Førerløse biler kan bookes i England fra 2017

100 små førerløse biler med plads til to personer vil fra 2015 komme til at køre rundt i gaderne i den engelske by Milton Keynes, der er på størrelse med Aarhus og ligger nordvest for London.

Ifølge Daily Mail vil bilernes topfart ligge på knap 20 km/h, når de små køretøjer kommer futtende langs fortovene. Fra 2017 vil de kunne bookes over smartphonen til en pris på 18 kr. pr. tur fra Milton Keynes' hovedbanegård til f.eks. indkøbscentret eller kontorbygninger.

Selv om man kan spotte et rat i bilerne, er de som sådan førerløse. Der er installeret HD-kameraer, GPS’er og sensorer, der arbejder sammen om at styre bilen det rette sted hen uden at drøne ind i fodgængere og bygninger.

Rattet fungerer som en slags joystick, som man kan betjene bilen med i nødstilfælde, og alle bilerne er koblet op på samme netværk, så de heller ikke risikerer at krydse hinanden.

Læs også: Audi og Toyota er med i kapløbet om selvstyrende biler

Videnskabsminister David Willetts har givet udtryk for, at han er vild med ideen, efter at han selv fik lejlighed til at prøve en af Googles førerløse biler i Californien i fjor. Han mener, at folk med tiden vil synes, at der er for meget spildtid i almindelige biler, fremgår det af Daily Mails artikel.

Foreløbig er projektet sat til at løbe i fem år til en pris på 577 mio. kroner, og bilfabrikanterne flokkes om at levere vogne til systemet, herunder Ford, Jaguar Land Rover og General Motors.

Bilerne skulle kunne blende ind i bybilledet i enten vissengrøn eller grå, og de bliver opladet på magnetmåtter i særlige gulve.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

20 km/t er hurtigere end bussen i Danmark. Tages hensyn til at busserne har pauser, og ikke kører i direkte linje, så er de små biler hurtigere. Dog er motorvejsbusserne normalt hurtigere.

Det er fint, at englænderne nu har udviklet et system med selvkørende biler. Men, hvorfor har vi dog ikke tænkt på det, og gjort det i Danmark? Prisen er lidt høj per bil, men går ud fra at det skyldes udviklingsomkostningerne, og at bilerne kan købes billigt, hvis der skal laves flere.

  • 1
  • 1

...førerløse biler allerede.

Hvis vi antager at førere af biler er dem som overholder færdselslovene, må man modsætningsvis antage, at biler hvor personen ved rattet ikke overholder lovene, er førerløs.

Man kan bare stille sig ved vejkanten og og overbevise sig ved, at tælle de som kører i biler med mangelfuld belysning, for lille bremseafstand, taler i telefon og kører for stærkt, er kraftigt i overtal.

  • 0
  • 11

Der er installeret HD-kameraer, GPS’er og sensorer, der arbejder sammen om at styre bilen det rette sted hen uden at drøne ind i fodgængere og bygninger

  • det må man da håbe!:

Københavns Politi leder nu efter årsagen til den tragiske ulykke, som onsdag aften kostede en amerikansk turist livet, da en skraldebil løb løbsk.

Ifølge bt.dks oplysninger foretog en bilinspektør onsdag aften indledende undersøgelser på skraldebilen på Strøget, og de første undersøgelser tyder på, at det var en sensor i skraldebilens førersæde, der svigtede...

Kilde:

http://www.b.dk/nationalt/amerikansk-turis...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten