsatser for at håndtere situationen, hvis ikke der kommer en politisk indgriben.

»Hvis ikke politikerne beslutter at lave tillægsbevillinger, er vores eneste værktøj at nedlægge noget kørsel,« siger Karen DalsgaardKaren, trafikmedarbejder ved Team Trafik i Silkeborg Kommune til MobilityTech.

I Sønderborg Kommune har de 46 gasbusser i dens busflåde, og de stigende priser er allerede begyndt at gøre ondt på budgettet, men dog ikke på et niveau, hvor de indfører besparelser, oplyser Tina Aagaard Mørkeberg, fuldmægtig i Projekt & Anlæg ved Sønderborg Kommune.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nogle biogas-anlæg har aftale med kunden om at prisen er låst i flere år. Når Silkeborgs 16 gasbusser alligevel kører på biogas, ikke importeret naturgas, har de så ikke låst prisen fast i nogle år ad gangen? Eller er den aftale bare udløbet på et træls tidspunkt?

  • 15
  • 1

Jeg kører ofte forbi en gas tankstation i Fredericia, og har set prisen gå fra 10.00 i lang tid til 12.00 i lang tid, og pludselig på få måneder til 24.09!

Øv for Fredericia at de satsede på komprimeret naturgas i stedet for hydridbusser (beslutningen blev taget før batteribusser var relevant, og flere ruter er meget lange).

  • 6
  • 0

Har ikke læst artiklen på MobitlityTech ! (ej adgang)

men et passagerer fald på "faktor 10-20 under" lyder af meget - ville have gættet på 10-20 % mindre ! (eller mistolker jeg )

  • 8
  • 0

Alle vil gerne gøre noget ved klimaet for andre folks penge. Men den dag det rammer deres egen økonomi, uha, så skal der støtteordninger til.

Putins invasion af Ukraine er en katastrofe og han skal ud igen. Det eneste positive der er kommet ud af det er, at stigende energipriser på olie, gas og kul er en gave til klimaet.

Yderligere har FN lige konkluderet at vind og sol nu er så meget nede i pris, og olie, gas og kul er steget, at VE nu er konkurrencedygtig.

Såååååååh, skal vi komme i gang med den grønne omstilling? Til fordel for miljø, klima, vores uafhængighed og sikkerhed.

  • 20
  • 4

Yderligere har FN lige konkluderet at vind og sol nu er så meget nede i pris, og olie, gas og kul er steget, at VE nu er konkurrencedygtig.

Små slag, vind og sol har været mere end konkurrencedygtige med olie, gas og kul længe før den nye udvikling. Men nu er prisforskellen så stor at selv subsidier til olie, gas og kul ikke længere kan holde prisen nede under vind og sol :-)

Ellers helt enig, lad os komme igang i dag!

  • 18
  • 2

Blander artiklen ikke æbler og pærer lidt sammen her?

Nuvel der er et drastisk fald i passagerer i forbindelse med Covid-19 men det gælder vel alle offentlige transportmidler og ikke kun dem som kører på gas?

Historien er vel her at de er blevet ramt dobbelt af både fald i antal passagerer samt investering i et drivmidel som pludselig er steget markant i pris. og man har ikke haft fokus på svaghederne med at benytte et drivmidel som gjorde os afhængige af stater som dybest set ikke er sikre og pålidelige

Spørgsmålet man må stille sig næste gang man laver større investeringer: Hvilket drivmidel er biligst, påvirker miljøet mindst muligt samt forsyningen er pålidelig set i et Geo-politisk perspektiv?

og her tænker jeg at forsyningssikkerhed har lige så høj, hvis ikke højere prioritet end pris

Mvh Morten K

  • 5
  • 2

Men nu er prisforskellen så stor at selv subsidier til olie, gas og kul ikke længere kan holde prisen nede under vind og sol

interessant! Det må du nok hellere informere Xi Jinping (mfl.) om:

Meanwhile, five large coal-fired power projects have been approved for construction in various Chinese provinces since the beginning of 2022, according to a report. The news came as the Chinese leadership said on Monday that coal power companies would “be supported” to generate electricity “at full capacity”...

https://www.carbonbrief.org/china-briefing...

  • 4
  • 12

Da Danmark er selvforsynet med Naturgas fra Nordsøen, så er de tårnhøje gaspriser kun et udtryk for politisk vilje eller modvilje.

Selv i dag, hvor Tyra feltet er lukket pga reparation og opgradering, har DK naturgas på lager til 6-9 mdr normal drift. Krigen med Rusland, har på ingen måde reduceret Norges produktion af gas.

Europa har iøvrigt reduceret sin gasproduktion, siden 2000, og indført forbud mod fracking. Den fracking som har gjort USA til eksportør af naturgas.

Der er mao, rigeligt gas til rådighed.

Europa har begået langtsomt energi økonomisk selvmord de sidste 20-25 år.

  • 6
  • 9

Få nu ro på, Tjae det er fuldstændigt rigtigt at gaspriserne er steget helt ekstremt.

Som sælger af andre energi forsyninger vil man så godte sig over at gasinstalationer, gasbiler, gaskomfurer og måske endog lightere bliver skrottet til fordel for hvad de sælger.

Når til strækkeligt meget er konverteret til andre energiformer sættes prisen selvfølgeligt op på de øvrige energiformer. Den slags "kaldes de frie markedskræfter" og netop nu anvendes de til at kapre undvegne gaskunder. Det ses alerede tydeligt på de træbriketter og det brænde jeg bruger istedet for at tænde gasfyret.

Der er næppe mange som står i kø i længere tid, for at sælge benzin, diesel eller el til langt lavere pris end hvad man skal betale for gas.

  • 3
  • 5

Der er næppe mange som står i kø i længere tid, for at sælge benzin, diesel eller el til langt lavere pris end hvad man skal betale for gas.

Mange har argumenteret for olie, kul og gas på grund af forsyningssikkerheden. Inklusiv mig selv. Nu er situationen en anden. For Europa er kul, olie og gas pludselig ikke lig forsyningssikkerhed. Så skal der sadles om.

Vi bliver ikke af med olie, kul og gas sådan lige foreløbigt. Men vi jar lige pludselig fået de bedste argumenter for at gøre os så uafhængige af dem som muligt. Det er DET som ikke længere kan vente.

  • 1
  • 1

Europa har iøvrigt reduceret sin gasproduktion

Nej, gasproduktionen i EU er faldet – hele vejen siden 1980 rent faktisk. Det er af ’naturlige årsager’, fordi reserverne gradvist udtømmes og fordi det er urentabelt at opretholde produktionen ved at stimulere felterne. Der er dog et land, Holland, hvor man bevidst siden 2014 har reduceret gasproduktionen for at reducere hyppighed og omfang af mini-jordskælv som følge af sammensynkning af jordlagene ovenover det førhen gigantiske gasfelt under Groningen. I 2021 forventedes det, at gasproduktionen fra Groningen skulle ophøre helt mellem 2025 og 2028 – eller før. Men det kan jo være, at man – under indtryk af udviklingen i Ukraine-Rusland - bløder lidt op på disse nedlukningsplaner…

Det igangværende og snart afsluttede arbejde med renovering og genopbygning af Tyra-feltets anlæg er som bekendt bl.a. også begrundet i sammensynkning af jordlagene over feltet, som har medført at undersiden af visse af platformene er kommet for tæt på bølgetoppene i dårligt vejr – sådan populært sagt.

Det er forkert - eller ihvertfald upræcist - at hævde, at der er rigeligt gas til rådighed. Visse lande/selskaber har skruet ned for investeringerne til opretholdelse af det hidtidige produktionsomfang. I forventning om at gasforbruget var stagnerende/faldende... Faktisk er gasproduktionen i de senere år fladet ud. Produktionen toppede tilsyneladende i 2020, både på globalt plan, i OECD-landene og i non-OECD. (Kilde: BP’s årlige oversigt, 2021-udgaven med data til og med 2020).

Fracking eller ej: Det såkaldte R/p-forhold i Europa og Nord Amerika (USA og Canada) ligger 15-16 år, dvs. med de tilbageværende, beviste reserver kan man opretholde det aktuelle produktionsniveau i 15-16 år. Sådan har situationen i de to nævnte regioner rundt regnet set ud siden 1990 for Europas vedkommende og siden 2010 for USA & Canada. Til sammenligning har R/p-forholdet, siden 2010, i CIS ligget på ca. 80 år, mens det i Mellemøsten er faldet fra over 300 år i 2000 til 110 år i 2020. (Kilde: BP-2021)

  • 4
  • 0

altså alligevel ikke større

Ja, vi lever i et rigt land...

Men der kan dog heldigvis opstå situationer, hvor fleksibiliteten er større end normalt...

Jeg er sikker på, at en håndfuld 'wind park developers' nu vejrer morgenluft, hvad angår færdiggørelse af godkendelsesprocesser for projekter, der er kørt fast, både på land og til havs...

  • 1
  • 0

Hvordan ser man ind i et underskud?

Det danske sprogbrug bliver mere og mere mærkeligt.

Det samme med "spørge ind til"... Skal man så svare ud på det?

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten