FN lancerer CO2-loft for fly

Civile fly skal reducere deres udledning af CO2 med 650 millioner ton i perioden mellem 2020 og 2040. Det er FN's International Civil Aviation Organization blevet enige om i deres nye forslag om CO2-standarder for civile fly.

I mandags lagde FN-organisationen International Civil Aviation Organization (ICAO) et forslag om de første globale CO2-standarder for civile fly på bordet. Standarderne skal reducere udledning af CO2 fra fly med 650 millioner ton i perioden mellem 2020 og 2040.

Flybranchen står i dag for cirka 2 pct. af verdens CO2-udledning, men vi får flere og flere fly, og ifølge en EU-rapport vil fly i 2035 udlede 45 pct. mere CO2 end i 2014. Standarderne skal derfor modarbejde udviklingen ved at fremskynde ny og bæredygtig teknologi i flyindustrien.

»Det ultimative mål af denne proces er at sikre en garanteret reduktion i internationale CO2-emmissioner, når næste generation af flytyper kommer i service,« sagde Olumuyiwa Benard Aliu, formand for ICAO-rådet i ICAO's egen pressemeddelelse.

Hvor meget CO2 det enkelte fly må udlede, afhænger af dets vægt, og hvorvidt det er en ny type eller ej. Fra 2023 skal fly i produktion afhængigt af størrelse spare mellem 0 og 11 pct. brændstof, og i 2028 skal nye fly bruge 4 pct. mindre brændstof sammenlignet med 2015-tal. Det skriver The New York Times.

Positiv modtagelse

Indtil videre er forslaget faldet i god jord både blandt politikere og hos flyselskaber. EU-Kommissionen byder CO2-standarderne velkomne i en pressemeddelelse med disse ord fra Violeta Bulc, EU-kommisær for transport:

»Denne aftale er et vigtigt skridt for at mindske flyemissioner. Jeg håber, at dette vil skabe momentum for at skabe globale, markedbaserede foranstaltninger, der kan udligne CO2-emmissioner fra international luftfart, hvilket vi håber at opnå dette efterår til ICAO’s generalforsamling.«

Både Boing og Airbus har også meldt ud, at de støtter op om forslaget.

Foreslaget skal til politisk godkendelse i september til ICAO's generalforsamling og forventes at blive endeligt vedtaget i 2017.

Kommentarer (3)

Er det virkelig alt, hvad man kunne drive det til politisk?
Det er sgu for småligt.

Men der er dog håb:

"The talks at the council are running under a twin-track approach. A first set of rules lays out new fuel efficiency standards for planes. Another would make airlines pay for the cost of carbon dioxide through a market-based system. That second phase is expected to be completed by the end of the year."

  • 2
  • 2

Er det virkelig alt, hvad man kunne drive det til politisk?

Det er netop ikke politisk, det er kommercielt.

Samme problematik forefindes i søfart.

Problemet med transnationale selskaber og aktiviteter er netop at der ikke er nogen politikere der kan gøre noget politisk - specielt ikke med alle de nye "frihandelsaftaler" som gør ethvert forsøg på politisk regulering til en "teknisk handelshindring".

  • 6
  • 0

......så er de lavest hængende frugter da brændstof og rejseafgifter.

Dyrere brændstof vil favorisere flyfabrikker der fremstiller fly der er mere økonomiske, men passagererne må så finde sig i mindre komfort, mindre bagage, længere flyvetid og fly der er knap så sikre fordi flyene også skal optimeres med hensyn til hastighed og materialer der stresses, for at begrænse vægt og størrelse! Jævnfør Dash 8 400.

Rejseafgifter der kan mærkes, vil gøre flyrejser dyrere og derved også mindske rejseaktiviteten.

Påstanden om at det ikke kan indføres internationalt er noget sludder. Det er korrekt at det kan blive svært, men den simple metode er udelukkelse af fly og selskaber fra lande, der ikke anvender afgifter, er landings og overflyvningsforbud. Det anvendes allerede over for flyveselskaber med dubiøs vedligeholdelse og alt for gamle fly. Specielt fra Rusland, Afrika generelt og tidligere Spanien(Spantax)

  • 2
  • 2