Made In Germany (MIG). Større kvalitetsstempel findes ikke, må ingeniører på Autonomos-laboratoriet ved Det Frie Universitet i Berlin have tænkt, da de navngav deres seneste opfindelse: En førerløs bil, der ved hjælp af tre kameraer, en radarsensor, flere laserscannere og satellitnavigation kan skabe tredimensionelle modeller af vejene og dermed 'se' fodgængere og andre bilister - og altså håndtere selv komplicerede trafikale situationer.
Endnu er bilen stadig i testfasen, men de tyske ingeniører har allerede testet bilen på offentlige veje i Berlin med succes. Umiddelbart er gadgeteffekten dog ikke så stor udefra, hvor bilen ligner en almindelig Volkswagen Passat med et kamera monteret på toppen.
Men til gengæld er der masser af gadget-lir i den medfølgende iPad-applikation, hvorfra man som bilejer kan følge sin bils færden via GPS (hvis man da ikke blot ruller vinduet ned).
Forbudt for bilister
»I fremtiden vil det af sikkerhedsgrunde være forbudt for folk at køre i biler,« lød det bombastisk fra en af bidragerne til projektet, professor og computerforsker Raul Rojas, der dog samtidig gættede på, at teknologien vil være at finde på motorvejene om 10-20 år.
»De selvkørende biler kan skabe en ny virkelighed med deling af køretøjer, hvor den samler passagerer op ved deres hoveddør og transporterer dem på arbejde, hvorefter den kører videre med andre passagerer.«
Mere effektiv kørsel
Helt så langt har Volkswagen, der leverer bilerne til forsøget, dog ikke umiddelbart tænkt sig at gå.
»Det udstyr, der bliver udviklet i forbindelse med disse test, kan blive brugt til at skabe en mere sikker og effektiv kørsel i vores biler. Systemet kan blive nedskaleret og tilpasset den enkelte billist,« siger PR-manager for Volkswagen, Mona El Mahdi, til arabiske Khaleej Times.
Hun suppleres af endnu en PR-manager, Karin Haferkorn, fra Audi ME:
»Vores mål er ikke at erstatte billisten, men at yde støtte med ny teknologi.«
MIG er langtfra den første førerløse bil. Blandt andet har Google benyttet førerløse biler til at tage billeder til Google Street View. Alle førerløse biler har dog stadig indeholdt mindst et styk menneske af kød og blod, som kan tage over, hvis noget går galt.
