Førerløse biler bliver tilladt på de britiske veje næste år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Førerløse biler bliver tilladt på de britiske veje næste år

Den britiske regering planlægger at gøre det lovligt for førerløse biler at køre på landets offentlige veje fra næste år, skriver bl.a. BBC.

Britiske ingeniører og forskere fra blandt andet Oxford University har eksperimenteret med førerløse biler i længere tid, og man har blandt andet udviklet en bil, der kan styres fra en iPad.

Læs også: Førerløse biler kan bookes i England fra 2017

Hidtil har usikkerhed om lovgivning og forsikringspolicer stukket en kæp i hjulene på projektet. Selv om briterne arbejder imod at tillade de førerløse køretøjer, skal de spørgsmål stadig afklares, før det kan slå igennem hos befolkningen.

»Det er et af de områder, som forbrugerne vil have belyst. Hvad dækker deres forsikring? Hvordan vil det påvirke deres forsikringspræmier? Det skal afklares præcist, hvor ansvaret ligger, og det skal regeringen afklare for forsikringsselskaberne,« siger advokat Suzie Mills til Sky News.

Flere andre lande er kommet briterne i forkøbet med hensyn til førerløse biler.

I USA er de allerede tilladt i staterne Californien, Florida og Nevada, og i Japan begyndte Nissan sidste år at teste førerløse køretøjer på landets offentlige veje.

I Sverige er det planen, at Volvo skal teste 1.000 automatiske biler i Gøteborg i 2017.

Læs også: Google bliver bilproducent: Her er bilen uden rat, speeder og bremser

Google er toneangivende i USA inden for førerløse biler, og i maj blev det offentliggjort, at søgegiganten vil producere 100 modeller videreudviklet fra en prototype uden hverken rat eller pedaler - blot med en start/stop-knap.

Google præsenterede virksomhedens seneste prototype på en førerløs bil 28. maj i år Illustration: Google

Det er dog ikke kun højteknologisk fryd og gammen, og således har FBI for nylig advaret om, at de førerløse køretøjer kan være dødbringende i de forkerte hænder, ligesom de radikalt vil ændre på, hvad både forbrydere og ordensmagt kan bruge biler til.

Trafikstyrelsen erklærede sidste år, at førerløse biler også er velkomne på de danske veje, så længe de er godkendt i EU.

Læs også: Mercedes sender selvstyrende biler ud på de danske veje

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er jo smart. Så kan vognmændene spare de "dyre" østeuropæiske lastvognschaffører til 30 kroner i timen og anvende selvkørende lastbiler i stedet. Og hvad med selvkørende bybusser? Så kunne vi måske få reduceret billetprisen? Hvad bliver mon det næste?

  • 4
  • 2

hvor ansvaret bliver svært eller umuligt at placere. "Jeg blev nok hacket og jammet, og der er helt sikkert fejl i softwaren, så det er slet ikke min skyld".
Jo, der skal nok blive nogle spændende diskussioner, og en masse givtige opgaver til den juridiske verden.
Hvad venter vi dog på ?

  • 3
  • 2

Eller også bliver det en reduktion af antallet af ulykker. Da jeg tog kørekort - og det har nok ikke ændret sig meget - lærte jeg at 95% af alle ulykker skyldes fejl fra førerens side. Tænk nu hvis disse ulykker kunne undgås? Man har jo ikke reddet mange liv ved at indføre det periodiske syn på bilerne...

Jeg ser mange andre fordele ved førerløse biler:

Slut med at lede efter parkering - bliv blot sat af ved kantstenen, og så finder bilen selv et passende sted at gøre af sig selv til den igen skal bruges.

Slut med spritkørsel - du kan endda sidde og drikke whisky og spille kort under kørslen.

Mindre trængsel - computere er helt sikkert dygtige til at køre optimalt, så der ikke opstår kø på motorvejen.

Lavere energiforbrug - også her vil computeren sikkert kunne optimere.

Mindre spildtid - selv om du er alene i bilen, kan du bruge tiden fornuftigt. Læse, sove eller arbejde er bare et par eksempler.

Alt i alt win/win, men det skal selvfølgelig testes grundigt.

/Rasmus

  • 5
  • 1

hvor ansvaret bliver svært eller umuligt at placere. "Jeg blev nok hacket og jammet, og der er helt sikkert fejl i softwaren, så det er slet ikke min skyld".
Jo, der skal nok blive nogle spændende diskussioner, og en masse givtige opgaver til den juridiske verden.
Hvad venter vi dog på ?

Vi venter på at teknologiforskrækkede mennesker indser at det er tyve gange sikrere at blive befordret af en computer frem for af et menneske.

Computere er ikke trætte og ukoncentrerede, sidder ikke og piller ved bilradioen, kører ikke for hurtigt (i forhold til sin reaktionsevne), kører ikke spirituskørsel, er ikke vred over et skænderi med konen, er ikke overstadig fordi den har ferie i morgen og den synes ikke det er hylemorsomt at køre 180 km/t inde i byen.

Forsikringsselskaberne sidder ikke og er ved at pisse i bukserne af skræk over en bil der kan køre selv, de glæder sig som små børn til at ulykkestallet kommer til at rasle ned.

Og med hensyn til ansvaret: Hvor placeres ansvaret hvis nogen kommer til skade med metro'en? Den kører mig bekendt uden fører.

Hvor placeres ansvaret hvis min ABS svigter? Eller min servostyring?
Hos producenten, vel. Hvor ellers?
Hvis min bil kan køre selv, og den kører ind i en bygning eller en fodgænger, så er det producentens fejl og hans ansvar.
Det burde ikke være særlig svært at regne ud.

Den vigtigste pointe med førerløse biler er, at antallet af ulykker vil falde. Markant!
Og det alene er nok til at vi ikke kan få førerløse biler hurtigt nok.

  • 1
  • 1

Hej.

Henrik, jeg håber, at du har ret i, at ulykkerne vil falde markant. Og Rasmus, jeg håber også, at det bliver en win win situation, som du taler om.

Men jeg har mine bange anelser.

Der vil ihvertfald - af og til - ske fejl i computer eller software ved nogle af bilerne. Det vil man vel ikke kunne undgå.

Og en eller anden kriminel terorrist-nørd vil nok på et tidspunkt pille ved softwaren på en eller anden måde, så nogle biler kører galt. Det kan man vel heller ikke undgå.

Så det er - måske - både godt og ondt. Hvad ved jeg ?

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0

Henrik, jeg håber, at du har ret i, at ulykkerne vil falde markant.

Det kan du roligt regne med at de vil. Hvis antallet af ulykker med selvkørende biler stiger, så får de overhovedet ikke lov til at køre på vejene!

Der vil ihvertfald - af og til - ske fejl i computer eller software ved nogle af bilerne. Det vil man vel ikke kunne undgå.

Selvfølgelig ikke. At forestille sig 100% 'ulykkesfri' bilkørsel er utopi. Det bliver bare mange gange sikrere at køre med en computerstyret bil. Også for de øvrige trafikanter.
En computer kan reagere hundrede gange hurtigere end et menneske, og med de rette sensorer vil den kunne spotte f.eks. et barn der er på vej ud på kørebanen foran bilen længe før et menneske kan.

Og en eller anden kriminel terorrist-nørd vil nok på et tidspunkt pille ved softwaren på en eller anden måde, så nogle biler kører galt. Det kan man vel heller ikke undgå.

Måske ikke. Jeg har så endnu ikke hørt om nogen terrorister som har pillet ved softwaren til autopiloterne i flyvemaskinerne endnu. Og det var jo egentlig et oplagt sted at starte.
Det er ikke ensbetydende med at det ikke kan lade sig gøre, men mon ikke det bliver mere end almindeligt svært? Man kan udstyre bilerne med parallelle systemer, og afskære dem fra internettet.
Der er mange muligheder.

  • 1
  • 0

Hej Henrik.

Jeg har læst dit spændende og interessante indlæg.

Ja, du siger noget. Ingen kriminel terrorist-nørd har vist pillet ved autopiloter i fly endnu. Lad os håbe, at det samme kommer til at gælde i privatbilerne.

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten