Først i 2065 erobrer selvkørende biler danske veje
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Først i 2065 erobrer selvkørende biler danske veje

Illustration: MI Grafik

Mens et nyt lovforslag skal bane vejen for danske forsøg med selvkørende biler, er der lange udsigter til, at bilerne på de danske veje er fuldkommen udskiftet med førerløse biler. Det viser en endnu ikke offentliggjort prognose fra Vejdirektoratet.

»Vi skal helt frem til 2065, før alle biler er selvkørende på niveau 5, hvilket vil sige selvkørende på alle veje under alle forhold. De første biler, der kan køre selv under visse omstændigheder, kommer meget snart. Men de vil udgøre en meget lille del af trafikken på de danske veje,« siger Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratets analyseenhed.

Den nye prognose dækker de næste fem årtiers indfasning af selvkørende biler med start i 2018, hvor direktoratet regner med at se de første niveau 3-biler på markedet – biler, der kan køre førerløst i simpel trafik som på motorveje.

Længst fremme i feltet er formentlig Tesla, som regner med at have en selvkørende bil på niveau 3 på markedet inden for seks måneder, skarpt forfulgt af producenter som Nissan, Mercedes, Audi, Toyota, Honda og Volvo, som alle ventes at lancere selvkørende biler på niveau 3 mellem 2017 og 2020.

»Niveau 3 betyder, at man kan flytte øjnene fra trafikken. Man kan læse avis, arbejde, eller hvad man nu skulle have lyst til at lave. Men man skal være klar til at skride ind og overtage styringen, når køretøjet beder om det,« siger Andreas Egense.

Bilen beder eksempelvis føreren om at overtage rattet, når den drejer af motorvejen. Eller når den ikke kan aflæse vejstriber og fartskilte på grund af snevejr. Vi skal dog frem til 2035, før bilsalget i Danmark udelukkende består af selvkørende biler på niveau 3 eller derover.

Illustration: MI Grafik

Danmark bliver ikke førende

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) regner tilsvarende med at se de første selvkørende biler på niveau 3 rulle ud på de danske veje i 2018. Han fremsatte i sidste uge et lovforslag, der skal åbne for forsøg med selvkørende biler. Forslaget forventes at blive vedtaget i foråret, og kommunerne Aalborg og Vesthimmerland står klar til at ansøge om tilladelse til forsøg med selvkørende busser på afgrænsede vejstrækninger.

Læs også: Minister: Selvkørende biler skal ud på de danske veje, så snart de er sikre nok

Den nye forsøgsordning betyder dog næppe, at Danmark nogensinde bliver et foregangsland inden for selvkørende biler, siger trafikforsker Harry Lahrmann, lektor ved Aalborg Universitet og medlem af Trængselskommissionen.

Storbritannien forventes at teste biler i bytrafik i år, mens Sverige, USA og Tyskland allerede foretager tests i byer og på motorveje. Det er vel at mærke bilproducerende lande, hvor store industriinteresser presser på for at fremskynde udviklingen.

»Det er da meget fint, hvis politikerne skaber nogle rammer for forsøg med selvkørende biler. Men virkeligheden er jo, at Danmark aldrig får nogen som helst rolle i udviklingen af selvkørende biler. Teknologiudviklingen ligger jo ikke i Danmark,« siger Harry Lahrmann.

I 2020 regner Vejdirektoratet med at se selvkørende biler på niveau 4 på markedet. De kan modsat niveau 3 køre i alle typer trafik, men kræver stadig en bilist, der om nødvendigt kan trykke på nødstop. I 2030 regner direktoratet med, at de første fuldautomatiserede niveau 5-biler rammer markedet. De kræver ikke længere en bilist i bilen, som dermed kan leveres uden rat og speeder.

»Når selvkørende biler ikke længere behøver en chauffør, vil de 40 procent af befolkningen, der i dag ikke kører i bil, fordi de er for unge, for gamle, handicappede eller andet, pludselig have muligheden for det,« siger Harry Lahrmann.

Mennesker kommer dog til at besvære trafikken helt frem til 2055, hvor alle konventionelle biler ifølge Vejdirektoratet er udskiftet med selvkørende biler på niveau 3 eller derover. Og først i 2065 har de førerløse biler på niveau 5 helt overtaget.

Skændes stadig om specifikationer

Også Harry Lahrmann vurderer, at producenterne har lang vej endnu, før de er klar med niveau 5.

»Det skal da nok lykkes at få teknologien til at fungere, men lad mig give et eksempel: Google og Tesla monterer i øjeblikket en masse sensorer på en bil, som kan beskrive omgivelserne for bilens computer. Men hverken Teslas eller Googles biler bliver lavet til at dele informationer. Og systemet kommer først til at spille, når bilerne kan snakke sammen,« siger han.

Det indebærer, at alle biler på vejene flere gange i sekundet deler deres kurs, position og hastighed via et trådløst netværk.

»Men man skændes stadigvæk om de tekniske specifikationer til de trådløse kommunikationsstandarder. Der bliver ganske vist arbejdet på sagen; men der er meget lang vej endnu,« siger Harry Lahrmann.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Har Vejdirektoratets analyseenhed fundet en glaskugle, der viser fremtiden eller hvordan kan det på nogen måde give mening at forudsige noget der er så usikkert så langt fremme i tiden? Det kan lige så godt være 2040, hvis man ser på den udvikling der er sket de sidste år.

  • 15
  • 4

Hvis man ser på hvor langt vi har udviklet os de seneste 13 år - er det for mig utænkeligt at der kommer til at gå 13 år inden vi ser en Niveau 5 bil. Det kommer til at gå langt hurtigere, ikke mindst fordi behovet er der.

  • 13
  • 8

Hvor stor sikkerhed tillægger de selv den prognose? Jeg vil nødigt udtale mig særligt skråsikkert om noget der ligger 47 år ude i fremtiden. Især med den acceleration vi ser af den teknologiske udvikling.

Der er jo også hele det lovgivningsmæssige aspekt. Når først standarderne er på plads, omkring hvordan bilerne deler information, så vil der jo være en stort incitament til ved lovgivning at sikre hurtig udfasning af ikke-selvkørende biler. Et argument som 95% reduktion af færdselsuheld vil de færreste politikere kunne stå imod.

  • 9
  • 4

Tror som Jens Olsen også at den største joker er om ovgivningen kan følge med. Det kommer til at gå langt hurtigere end 47 år! Tror så mere på ham fra "so ein ding" der sagde 2022 (dvs 5 år)

  • 7
  • 2

Jeg tror at den vanskelige erkendelse bliver, at vi ikke ved hvor hurtigt eller langsomt, det vil gå. Jeg ville finde det væsentlig mere operationelt, hvis øvelsen gik ud på at sige "hvad skal der til for at tillade kategori 3-biler på de danske veje", og tilsvarende for kategori 4 og kategori 5. Skal der være en godkendelsesprocedure (det skal der sikkert), hvordan tackler man softwareopdateringer, stilles der større krav til kvaliteten af vejanlæggene, skal anlæggene ligefrem ændres?

Og så i øvrigt være vaks ved havelågen, når ændringerne faktisk sker, så politikerne ikke forsinker det alt for meget.

  • 4
  • 0

er jo at 2030 kun er 13 år væk.
I 2055 er der ikke noget der hedder niveau 3. I 2055 er der nok ikke engang noget der hedder biler.
Hvis ikke Trump ender verden med hans idioti så vil der ske ganske revolutionerende ting i de næste par årtier.
Niveau 5 er sådan en ting som rent faktisk kan gøres i dag som f.eks google's biler demonstrerer men jeg kan sagtens forestille mig at den menneskelige reaktions evne gør 13 år semirealistisk.
Niveau 5 er faktisk en høj standard men jeg tror også at det i forskellig grad kommer til at ske før.
F.eks. taxapods i new york. Lavhastigheds bytraffik er relativt nemt. Det kan gøres 'i dag'.

  • 3
  • 2

Ha man helt glemt, at vi er mange, der aldrig vil afgive den selvstændige køreglæde, vi har betalt for at kunne bruge i en lækker bil?
Det er ikke alt, disse teknikere udvikler, der bliver en succes - 3D tv er nu dødt efter en ret stor kampagne for det.

Vi er mange, der forholder os konstruktivt kritiske og tænker over, om det overhovedet er smart FOR OS, at man laver noget nyt.

  • 4
  • 3

Ha man helt glemt, at vi er mange, der aldrig vil afgive den selvstændige køreglæde, vi har betalt for at kunne bruge i en lækker bil?

Ja, du kan lide at køre bil og? Hvor meget vægt tror du selv din glæde ved at have en lille racerkører i maven vægter i forholdet til en 95% reduktion i færdselsulykker, når politikerne skal bestemme om du stadigvæk får lov at dreje på rattet.
Bilkørsel på offentlig vej drejer sig om transport. Bilkørsel for sjov har man racerbaner til.

  • 6
  • 5

Og hvad tror du selv svaret er?

Det var dog et sølle svar - for du ved det åbenbart heller ikke selv, da der ingen evidens er for det, mao. det er en ren myte.

For hvordan skulle man kunne nå en så høj reduktion, hvis man tager in mente hvordan trafikken er sat samme, herunder hvor mange bløde trafikanter der er etc.

Fuldstændig uvidenskabeligt vil jeg nok tro at nogen uheld kan undgås, f.eks. det der skete i Herlev forleden, hvor en spøgelsesbilist stødte sammen med en lille bil, hvor den autonome bil nok havde reageret, eller helt undgå det kunne ske.

Men uheld hvor en cyklist mejer en fodgænger ned, eller kører lige ud foran en bil, mv. kan en nok så autonom bil ikke forudse, og vi aner stadig ikke, hvor mange afledte ulykker der vil komme af systemfejl.

Så de 95% et totalt usagligt - og hvis du er uenig i det, så er det altså op til dig at komme med bevisførelsen.

  • 0
  • 3

I 2055 er der nok ikke engang noget der hedder biler.

Nej, de vil da alle sammen være flyvende pods.

Hallooo, jorden kalder - hvis vi skal være helt nøgterne, så er der altså ikke sket den store revolutionerende udvikling af biler det sidste halve århundrede.

Bevares, de er blevet bedre på mange fronter, men tigerspringet står vi først lige foran nu med de elektriske biler, og bare der er nogle voldsomt store udfordringer, især inde for batterier, som nok bliver løst, men det tager sin tid.

Og ser vi på computerudviklingen, ja så går den hurtigt, men så revolutionær er en moderne PC altså heller ikke forhold til den der kom frem for 35 år siden - bevares, her har også sket en evolution, men stadig går programmer ned, rammes af virus, og hvad ved jeg.

Vi er stadig ikke længere end en lufthavn "skal genstartes":
https://www.version2.dk/artikel/reboot-hja...

så måske man lige skal spise lidt brød til - der er rigtig mange ting der skal på plads før man sender en hær af potentielle dræbermaskiner ud på gader og stræder.

  • 0
  • 2

Hvis man ser på hvor langt vi har udviklet os de seneste 13 år - er det for mig utænkeligt at der kommer til at gå 13 år inden vi ser en Niveau 5 bil.


Hvor langt er vi da nået?

De biler, som vi kan købe, indeholder - nok lidt optimistisk skønnet - 5% af den selvkørselsfunktionalitet, som vil være nødvendig for at gøre dem førerløse. Og det er vel at mærke de allernemmeste 5%, de indeholder. De kan holde afstand til en forankørende og holde sig i en vognbane eller følge en anden bils rute. Og når det går allervildest til, kan man bede dem skifte vognbane.

Men jeg har ikke set nogen fabrikanter hævde, at noget så simpelt og hverdagsagtigt som at køre ud fra en sidevej med ubetinget vigepligt er på trapperne i deres kommende modeller.

  • 1
  • 1

Tesla har allerede idag en bil som kommer til at være helt selvkørende med 8 kameraer, 12 ultrasensoriske sensorer og en radar som ser 750 meter frem, eller som de selv skriver:
Alle Tesla biler produceret på vores fabrik, også Model 3, har det hardware, der er nødvendigt til selv-kørende kapacitet på et sikkerhedsniveau, der er højere end ved en menneskelig fører. På alle veje og i alle kryds. Så jo, de hævder at den kan køre ud fra sideveje med ubetinget vigepligt.

  • 2
  • 1

Alle Tesla biler produceret på vores fabrik, også Model 3, har det hardware, der er nødvendigt til selv-kørende kapacitet på et sikkerhedsniveau, der er højere end ved en menneskelig fører. På alle veje og i alle kryds. Så jo, de hævder at den kan køre ud fra sideveje med ubetinget vigepligt.


Nej, hvis du har citeret dem rigtigt, er det ikke det, de hævder.

De hævder, at bilen har hardwaren. Men hardwaren er jo den mindste del af opgaven. Det er softwaren, der kommer til at trække tænder ud.

Har Tesla annonceret, at næste version af softwaren vil være i stand til at køre bilen ud fra en sidevej med ubetinget vigepligt?

  • 2
  • 0

Har Tesla annonceret, at næste version af softwaren vil være i stand til at køre bilen ud fra en sidevej med ubetinget vigepligt?


Ja, den kan køre overalt med eller uden vejstriber!
Hvis bilen både kan se til højre, venstre og ligeud, læse afstribninger og vejskilte - hvor stort et problem er det så at beregne, hvornår hullet er stort nok til et sikkert venstresving.
Forresten kan Tesla Model X allerede i dag lave en perfekt parkering i en, i køreretningen vinkelret bås(Der var vist een som forudsagde at det ikke var muligt).
https://www.tesla.com/da_DK/models

  • 1
  • 1

Finn - husk lige på at Niveau 5 indebærer at bilen selv kan styre i totalt snedække "and what ever" incl. den er omgivet af inkompetente idioter ...

Kan et menneske det? Altså, et menneske som ikke har kørt der før, og derfor ikke ved at vejen går højre om det dér træ, eller andre landskabskendetegn?

Så de 95% et totalt usagligt - og hvis du er uenig i det, så er det altså op til dig at komme med bevisførelsen.

Det er et meget kvalificeret gæt. Det kan i sagens natur ikke lade sig gøre at 'bevisføre' om noget der sker i fremtiden.
Men ulykker med biler skyldes i meget høj grad reaktionstiden hos føreren, uopmærksomhed, og så decideret dumhed.
Selvkørende biler vil have en reaktionstid som er 1.000 gange menneskets, og uopmærksomhed er der slet ikke noget der hedder.
Computere er ikke trætte eller stressede, computere drikker sig ikke fulde eller eksperimenterer med andre stoffer. Computere ser ikke lige pludselig en pige i lårkort kjole inde på fortovet, og glemmer at holde øje med vejen. Computere bliver ikke irriterede på andre bilister, og presser dem eller overhaler hasarderet.
Computere fik ikke kørekortet for to uger siden, og skal nu vise sine venner at den godt kan køre 190 km/t på en landevej. Computere bliver ikke firs år gamle, og skal have fornyet kørekortet hos lægen som lader det gamle liv fortsætte med at køre, fordi den ellers ville blive isoleret derhjemme, eller ikke kan komme hen til købmanden.
Computere kan finde ud af at holde afstand. Computere kan på én gang holde øje med flere ting end noget menneske nogensinde vil kunne formå.

Reduktion på 95% i antallet af færdselsuheld? Det er meget realistisk når man påtænker at stort set alle årsager til trafikuheld forsvinder når man udfaser den menneskelige chauffør.

  • 4
  • 1

Og hvad tror du selv svaret er?

Det var dog et sølle svar -

Det var et forsøg på at få dig til at overveje. Svaret er egentlig ret ligetil.

Svaret er nemlig at tallet 95% er fuldstændigt ligegyldigt. Det kunne være 80% eller 90%, - det ville ikke ændre argumentationen. Så 95% er udelukkende anvendt som et eksempel.

Jeg forstår faktisk ikke at du hænger dig i hvad tal jeg præcist har anvendt, det da det er uden betydning. Du kan finde tal fra omkring 80% til 95% hvis du googler det.

  • 2
  • 3

Reduktion på 95% i antallet af færdselsuheld? Det er meget realistisk når man påtænker at stort set alle årsager til trafikuheld forsvinder når man udfaser den menneskelige chauffør.

Ok, og så skal fodgængere og cyklister måske også udfases først?

Prøv dog for himlens skyld at være lidt realistisk - ja der kan måske ske en reduktion, men 95% er jo totalt useriøst.

Og ligesom flyvere dratter ned fra himlen i dag, så vil der også ske uheld i fremtiden, eller I tror måske i ramme alvor på at man kan lave den perfekte teknologi?

Sagen er, som jeg tidligere har skrevet, at man kan ikke spå om fremtiden, og man må da kun håbe at der vil ske en reduktion af ulykker, men at bruge et absolut tal på 95% (eller for den sags skyld 80%) som argument er at stikke blår i øjnene på sig selv - kun tiden vil vise om der kommer nogen forbedring.

  • 1
  • 1

Har Tesla annonceret, at næste version af softwaren vil være i stand til at køre bilen ud fra en sidevej med ubetinget vigepligt?


Tesla har lavet en video, hvor en bil kører uden menneskelig indgriben, inklusive at overholde vigepligt. Næste version vil næppe indeholde den feature. Næste version er nemlig lige på trapperne, og vil næppe indeholde de store forbedringer i autopiloten. Vi vil se en række versioner af Teslas software, som vil blive frigivet med ret kort tid imellem. Når Tesla lover selvkørende funktionalitet om seks måneder, så er jeg skeptisk. Elon Musk er kendt for sine optimistiske tidsplaner. F.eks. er næste version forsinket.

  • 0
  • 0

Ok, og så skal fodgængere og cyklister måske også udfases først?

Jeg vil som cyklist hellere færdes blandt selvkørende biler som bremser automatisk, end blandt biler ført af almindelige mennesker blandet op med fulde og rasende og stressede individer.

Prøv dog for himlens skyld at være lidt realistisk - ja der kan måske ske en reduktion, men 95% er jo totalt useriøst.

Hvordan kan du vide det? Kan du måske se ind i fremtiden?

Og ligesom flyvere dratter ned fra himlen i dag, så vil der også ske uheld i fremtiden, eller I tror måske i ramme alvor på at man kan lave den perfekte teknologi?

Hvad er det ved '95%' du ikke forstår? Ingen har skrevet 100% nogen steder, og selv følgelig vil selvkørende biler komme ud for uheld. Bare meget færre.

Og hvor mange fly er det lige der dratter ned om året?

  • 1
  • 1

Hvad er det ved '95%' du ikke forstår?

At det dels ingen mening giver at hæfte et absolut tal som 95% på, men endnu mere at hvis man bare lige gør sig den ulejlighed at se lidt på ulykkestal, så vi man se at rigtig mange ulykker involverer fodgængere, cyklister mv - ulykker hvor biler slet ikke er involveret.

Og så er der en lang række ulykker med bløde trafikkanter, som nok på den ene side involverer biler, men hvor ulykken på den anden side er et resultat af den bløde trafikkants totalt irrationelle adfærd, som selv den mest begavede bil ikke ville kunne undgå.

Dernæst må man være direkte naiv hvis man tror at tekniske fejl forsvinder når man propper flere computere i en bil.

Så det er ligeså utroværdigt som DØRs partikelfantasier at benytte et tallet 95%, fordi man er forblændet af et luftkastel.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten