Før dødsulykke: Uber slukkede sikkerhedssystem i selvkørende testbil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Før dødsulykke: Uber slukkede sikkerhedssystem i selvkørende testbil

Illustration: NTSB via Wikimedia Commons

Klokken var omkring ti om aftenen søndag den 18. marts, da 49-årige Elaine Herzberg trådte ud på en firsporet vej i Tempe, Arizona for at krydse over med sin cykel.

Lidt længere nede ad vejen kom en Volvo XC90 kørende i mørket, en af Ubers selvkørende testbiler med Ubers autonome system slået til. I bilen sad en sikkerhedschauffør, som streamede et tv-program på sin telefon og ikke var opmærksom på vejen.

Elaine Herzberg var nået over én vejbane, da bilen ramte hende. Hun døde senere af sine skader.

Nu er det kommet frem, at Volvos sikkerhedssystem kunne have reddet hendes liv. Men det system havde Uber slået fra. Det fremgår af en rapport fra det amerikanske Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), der kom frem tirsdag.

Læs også: Video af Uber-ulykke rejser spørgsmål

I rapporten kritiserer IIHS Uber for at have slukket Volvos teknologi til kollisionsundvigelse i den Volvo XC90 SUV, som Uber brugte som selvkørende testbil og som ramte og dræbte Elaine Herzberg i Arizona, USA. Det skriver Bloomberg.

Volvos system kunne have forhindret ulykken, siger IIHS

Forskningschef David Zuby fra IIHS, der udgav rapporten i tirsdags, står inde for effektiviteten af Volvos system. Han siger, at sikkerhedssystemet kunne have forhindret eller mildnet ulykken.

»Jeg tror, det er muligt, at dødsulykken ikke var sket, hvis systemet havde haft mulighed for at bryde ind,« siger han til Bloomberg og fortsætter:

»Hvis udviklerne inden for selvkørende teknologi for alvor mener, at de vil gøre vores veje sikrere, så har de bare at være sikre på, at de har de bedste kollisionsundvigende systemer på plads, inden de sender bilerne på vejene.«

Læs også: Uber skar voldsomt ned på lidarsensorer to år før dødeligt uheld

Nødbremse var slået fra

I maj udgav Det Nationale Transportsikkerhedsråd i USA en foreløbig rapport, der konkluderede, at Ubers lidarsensorer rent faktisk registrerede Elaine Herzberg hele seks sekunder inden påkørslen – og fortalte bilen, at den skulle nødbremse med det samme for at mildne sammenstødet.

Men bilen fortsatte ufortrødent kollisionskursen mod Elaine Herzberg ved samme hastighed som før. Det skyldtes, at Uber havde havde slået systemets nødbremse fra for at undgå ‘uberegnelig køretøjsadfærd’. I stedet overlod de bremserne til den menneskelige backup-chauffør – men uden at designe systemet til at advare chaufføren.

Læs også: Uber: Nødopbremsning var slået fra før fatal påkørsel

Uber oplyser, at Det Nationale Transportsikkerhedsråd i USA stadig undersøger sagen og forventes at udgive en endelig rapport om hændelsen på et senere tidspunkt.

Testbiler er tilbage på vejene

Efter ulykken flyttede Uber alle testkørsler til Tempe, San Francisco, Pittsburgh og Toronto. Nu sender Uber de selvkørende testbiler ud på vejene igen, men indtil videre kun i manuel indstilling og kun i Pittsburgh.

Uber vil i fremtiden implementere 16 sikkerhedsanbefalinger udarbejdet af en intern gruppe, som gennemgik Ubers operationer efter ulykken. Det skriver Carscoops.

En af dem vil være et nødbremsesystem, og et andet vil være, at de selvkørende biler under tests på vejene vil være bemandet med to personer i stedet for én.

Derudover regner Uber med at udgive en selvevaluering af sikkerheden i løbet af de kommende måneder, skriver Bloomberg.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er jo en sørgelig historie, som viser at udviklerne af selvkørende biler ikke tager udfordringerne alvorligt nok.
Køreren af bilen burde jo vide at hun/han skulle være aktiv, da visse systemer var afkoblede.
Det er da også generende når bilen må bremse for en fodgænger, men det er jo særligt i USA meget almindeligt.

  • 6
  • 2

... men kan. Det her virkelig passe?

En kvotepris på 15 euro lægger 10 euro oven i prisen på hver kWh elektricitet, som bliver produceret med kulkraft

Altså at der lægges 10€ oven i prisen pr. kWh... Så kan jeg da i hvert fald godt forstå hvis folk begynder at spare...

Det gør da i hvert fald også solceller attraktive igen.

Hvis det passer, så kunne jeg virkelig godt bruge en uddybning af hvordan det hænger sammen!

  • 0
  • 3

Det må kunne udledes at enten Uber eller co-piloten hermed er skyldig i uagtsomt manddrab. Slå sikkerhedssystemet fra på et ikke færdigudviklet system og uopmærksom co-pilot, det er respektløst.

  • 14
  • 0

Helt enig.. Der sidder en mand hvis opgave det er at skabe sikkerhed, ved at holde øje med trafikken... Når han så vælger at se tv i stedet, så må han dømmes for uagtsom manddrab., da han har dræbt hende ved ikke at udvise agtpågivenhed.!

Det er på tide at man begynder at tage hele spørgsmålet om ansvar for autonom trafik alvorlig.. Ikke mindst når vi snart skal have en masse autonom flytrafik hængende over byerne..!

  • 1
  • 0

Der sidder en mand hvis opgave det er at skabe sikkerhed, ved at holde øje med trafikken... Når han så vælger at se tv i stedet, så må han dømmes for uagtsom manddrab., da han har dræbt hende ved ikke at udvise agtpågivenhed.!

Når Uber så har valgt at spare en mand væk på de ture, så chaufføren selv skal sidde og indtaste data, tæller selvfølgelig ikke og chaufføren var åbenbart en kvinde og så ikke på video, men indtastede data, hvilket selvfølgelig er helt hul i hovedet at forlange af Uber.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten