Førerløse biler ændrer vores prioritering af vejprojekter
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Førerløse biler ændrer vores prioritering af vejprojekter

Illustration: Tesla

Hvad skal der investeres i først: udbygning af en landevej til motortrafikvej, en landevej til motorvej eller et ekstra spor på en eksisterende motorvej? Det er tre helt konkrete projekter, som Ingeniørforeningen IDA har gennemregnet med udgangspunkt i, at de første delvist førerløse biler inden for få år vil dukke op på de danske veje.

Projekterne er allerede blevet gennemregnet af Vejdirektoratet og prioriteret. Men i beregningerne er der ikke taget hensyn til den teknologiske udvikling, og det er et problem, siger formand for IDA Thomas Damkjær Petersen:

»Den teknologiske udvikling kommer ikke bag på os. Vi ved, den kommer, og vi ved meget om retningen. Det skal med, når man regner samfundsøkonomi på store investeringer. Ellers bliver resultatet forkert,« siger han.

Vej holder i 100 år

Konkret kigger rapporten på delvist førerløse biler - også kaldet SAE3. Bilerne vil i første omgang kunne køre af sig selv på motorvej og senere også på motortrafikveje og landeveje.

Det forklarer Martin Kyed, der er cheføkonom hos IDA, der står for rapporten 'Førerløse bilers effekt på afkast af investeringer i infrastruktur':

»Når vi i Danmark laver beregninger af værdierne ved en samfundsinvestering, så skal vi jo bruge det bedste skøn. Men det er ikke det bedste skøn, hvis ikke vi indregner fremkomsten af førerløse biler. Det har nemlig stor betydning for samfundets afkast af vejinvesteringerne,« siger han.

Læs også: Først i 2065 erobrer selvkørende biler danske veje

For med førerløse biler vil der for eksempel kunne skabes mere plads på vejene ved at lade bilerne kører tættere og hurtigere, uden at det går ud over trafiksikkerheden. Bilerne vil også kunne køre hurtigere, og vi vil kunne bruge tiden til noget andet end at holde øje med vejen.

Højere hastighed giver god effekt

Derfor har IDA fået foretaget en række modelberegninger, hvor de tre konkrete vejprojekter, der allerede er blevet gennemregnet af Vejdirektoratet, bliver genberegnet til en fremtid med førerløse biler på niveau 3.

De tre projekter drejer sig om: 1) udbygning Herning-Holstebro fra landevej til motorvej, 2) rute 26 mellem Viborg og Aarhus fra landevej til motortrafikvej, 3) tilføre et ekstra spor på den eksisterende Helsingørmotorvej.

Læs også: Vejdirektoratet: Selvkørende biler vil øge trængslen med 15 procent

I de oprindelige beregninger viser den samfundsøkonomiske værdi af projekterne lige netop den prioritering. For eksempel har det stor betydning, at hastigheden kan øges fra 80 km/t på landevejen mellem Aarhus og Viborg til 130 km/t, hvis der blev bygget en motorvej. Det vil gøre, at folk kommer hurtigere frem, og det har stor samfundsværdi.

Men hvis der tages hensyn til, at der over der kommende år vil komme flere og flere biler, som delvist kan køre af sig selv, så vil der bliver byttet om på 1) og 2). Det skyldes flere ting, siger Martin Kyed:

»Fordi vi i førerløse biler kan bruge tiden til noget andet end at køre bil, får det mindre betydning, at vi kommer meget hurtigt frem. Derfor bliver effekten af den høje hastighed på motorvejen mindre. Vi ved også fra trafikeksperter, at flow i trafikken giver nogle fordele. Derfor har vi sat en fælles hastighed på 90 km/t for både personbiler, varebiler og lastbiler på motortrafikvej, fordi vi tror, at de førerløse biler vil kunne køre så hurtigt, uden at det går ud over trafiksikkerheden,« siger han.

Læs også: Ford dropper semi-selvkørende biler: Ingeniørerne faldt i søvn

Det har også en stor betydning for valget af projekt, hvornår de førerløse biler er klar til lige netop den vejtype. Da de først vil kunne bruges på motorveje, har det en positiv effekt at opgradere til motorveje tidligt.

Meget konservative forudsætninger

Nogle vil måske anklage IDA for at være teknologibegejstret og derfor forvente en hurtig udrulning af førerløse biler.

Men det afviser Martin Kyed:

»Vi har helt bevidst været meget konservative i vores forudsætninger. For eksempel forventer vi ikke, at bilerne kommer over niveau 3. Og selvom de fleste forventer, at den type biler allerede er klar i 2018, så forventer vi først at se teknologien i brug omkring 2020 - og på motorveje først. Vi tror ikke, at teknologien er klar til henholdsvis motortrafikveje og landeveje før tidligst i 2025 og 2030,« siger han.

Læs også: Nissan viser selvkørende biler frem i Londons gader

Når beregningerne kun kigger på konkrete vejprojekter, er det med til at understrege den konservative tilgang til beregningerne, siger Martin Kyed:

»Vi kunne også have bredt det ud og kigget på mere af infrastrukturen som for eksempel tog, broer og tunneler. Pointen er, at vi bliver nødt til at indregne den teknologiske udvikling, som vi ved kommer, således at politikerne kan foretage den rigtige prioritering.«

Læs også: Studerende har gjort sin bil selvkørende for 5.000 kroner

Derfor opfordrer Thomas Damkjær Petersen nu også Finansministeriet til at ændre praksis i de generelle vejledninger, som bruges til udregning af samfundsværdien ved investeringer:

»Vi risikerer at prioritere forkert, når cost-benefit-analyser ikke medregner forventede teknologiske fremskridt. Det taber Danmark på. Derfor bør Finansministeriet ændre praksis, så man også medregner teknologisk udvikling,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

IDA udarbejder jo deres visioner sammen med vore politikere fra Alternativet.
Så i 2065 forestiller man sig elektriske delebiler hvor alle biler styres af software i skyen, de er bygget af økologiske hampefibre og de svæver på kraften af god karma over grønne græsmarker der har afløst asfalten på vejene :-)

  • 7
  • 19

Hvad i alverden er det?

Det står i artiklen : "delvist førerløse biler - også kaldet SAE3. Bilerne vil i første omgang kunne køre af sig selv på motorvej og senere også på motortrafikveje og landeveje"

Det er nemmere at køre på motorvej end motortrafikvej, som er nemmere end landevej, som er nemmere end bytrafik. Derfor er fartgrænsen også højere for menneskeførte biler. Tilsvarende har computere også nemmere ved at styre på førstnævnte end sidstnævnte veje. Mercedes og Audi har vist haft sporhold i nogle år.

En oversigt kan ses her http://www.sae.org/misc/pdfs/automated_dri...

  • 1
  • 0

Gad vide om der i beregningerne er taget højde for at Holstebromotorvejen også er lavet for at kompensere for sygehuslukninger i udkantsområder.

Der ligger noget mere politisk i det også end rene samfundsøkonomiske kalkuler.
Vil man have folk til at bo i hele landet eller kun omkring København og Aarhus?

  • 1
  • 1

Det er svært at vide hvordan bilerne kommer til at virke.
De mest oplagte forsøgsstrækninger er det danske jernbane H.
Hverken stigninger eller kurver af betydning og for tiden sanseløse dræn af svindende fælles midler.
Jo før jo hellere.

  • 0
  • 12

Gad vide om der i beregningerne er taget højde for at Holstebromotorvejen også er lavet for at kompensere for sygehuslukninger i udkantsområder.

Der ligger noget mere politisk i det også end rene samfundsøkonomiske kalkuler.
Vil man have folk til at bo i hele landet eller kun omkring København og Aarhus?

Sjovt nok også det første jeg tænkte på, for det kan der helt klar ikke være taget højde for.

Hvis man bliver syg i Skals, så er der 14 km til Viborg sygehus. Den strækning kan en ambulance klare på 10 minutter.

Hvis man bliver syg i Bremdal, så er der 47,8 km til Gødstrup (Herning). På en god dag tager turen fra Bremdal til Gødstrup 30 minutter, hvis ambulancen kører som død og helvede og samtidig undgår myldretidstrafikken omkring Holstebro samt hele strækningen Holstebro-Herning.
Det er allerede i dag en kamp mod uret for at nå til Herning sygehus indenfor den gyldne time.

Jeg gad faktisk også godt vide, om rapporten tager højde for den trafik med landbrugskøretøjer, der foregår på den nuværende strækning mellem Holstebro og Herning - det skal nemlig også med i beregningen.

  • 8
  • 0

Tilsyneladende spiller tydelige kantstriber en vigtig rolle for føreløse bilers orientering. Problemet er bare at den slags striber kun findes på nyrenoverede veje ude i den virkelige verden ellers er de som regel meget utydelige eller helt væk og hvad gør bilen så?

  • 7
  • 5

I betragtning af at Tesla siden oktober 2016 har monteret fuld hardware med bla 6 kameraer/radar/ultralydsensorer og 20 gange hurtigere computer end foregående modeller og kun mangler det sidste software tror jeg ikke vi skal mere end max 2 år frem før Tesla kan køre med niveau 5 !
Deres Model 3 der kommer her i løbet 2017 har samme hardware monteret. Tesla model S og X fremstillet efter juli 2015 kører selv på motorvej og de fleste landeveje og byer med brede veje, dog med fører ombord til at gribe ind så de er niveau 2 godt på vej til niveau 3. Kort sagt, man er meget naiv, hvis man tror Tesla vil være 12 år om at færdig udvikle softwaren i deres biler, når det er det sidste de mangler til niveau 5

  • 7
  • 11

Evt slå over på radar som en Tesla gør i det her klip.
https://youtu.be/Rw06RIJ6s-Q

Hvis der kører en bil foran låser den på den med radar og kamera, hvilket sommetider har givet mig smil på læben, når der ikke har været nogle vejstriber, jeg har autosteer slået til, og bilen foran pludselig slår et sving. Til gengæld har det været praktisk når bilen foran er kørt udenom en parkeret trailer eller cyklist :-)

  • 1
  • 1

kun mangler det sidste software tror jeg ikke vi skal mere end max 2 år frem før Tesla kan køre med niveau 5


Bemærk at Tesla ikke juridisk har bundet sig til ret meget. De har naturligvis kun lovet at bilerne bliver selvkørende i det omfang myndighederne tillader det. De har heller ikke klart skrevet, at bilerne bliver førerløse i tekster som binder dem juridisk. Hvis Tesla ikke kan levere varen, så har de nogle ordenlige smuthuller til at undgå at skulle betale penge tilbage til kunderne.

Tesla har i øjeblikket ikke kunnet levere den samme ydelse på NVIDIAs hardware, som de kunne på Mobileyes. Jeg tror, vi kommer til at se en række forsinkelser på softwaren. 2 år til level 5 er meget optimistisk. Level 5 kræver også myndighedsgodkendelse, for level 5 betyder at børn, blinde, osv. kan køre bilen. Jeg tror, myndighederne vil tænke sig grundigt om, før de tillader et system, der kan sættes ud af spillet af en stor fugleklat, der rammer lige foran de fremadrettede kameraer.

  • 8
  • 1

Hvis ikke bilerne bliver mindre vil bil trafikken sande til. Små letvækst konstruktioner vil kunne udløse mange fordele for den enkelte som et billigt transport middel til den "lille" tur i urbane områder. Og som hjælp til de som gerne vil bibeholde retten til at lade sig transportere i en "stor" bil.
Hvis alle skal have stor bil så går det galt uanset hvem der styre bilen.

Små biler ville egentligt kunne laves meget billigt. Sikkerheden behøver ikke være så høj, Batteriet kan være meget lille, Og komforten vil ikke være som de store biler.
men det vil være billigt, og vil blive brugt af alle dem der før brugte den kollektive trafik som vi er i gang med at aflive.
De små bilers affjedrings komponenter vil ikke være gode nok til den vej kvalitet vi nøjedes med i dag, også ender det med en ikke så komfortabel oplevelse.
Så asfalt kvaliteten skal forbedres kraftigt. Huller, bump, revner nedsunkne riste forbudt. Et godt simpelt konkret sted at starte.
Og jeg syntes bare man skal starte på en udvalgt cykelsti og finde ud af om man magter opgaven. Det ville være dumt at blive taget med bukserne ned om knæet.

  • 2
  • 0

vil blive brugt af alle dem der før brugte den kollektive trafik som vi er i gang med at aflive.

Men udmeldinger som dem IDA fremkommer med, risikerer jo i den grad at medvirke til at tage livet af offentlig transport.

For denne blåstempling af disse herlige fremtidige flyvende maskiner (overdrivelse letter forståelsen) vil jo blive modtaget med kyshånd af politikere, som vil fremføre at IDA siger sådan og sådan, derfor bør vi ikke investere mere i offentlig transport og bla, bla, bla.

Og det kan godt være at vi engang om mange år (når den sidste manuelle bil er væk fra vejene, og vejene er lavet som forbudt område for cyklister og fodgængere osv.) kan få ganske glimrende transport med autonome biler, men det ligger langt ude i fremtiden - offentlig transport kan derimod slås ihjel i løbet af ganske få år.

  • 10
  • 2

Selvkørende biler ender med at blive offentlig transport ejet af "car-fleet" virksomheder. Få personer vil bekymre sig om at eje den når man kan tilkalde en på sin app og blive kørt derhen hvor man vil. Mens man ikke bruger bilen er den i brug hos andre. Så bliver der selvfølgelig er højre/venstre politik slagsmål om sådan en flåde skal ejes af det offentlige eller om private selskaber må gøre det. Der kommer også til at blive nogle arbejdskampe med chauffør erhvervet som jo forsvinder.
Hvis det viser sig at bilerne ikke længere støder sammen eller ind i vejtræerne vil man også på sigt kunne fjerne NCAP krav.

  • 3
  • 4

Det virker tåbeligt at planlægge veje efter nogle få riges legetøj (fx. Teslaer).

Den danske bilpark er vel mindst 10-12 år gammel. Selv hvis der bliver solgt 10% biler med SAE3, vil der gå yderligere 5 år før bare 5% af bilparken kan bruges til det.
Førerløshed vil i starten koste væsentligt på indkøbsprisen med den danske afgift, og dermed blive valgt fra.

  • 8
  • 4

Den danske bilpark er vel mindst 10-12 år gammel.

Gennemsnitsalderen på biler i Danmark er ca. 9 år, gennemsnitslevealderen for en bil er ca. 16 år og generelt er biler blevet bedre de seneste år, eksempelvis er rust ikke nær så stort et problem som i gamle dage, herudover lever busser og lastbiler generelt længere.

Dvs. hvis vi med et trylleslag kunne introducere autonome biler over hele linjen fra i morgen, så vil der gå mindst 20 år før de bare ville være tilnærmelsesvis dominerende.

Og disse trylle-rylle biler skulle vel at mærke være betalelige for den almindelige dansker!

  • 7
  • 0

Det virker tåbeligt at planlægge veje efter nogle få riges legetøj (fx. Teslaer).

Den danske bilpark er vel mindst 10-12 år gammel. Selv hvis der bliver solgt 10% biler med SAE3, vil der gå yderligere 5 år før bare 5% af bilparken kan bruges til det.
Førerløshed vil i starten koste væsentligt på indkøbsprisen med den danske afgift, og dermed blive valgt fra.

Det kommer til at gå helt anderledes.
i 2020 lanceres niveau 5 biler på dele basis. Alle med selv ejede biler beholder deres biler i håb om at prisfaldet på deres bil vil drive over, og alle dem der i dag ikke har bil vil bruge den nye mulighed for individuel transport dør til dør. Offentligt transport er til den tid blevet så dyr og ubrugelig.
Trafikken på bil vej banen sander totalt til, og det nytter intet at gøre dem bredere.

  • 2
  • 6

Og disse trylle-rylle biler skulle vel at mærke være betalelige for den almindelige dansker!

Udstyret til selvkørende biler kommer næppe til at koste mere end 50.000 kr. Kameraer, radar, computer samt servoer til rat og pedaler. Ikke andet.

Men det bliver forsikringen der driver værket: Selvkørende biler bliver meget billigere i forsikring. Vil du selv køre, så koster det.

Det sekundære der driver er alle virksomheder der bruger chauffører til at fragte ting/mennesker vil kaste sig over selvkørende biler, så snart de kan slippe afsted med det.

Når de så har kørt i et par år vil man begynde at snakke om, at sensor suiten skal være lovkrav for alle biler, ligesom airbags og sikkerhedsseler.

Der bliver zoner, hvor det bliver forbudt selv at føre bilen.

Intel har lige købt MobilEye for 15 milliarder dollars. Kabum.

De to tungeste IT hardwaregiganter, Nvidia og Intel skal nu konkurrere om dette marked, og det er helt ekstremt usandsynligt, at det ikke lykkedes for dem både at påvirke forbrugerne og lovværket, samt at indføre niveau 5 teknologi indenfor 10 år.

  • 3
  • 6

Udstyret til selvkørende biler kommer næppe til at koste mere end 50.000 kr. Kameraer, radar, computer samt servoer til rat og pedaler. Ikke andet.

Altså sådan ca. det samme som indkøbsprisen på en Aygo eller lignende.

Men det bliver forsikringen der driver værket: Selvkørende biler bliver meget billigere i forsikring. Vil du selv køre, så koster det.

Psstt, jeg har et Eiffeltårn du godt må købe billigt - 50KKr billigere i forsikring vil betyde at forsikringen skulle være gratis for en elitebilist i 10-15 år!

De selvkørende biler skal nok komme, men fuld autonomitet ligger laaaaangt ude i fremtiden, og skal i hvert fald ikke, som jeg tidligere har sagt, bruges som svøbe for at ødelægge den offentlige transport.

  • 9
  • 2

Hvordan laver man en selvkørende bil til et miljø der ikke kendes, til lovgivning, der ikke findes og til behov der ikke kendes?

Hvordan laver man infrastruktur til helt eller delvist selvkørende biler når man ikke kender bilerne?

Lovgiverne har tydeligvis tilsvarende dilemma.

Den er påstår at have løsningen på en bil, infrastruktur eller lovgivning uden at have løst de andre ubekendte har misforstået opgaven.

Nogen er nødt til at tage systemhatten på og lave en sammenhængene løsning før der åbnes for den store pengekasse.

  • 5
  • 2

Altså sådan ca. det samme som indkøbsprisen på en Aygo eller lignende.

Det tror jeg ikke vil være specielt afskrækkende. Den skal jo ikke stå hjemme i garagen og lave ingenting, når du ikke kører i den. Den lånes eller lejes ud til brugere, der ikke gider bruge penge på en bil, f.eks. familie og venner, som du normalt selv skulle køre.

Psstt, jeg har et Eiffeltårn du godt må købe billigt - 50KKr billigere i forsikring vil betyde at forsikringen skulle være gratis for en elitebilist i 10-15 år!

Hvem er det der skal betale 50.000 mindre i forsikring?

Hvis du selv vil køre i et miljø hvor selvkørende biler foretrækkes, kan forsikringen blive utiltalende høj, eller at du bliver umulig at forsikre.

Det er ikke anderledes end unge, der ikke kan kaskoforsikres idag uden at skulle betale 15-20.000 om året, fordi de laver for mange skader.

De selvkørende biler skal nok komme, men fuld autonomitet ligger laaaaangt ude i fremtiden, og skal i hvert fald ikke, som jeg tidligere har sagt, bruges som svøbe for at ødelægge den offentlige transport.

Det skal den ikke, nej, men så snart forretningsmodellen er på plads, tror jeg meget hurtigt den vil dominere i en grad at offentlig transport bliver i tyndere befolkede områder i landet helt irrelevant.

Fuld autonomi er heller ikke andet end, at bilen skal kunne befærdes på designerede veje og pladser. Det problem er løst om få år.

  • 1
  • 4

Selvkørende biler i niveau 3 først i 2018?? De er her da allerede.
Og personlig tror jeg at niveau 5 kommer betydeligt hurtigere end 2030.

Men noget andet der er sjovt at tænke på. Der kommer færre biler, men mere trafik. :-) For prøv at tænke på det. De fleste familier kan lige pludselig nøjes med 1 bil, men til gengæld skal den kører mere.
Eks: Først kører mor på arbejde, hvorefter far tilbagekalder bilen for at selv kører på arbejde. Når mor skal hjem kalder hun på bilen, og sender den ud til fars arbejdsplads bagefter. Osv. :-)
Altså kommer bilerne til at kører flere kilometer.

  • 0
  • 0

Bilisterne er ikke overvældende imponerede. Jeg så en undersøgelse af bilisters holdning til fænomenet, og mange kunne lide dette selv at styre, for ikke at tale om passageren
Hvad skulle fru Hyacint så gøre når de var ude at køre?
Jeg kan også spørge om hvordan man kører en tur på må og få uden noget givet mål?
Er selvkørende biler en hype uden et egentligt behov udover den teknologiske udfordring.

  • 3
  • 0