FM-båndet på vej i graven med nyt medieforlig
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

FM-båndet på vej i graven med nyt medieforlig

FM-radioens dage ser ud til at være talte. I hvert fald fremgår det af det medieforlig, som et bredt politisk flertal i Folketinget netop har indgået, at der skal slukkes for FM ved udgangen af 2019, såfremt mindst halvdelen af radiolytningen medio 2018 sker på digitale platforme, eksempelvis DAB. I de 50 procent skal medregnes radiolytning i bilen.

I medieforliget, som er indgået mellem Socialdemokraterne, SF, de Radikale, Enhedslisten, Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti, bliver der desuden lagt op til at undersøge muligheden for at såkaldt blokbytte mellem DAB blok 1 og DAB blok 2.

I dag udsender DR digital radio over blok 1, mens kommercielle radiostationer anvender blok 2. Det fremgår af Kulturstyrelsens såkaldte radiorapport fra januar i år, at blok 1 bliver udsendt på samme frekvens over hele landet, mens blok 2 bliver udsendt på forskellige frekvenser.

I blok 1 er der ikke plads til også at inkludere DR's regionale kanaler, men ved at flytte DR's radiokanaler til blok 2 vil det blive muligt at presse de regionale kanaler ind, så eksempelvis københavnerne kan høre P4 København over DAB. Ud over blokbyttet forudsætter det dog, at blok 2 overgår fra DAB til det mere effektive sendeformat DAB+.

I en pressemeddelelse udtaler kulturminister Uffe Elbæk (R):

»Verden bliver digital, og derfor ligger det i helt naturlig forlængelse af den hidtidige indsats og de hidtidige brede politiske beslutninger på området, at vi nu 'speeder op' i forhold til digitaliseringen af radio, ligesom det skete for tv for nogle år siden. Det gør vi ved at fortsætte udbygningen af det digitale radiosendenet og ikke mindst fastsætte en - om end betinget - dato for slukning af FM.

Ved at fastsætte en dato får vi sendt et klart signal til både branchen og de danske lyttere om, at det er den vej, det går - og ved at sætte den så tilpas langt ud i fremtiden som udgangen af 2019 får vi givet danskerne god tid til at tage højde for FM-slukket, når de anskaffer nye radiomodtagere.«

Norge slukker i 2017

I Norge er det blevet besluttet at slukke for FM-båndet - her i 2017 - og i Storbritannien arbejdes der også på at afslutte FM-æraen.

Et sluk for FM betyder blandt andet færre driftsudgifter i forhold til at vedligeholde to forskellige sendenet - DAB og FM. Af radiorapporten fra Kulturstyrelsen fremgår det dog, at det danske FM-sendenet er i langt bedre stand end det norske. Derfor vil en dansk digitalisering ikke give de samme besparelser på vedligehold og løbende drift, som er forudsat i Norge.

Opdatering
Artiklens ordlyd er opdateret, så det fremgår klart, at et evt. sluk for FM-båndet er betinget af, at mindst halvdelen af radiolytningen foregår på digitale platforme - ikke nødvendigvis DAB.

Dokumentation

PRM: NY MEDIEAFTALE INDGÅET

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I et land hvor bilerne gerne holdes > 10 år, og DAB+ bilradioer stadig er forbehold byg-selv folk og T-Hansen storforbrugere.

  • 0
  • 0

Her har vi endnu et eksempel på at politikere prøver at påvirke en teknisk udvikling de ingen indsigt har i.
Jeg hæfter mig bl. andet ved udtrykket at man skal presse kanaler ind på en bestemt plads, det går kun ud over kvaliteten af det udsendte der bestemt er hørbart elendig i forvejen på DAB nettet.
Det er ok med et digitalt net men det skal være til gavn for kvaliteten af det udsendte og ikke bare for at få dækket politikere og andres ambitioner om at tæppebombe lytterne med så mange programmer som muligt.
Prøv at læse rapporten fra Norge om kvalitetsproblemerne på DAB nettet, den er skræmmende for en kvalitetsbevist lytter.
For at undgå bemærkninger så hører jeg ikke til "guldørerne"
Hvis man slukker for FM nettet er der vist et betydeligt antal biler der skal have skiftet radio hvilket ikke er muligt på moderne biler hvor radioen er integreret i instrumentbordet.
Uffe Elbæk, det er en ommer.

  • 0
  • 0

Hvad med alle de biler som bliver solgt idag, som ikke har DAB, og for ikke at snakke om alle de biler som køre rundt i dag, der kun har FM radio. De vil også køre rundt på vejene i 2019!

Jeg vil mene det er tåbeligt bare at overveje at lukke FM sende nettet.

  • 0
  • 0

Man kan undre sig lidt over hvorfor vi fortsat satser på DAB som synes at være en døende standard. Prøv dog i stedet med DVB-T2 eventuelt i -lite udgaven. Det har også den fordel at radio og TV sendes med præcis samme teknologi.

I sidste ende kan det dog vise sig at være ligegyldigt. Jeg bruger i stigende grad min smartphone til at høre musik streamet fra internet i min bil. Efterhånden som båndbredden i mobilnetværkene øges, bliver det naturlige at modtage alt den vej. En radiostream er jo ikke noget særligt i den sammenhæng.

Med et standard data abonnement med 10 GB data kan du lytte til en 64 Kbit/s radiostream i 347 timer per måned eller ca. 12 timer dagligt. I 2019 når de eventuelt slukker for FM er det helt sikkert standard med endnu mere data på et abonnement.

Min erfaring er at med en rimelig buffering så oplever man ikke udfald.

  • 0
  • 0

Det er nok 6-7 år siden at min daværende genbo demonstrerede sin digitale autoradio, men jeg har faktisk ikke set en eneste annonce siden fra de store leverandører såsom Blaupunkt etc. og det er præcis det segment -bilradioer - jeg ser det største problem.
Hvis man ellers finder en fornuftig måde at styre enheden på, vil jeg tror at radioen hjemme i 2018 vil være Internet baseret, køkkenradioen og radioen i værkstedet/garagen vil nok være DAB og så er der bilradioen.
I min optik går man virkelig industriens ærinde her fordi man skubber en masse eksisterende fungerende radioer ud på lossepladsen samtidig med at branchen ikke rigtig har de nye apparater på hylderne i mainstream butikkerne.
Nu gik det samme stunt fint på TV fronten og det er vel det man tror man kan gøre igen med radioerne, men her blev omvæltningen støttet af en ophedet økonomi med masser i friværdi der blev omsat i fladskærme.
Det er SLET IKKE i tråd med ny bæredygtighed og ressourcebesparende.

  • 0
  • 0

@Baldur: Nu skrev du samtidig med mig - jeg tror du faktisk du har ret - nu er jeg bare lige trådt ind i Smartphone verdenen og jeg kan godt se perspektivet i at det er den der bliver den fremtidige modtager og hvor man så evt. via Bluetooth eller WiFi kan koble den på hvad der nu måtte være af "ausio-extenders" - hvad enten det er en unit i bilen eller hjemme.
I den sammenhæng er DAB ret uinteressant - men det er FM jo så også.
Udfordringen bliver så alle de fine gamle bilradioer i diverse veteranbiler - men det er så en hel anden historie.

  • 0
  • 0

Min Nokia havde FM sender indbygget - det virkede udemærket. Min Sony Xperia S har ikke, men jeg har købt en håndfri dims til solskærmen, og den har FM sender, så ad lidt omveje, altså Bluetooth til FM, så har jeg fin netradio i den "gamle" FM radio (integreret Citroen C4 fra 2009). Så det problem er nu løseligt.

DAB er en død sild. Vi købte DAB til køkkenet og børnenes værelser, men det bliver stort set aldrig brugt. Netradio er vejen frem. Der har man uendeligt udvalg, og som Baldur skrev, så går det faktisk ganske fint med en smartphone i bilen uden de store udfald. Det ville så være rart med lidt mere standard indenfor netradio, men der findes apps, hvor man kan finde det meste incl. DR kanalerne.

  • 0
  • 0

IFA-messen er en af europoas største elektronik- og billed/lyd-messer.
(IFA står for International Funk Ausstellung, men den er nu blevet suppleret med køleskabe og støvsugere..)
Den blev afholdt i Berlin her i september, hvor jeg bla. besøgte Blaupunkts stand for netop at se hvad de havde valgt at vise af DAB-tilbud. Blaupunkt går jo normalt for at være frontløber på bilradio-området, og var da også først med DAB-radioer dengang det startede...
Ingen DAB-tilbud på Blaupunkts stand! "Maybe next year, but not interesting for our costumers for the moment"...
Så meget for DAB på europas nok største auto- og mediemarked...
Så lad os bare slukke for FM og lege nordmænd...

Mvh
Marcel
(DR MasterContRol)

  • 0
  • 0

Ud over blokbyttet forudsætter det dog, at blok 2 overgår fra DAB til det mere effektive sendeformat DAB+.

Ne,j nej, nej, DAB og DAB+ er en død sild. Hvis man alligevel vil skifte teknologi fra DAB, hvorfor så ikke skifte til DVB-T2 frem for DAB+ som stort set ingen lande satser på. Håbløst at gå fra en uddøende og inferiør teknologi til en anden uddøende og inferiør teknologi, blot fordi navnet DAB+ minder om navnet DAB. Skifter man fra DAB til DAB+ bliver alle eksisterende DAB-modtagere alligevel ubrugelige, så hvorfor ikke skifte til DVB-T2 i stedet for?

http://elektronikbranchen.dk/nyhed/lokalra...

[b]Lokalradioer vil sende med DVB-T2[/b]

DVB-T2, som bruges til udsendelse af digitalt tv i udlandet, kan sagtens bruges til at udsende digital radio med i Danmark, og standarden slår DAB+ til hver en tid, mener man hos Open Channel i København.

  • 0
  • 0

Såvidt jeg kan se.
Der er forsvindende få dab radioer ude omkring, sammenlignet med antal FM modtagere.

  • Og de få dabradioer som vitterligt ER ude hos familien Danmark (incl. dem af os som har sådan en sveske i bilen), ja - dem kan vi bruge som eengangs-anker, dørstop eller bogstøtter, hvis man udskifter signalet til Dab+.

Sagt med andre ord, så starter man stort set forfra med at skulle ha' folk til at investere i en Dab(+) radio.
Mon ikke det kommer til at holde en smule hårdt?
Personligt køber jeg ikke flere Dab radioer, ikke engang selvom de hedder Dab++ og er det mest fantastiske gud har skabt til manden...

Skulle vi ikke hellere være lidt smarte, bare for denne ene gangs skyld, og så prøve at satse på noget der lidt fremtidsperspektiv i, istedet for at smide penge i endnu et nyt system som er forældet inden det bliver sat op..?

Hvis man nu f.eks. forestiller sig NETRADIO, hvor man bruger internettet som distributionsnet...
Der går jo rygter om at Internet jo mere eller mindre er slået an hist og her, og kan bruges til alverdens ting. Ikke kun e-mail og den slags.
Telefonsamtaler, Fjernsynsprogrammer, ja selv Radio kan (og bliver) sendt fint på denne platform.
Vi har allerede mobilmasterne rundt om i landet til at give os 3G og vel snart også 4G (af een eller anden slags), man kunne måske forestille sig at fremtiden bliver noget med at vores radio + TV + Mobiltelefon + computer m.v. kan koble sig på samme net, istedetfor som i dag FM / DAB / DVB / GSM / WIFI for blot at nævne nogle af de trådløse varianter.

Hvor mange Smartphones går der rundt omkring i danmark ?
De er vel snart ligeså udbredte som autoradioer, eller ?

Personligt mener jeg ikke vi har brug for flere fusere...Så jeg ser hellere FM nettet slæbe sig videre endnu et par år, til man er parat til at satse på en teknik, som KAN bære opgaven.

  • 0
  • 0

Correct me if I'm wrong - men som jeg husker argumentationen mod at bruge DVB-T-teknologierne til radio, skyldes det at mens DAB er skabt til at modtageren bevæger sig med ind til 150 km/h (sådan ca.) forventer DVB-T at fjernsynet står nogenlunde stille...
DAB er helt sikkert skabt med især autoradioer for øje, så lidt en skam hverken audio- eller autobranchen har taget teknologien til sig. Og nu ligner det ganske rigtigt noget toget er kørt fra.

  • 0
  • 0

På den måde som DAB systemets udbredelsesforhold ændres ved bilkørsel, diverse reflektioner med videre, da skal systemet fejle.

DVB-T2 og andet vil ikke ændre en tøddel da samme vil blive ramt af hvad som nu sker når tingene rikochetterer rent udbredelsmæssigt.

  • 0
  • 0

Så længe at DAB ikke dækker hele landet er der begrænsede muligheder for et gennembrud. Vi har faktisk en DAB-modtager, plus en referense DAB vi lånte kan ikke modtage andet en skrattende lyde i vort område.

Noget helt andet er at det åbner mulighed for et eldorado for digital-til-analog konvertere. Jeg er f.eks. ikke klar til at smide mine B&O-radioer på lossepladsen.

  • 0
  • 0

at lytte til radio i udlandet, hvis det skal modtages med en smartphone.
Desuden må 64kb/s nok begtegnes som lo-fi.

  • 0
  • 0

Desuden må 64kb/s nok begtegnes som lo-fi.

Hvis du tror de har tænkt sig at sende med mere end 64 Kbit/s på DAB så drøm videre. Idag kører de tilmed MPEG2 - det lyder forfærdeligt.

  • 0
  • 0

Jeg høre dagligt radio her på værkstedet som regel FM men jeg har DAB i min radio så når der en gang imellem er noget på en af DR's kanaler der kun sendes på DAB forsøger jeg der.
Desværre virker DAB sjældent særlig godt, lyden som regel skrattende og flad og nogle gange falder signalet helt ud. Så nu har jeg forbundet computeren med radioen og høre P6 på netradio. Det virker meget bedre end DAB.
Jeg har til huse i Aarhus C så det er ikke fordi det er langt ude på landet, FM går fint igennem med en lille ledning som antenne mens DAB åbentbart kræver noget mere end den medfølgende stue antenne.
Jeg giver ikke en s.... for DAB femtiden bliver netradio.

  • 0
  • 0

[quote]Desuden må 64kb/s nok begtegnes som lo-fi.

Hvis du tror de har tænkt sig at sende med mere end 64 Kbit/s på DAB så drøm videre. Idag kører de tilmed MPEG2 - det lyder forfærdeligt.[/quote]

Det aner jeg intet om , jeg har aldrig hørt DAB. Jeg sammenlignede med FM og det 192kb/s mp3 jeg har på min smartphone.

  • 0
  • 0

Det aner jeg intet om , jeg har aldrig hørt DAB. Jeg sammenlignede med FM og det 192kb/s mp3 jeg har på min smartphone.

Det er også fint nok. Men det meste netradio bliver altså sendt med mellem 64 Kbit/s (DR) og 128 Kbit/s (de mere seriøse). Der findes naturligvis også enkelte der sender i endnu højere kvalitet. Det er derfor netradio er fremtiden for der er det kun forbrugeren og tjenesteudbyderen der sammen bestemmer kvaliteten.

DAB - de sender med 192 Kbit/s for de "gode" kanaler og 128 Kbit/s for spare-kanalerne. Men det er MPEG-2 som er ekstremt elendigt og kan slet ikke sammenlignes med mp3 eller nyere (AAC).

DAB+ der går de over til at sende med 64 Kbit/s AAC hvilket faktisk er et kvalitetsløft fra de 192 Kbit/s MPEG-2.

  • 0
  • 0

Correct me if I'm wrong - men som jeg husker argumentationen mod at bruge DVB-T-teknologierne til radio, skyldes det at mens DAB er skabt til at modtageren bevæger sig med ind til 150 km/h (sådan ca.) forventer DVB-T at fjernsynet står nogenlunde stille...

Som på så mange andre områder, så er også den del af DAB overhalet af den teknologiske udvikling. F.eks. som beskrevet her af et DVB-T-chipset som allerede var ude i kommercielle produkter i 2006:

"Therefore, even DVB-T signals transmitted in the highest UHF channel (69)
can be received flawlessly at driving speeds up to 164 km/h. Further improvements in car-receiver implementations have been made. Using optimized preamplifiers the effective noise figure was reduced to some 2 dB—a value significantly lower than the value of 7 dB used for the original DVB-T network planning. In consequence, in the German 8K network we no longer experience any practical limitations to perfect DVB-T reception in cars. In fact, various car manufacturers offer factory-installed and after market DVB-T receivers for their products."
(Fra http://www.tijbc.com/pruebas-7419/I0782913...)

  • 0
  • 0

Jeg hører ofte radio, og det er mest DAB kanaler.

Der er nogle radiotekniske problemer. det drejer sig om sende effekt.
Jeg synes at både DAB og DVB-T signaler er for svage i styrke, og de burde skrue op for sendestyrken.

Pt har jeg min radio stående på et bestemt sted i stuen, hvilket gør at at blok 1 modtages godt.
Blok 2 derimod går slet ikke godt, så jeg er altså begrænset til DRs udbud af radiokanaler.

Kun på FM kan jeg modtage ikke-DR kanaler godt.

Min radio kan modtage: FM, DAB, og DAB+:
http://www.pure.com/products/product.asp?P...

  • 0
  • 0

Der er nogle radiotekniske problemer. det drejer sig om sende effekt.
Jeg synes at både DAB og DVB-T signaler er for svage i styrke, og de burde skrue op for sendestyrken.

Ja, det giver ingen mening at de har skruet så langt ned. Når man placerer sine antenner 50m længere nede på masterne og skruer ned til 1/10 af sendestyrken, så er det da logisk at folk synes digitalt TV/radio er ubrugeligt.

Gladsaxe-senderen sender f.eks. kun med sølle 10kW!

  • 0
  • 0

Hvor mange DVB-T2 Lite radioer har man set til dato, INGEN!, og da slet slet ikke bilradioer.

Toyotas bilradioer har de sidste 4-5 år alle været forberedte til DAB og det er andre fabrikater garanteret også.

FM er en oldsag fra 1950erne, DAB er en oldsag fra starten af 1980erne, men DAB+ er kun nogle få år gammel og løser 99% af folkets lyst til at høre bilradio, clockradio og lignende.

Når og hvis DVB-T2 Lite bliver en brugbar realitet om føje år, ja så kan man overveje det, men lige nu er der kun et valg for politikerne, og det er DAB+.

;)

  • 0
  • 0

[quote]Correct me if I'm wrong - men som jeg husker argumentationen mod at bruge DVB-T-teknologierne til radio, skyldes det at mens DAB er skabt til at modtageren bevæger sig med ind til 150 km/h (sådan ca.) forventer DVB-T at fjernsynet står nogenlunde stille...

DVB-T2-lite er beregnet til mobile enheder: http://da.wikipedia.org/wiki/DVB-T2-Lite
Det er lidt svært at finde information på hvilke hastigheder T2-lite er testet med.[/quote]

@Marcel Buttrup - Ja du er helt og aldeles forkert på den. Der er ingen der taler om DVB-T, men om DVB-T2 (typisk Lite) eller den nye DVB-NGH (Next Generation Handheld), der er baseret på DVB-T2, men tilføjer nye muligheder for at opnå et meget stabilt signal også under meget dårlig modtageforhold. Man er også meget ude efter at opnå et lavt strømforbrug og en lav pris pr.chip.

DAB er bare umådeligt gammelt. - Faktisk er det et fælleseuropæisk forskningsprojekt for slut 80'erne, der så blev anvendt som grundlag, især af BBC i England (og DR, NRK. SR og Tyskland slukkede igen for DAB).

DAB er et "proof of concept" eller en første prototype, der i mangel af bedre blev sat i produktion.
Der er sket umådeligt meget mht transmission af digitale signaler siden DAB blev udtænkt.

Teknisk set kan DVB-T2 (med eller uden Lite) køre i ring udenom DAB/DAB+. DVB-T2 kan sende med samme kapacitet og opnå samme dækning, som DAB/DAB+ kan, ved at sende med kun 20-25% sendeeffekt og vil endda samtidig være mere robust overfor fx gnist eller anden impulsstøj.
Alternativt kan der sendes - stadig i en helt normal VHF T-DAB kanal - med samme sendeeffekt, som nu DAB sendes med, og med samme dækning, men med mellem 2 og 3 gange DAB's bitrate.

Det betyder at prisen pr radiokanal falder til under det halve - man skulle tro det var vigtigt.

Nu kan man ikke købe færdige DVB-T2Lite radioer og Danmark er vel lille til at have egen standard.
Danmark har desuden - ukogt kan man måske nok synes - allerede udbygget 2 DAB net.

I de kommende 4-7 år er det nok bedre, at anvende disse net, end bare at lukke og slukke. Men det er udelukket, at DAB+ vil overleve meget efter 2020 - DAB+ er ganske enkelt ikke i nærheden af at være godt nok.

Med bare 2 DAB net kan der sendes 36 radiokanaler og de 18 kan derudover være forskellige i mindst 4 eller 5 områder (fx P4 regional).
Der kan meget let være måske 50-60 landsdækkende og regionale kanaler i to DAB+ muxer. Hver lytter ser dog kun 36 radiokanaler + evt. nogle fra naboregionen.

Det er imidlertid meget mere radio end der er økonomi til at betale i Danmark, der er heller ikke lyttere til så meget radio.
Dvs. bortset måske fra nogle mindre og meget lokale radio-stationer.

Ønsker man at lytte til en speciel radiostation udover de 36+ man kan fange på DAB+, vil der næppe være mange andre, der i samme område har netop samme ønske og streaming via fast eller 4G/LTE internet synes helt indlysende.

Lars :)

  • 0
  • 0

.Der er nogle radiotekniske problemer. det drejer sig om sende effekt.

Jeg synes at både DAB og DVB-T signaler er for svage i styrke, og de burde skrue op for sendestyrken.

Ja, DAB skal visse steder sendes med større effekt, men det er på vej. Når man skruer op for sendeeffekten, så generer man imidlertid modtagelsen andre steder længere væk, og så skruer de op etc. Det er ikke godt. Det er netop et af problemerne med DAB, der opstår let huller i dækningen.

Pt har jeg min radio stående på et bestemt sted i stuen, hvilket gør at at blok 1 modtages godt.

Blok 2 derimod går slet ikke godt, så jeg er altså begrænset til DRs udbud af radiokanaler.

Det er især blok 2 i visse landdele, der mangler 'lidt' sendeeffekt. Men det er 'uendeligt' meget nemmere at modtage fra en fast position, end under (langsom) bevægelse.

Kun på FM kan jeg modtage ikke-DR kanaler godt.

Ja FM er super godt - næsten overalt - og den tildelete båndbredde giver en meget god lyd. Der kan være lidt knas, men det er i Danmark ikke noget stort problem.

Lars :)

  • 0
  • 0

FM er en oldsag fra 1950erne, DAB er en oldsag fra starten af 1980erne, men DAB+ er kun nogle få år gammel og løser 99% af folkets lyst til at høre bilradio, clockradio og lignende.

Nu er FM sidste generation af en lang udvikling af analog broadcast radio, medens DAB er et videnskabeligt forsøg inpakket i en 'Fattig' boks (a 'Pure' box).

DAB+ er en feberredning klistret ovenpå den ringe DAB standard. DAB+ blev udviklet, da bla. Sverige stoppede udbygningen af DAB ca midt i 0'erne. Det er en ny moter - klart bedre - men stadig i en Trabant teknologi.

Lars :)

  • 0
  • 0

Hvor mange DVB-T2 Lite radioer har man set til dato, INGEN!, og da slet slet ikke bilradioer.

Toyotas bilradioer har de sidste 4-5 år alle været forberedte til DAB og det er andre fabrikater garanteret også.

Det hjælper jo intent, hvis de skifter til DAB+.
DAB radioer kan ikke modtage DAB+.

  • 0
  • 0

Til at starte med, så tænkte jeg også "yiks - min bil skifter ikke til DAB radio". Men det er så også ligemeget. Det meste jeg hører i bilen er streamet radiostationer fra USA over nettet via mobilen. Jeg kan også stream de danske radio stationer over mobilen.

Så det er ikke et problem, at FM ryger - faktisk kunne bilproducenterne sparer lidt penge og helt smide radionen ud, samt CD afspiller... hvem bruger den alligevel. Det eneste jeg skal have er en AUX-indgang eller bluetooth til at streame over.

  • 0
  • 0

Til at starte med, så tænkte jeg også "yiks - min bil skifter ikke til DAB radio". Men det er så også ligemeget. Det meste jeg hører i bilen er streamet radiostationer fra USA over nettet via mobilen. Jeg kan også stream de danske radio stationer over mobilen.

Så det er ikke et problem, at FM ryger - faktisk kunne bilproducenterne sparer lidt penge og helt smide radionen ud, samt CD afspiller... hvem bruger den alligevel. Det eneste jeg skal have er en AUX-indgang eller bluetooth til at streame over.

Hvis der er slukket for FM og en del af baandet forbliver slukket vil det jo vaere perfekt til FM sendere koblet til en smartphone eller en DAB-radio i handskerummet. Ikke laengere noget problem med at der pludselig er en station der forstyrrer.

  • 0
  • 0

Bemærk forligsteksten:
HVIS halvdelen af radiolytningen i 2018 finder sted på DAB, SÅ vil man slukke for FM.
På baggrund af de faldne bemærkninger må man nok konkludere, at det næppe vil være tilfældet.
I øvrigt glædeligt for en gammel radiorotte, at hver gang dette emne berøres, så genererer det flere meter tråd...

  • 0
  • 0

Hvor mange DVB-T2 Lite radioer har man set til dato, INGEN!, og da slet slet ikke bilradioer.

Jeg har været i flere biler med DVB-T end med DAB... Det er godt nok i begge tilfælde ekstremt lave antal, i DAB's tilfælde faktisk 0. Og DVB-T var fordi navigationsanlægget kunne vise TV.

  • 0
  • 0

Vær ikke så bekymret - det som nu er aftalt bliver sikkert aldrig ført ud i livet!
Kig tilbage på de sidste 6-7 års teknologiudvikling - ingen kan vide hvad der er den optimale løsning på broadcast om 6-7 år. Men folk forventer jo politikere laver langstidsplanlægning - så det må de gøre.
Det er svært nok med økonomien - men med teknologi er det endnu sværere.
Hvad skal de stakkels politikere gøre andet end at spørge dem der har forstand på tingene.
Men problemet er at meget få "eksperter" er uvildige. Og selv om de var kan de ej heller se 6-7 år ud i fremtidens teknologi.

  • 0
  • 0

Nu bliver HI-FI fanatikere valgt fra. Igen. Vi er ikke nok.
På samme måde som når man mener at mp3 er fremtiden og CD'en fortiden. Digital lyd gjort ringe for at spare lagerplads og båndbredde.

  • 0
  • 0

Efter at have haft en DAB+ radio stående i ca. et år er resultatet,"at det lyder ad H til". Jeg gider ikke høre på det, - noget underligt grusfyldt noget.
FM er langt bedre og Internet-radio er perfekt. Lytter meget til Swiss Radio Klassisk, fabelagtig kvalitet; alt bedømt med samme Revox forstærker og
B&W højttalere.
Hvorfor ikke som i USA køre på mellembælge AM med stort modulationsindex (ikke den sidste danske nøglehuls-kvalitet).
Ideen med at myrde FM er absurd, og når så mange lande har vendt ryggen til DAB, er det endnu mere absurd, at forsøge at stoppe det ned i halsen på os danskere.

  • 0
  • 0

Jeps. HI-FI Freaks må sejle deres egen sø! I er alligevel umulige at stille tilfreds. Der vil altid være noget kabel, der sikkert lyder bedre, hvis det er snoet den anden vej i måneskin.
I alt fald er det ikke en opgave licensbetalerne skal løse. Lissom enhver snak om evt. 3-D fjarnsyn bør være uhørt. Det må man køve sæl for egne penge. Ikke for andres.
(Fornuftig kommentar fra Hr Kjær-Andersen - i øvrigt...)

  • 0
  • 0

Ingen DAB-tilbud på Blaupunkts stand! "Maybe next year, but not interesting for our costumers for the moment"...

  • da husstanden for et års tid siden (dengang P1 ophørte med at sende på FM efter kl. 18) skulle anskaffe en DAB-tingest, spurgte vi i sagens natur først i en grænsebutik! :)

Fleggaard i Harrislee måtte imidlertid melde pas - der var intet at komme efter!
(På forespørgsel oplyste sælgeren, at tyskerne da hører radio på computeren).

  • 0
  • 0

FM er en oldsag fra 1950erne, DAB er en oldsag fra starten af 1980erne, men DAB+ er kun nogle få år gammel

... og forbrændingsmotoren er en oldsag fra et par århundreder siden.

Det er fuldstændig irrelevant hvor gammel en teknologi er, hvis den leverer varen.

  • 0
  • 0

[quote]FM er en oldsag fra 1950erne, DAB er en oldsag fra starten af 1980erne, men DAB+ er kun nogle få år gammel

... og forbrændingsmotoren er en oldsag fra et par århundreder siden.

Det er fuldstændig irrelevant hvor gammel en teknologi er, hvis den leverer varen.[/quote]
Og bare fordi DAB+ ikke er sælig gammelt betyder det ikke at det ikke er forældet og ikke leverer varen.

  • 0
  • 0

[quote]Ingen DAB-tilbud på Blaupunkts stand! "Maybe next year, but not interesting for our costumers for the moment"...

  • da husstanden for et års tid siden (dengang P1 ophørte med at sende på FM efter kl. 18) skulle anskaffe en DAB-tingest, spurgte vi i sagens natur først i en grænsebutik! :)

Fleggaard i Harrislee måtte imidlertid melde pas - der var intet at komme efter!
(På forespørgsel oplyste sælgeren, at tyskerne da hører radio på computeren).[/quote]
Hvad tyskerne bruger er vel irrelevant for Fleggaard, de sælger jo stort set kun til danskere og lagerfører varer danskerne eftersprøger uanfægtet hvad tyskernes præferencer er.

  • 0
  • 0

Det er jo meget enkelt. For at kunne konkurrere med netradio skal vi have et rimeligt antal radiokanaler og alle sammen i god kvalitet. Glem jeres planer om at sende i 64 og 96 Kbit/s. Kun DVB leverer båndbredde og dækning nok.

DAB døde fordi kvaliteten og dækningen var for ringe. Man behøver ikke være HIFI-freak for at høre at DAB lyder at h-til. Man skal kunne modtage signalet de samme steder som man kan modtage FM men det kan man bare ikke.

DAB+ er en forbedring men det er ikke nok. Hvis man i stedet satser på den bedste teknologi der faktisk leverer det lovede, så er successen næsten garanteret.

DAB og DAB+ er kun udrullet i få lande og flere lande har lukket for deres net. Så det er en dødsejler. Det var BBC der oprindeligt fik DAB frem - og nu er det BBC der snakker DVB. Når England også dropper DAB kan vi side sammen Norge og føle os dumme.

Alternativt kan vi også bare lukke for FM og allokere frekvenserne til mobilt internet.

  • 0
  • 0

[quote]HVIS halvdelen af radiolytningen i 2018 finder sted på DAB, SÅ vil man slukke for FM

  • hvorledes [b]måler[/b] man så, om kriteriet er opfyldt??[/quote]
    Ja det tænkte jeg også på.
    Seertal bliver målt med 2200 TV-metre i 1000 danske hjem af Gallup:
    http://da.wikipedia.org/wiki/Seertal

Men der findes mig bekendt ikke Radio-metre der kan rappotere om man lytter til FM eller DAB. Det ville også være højst upraktisk at skulle taste in på såddane Radio-metre i betragtning af at meget radiolytning forgår i bilen, via mobiltelefon, håndværkerradio på byggepladsen og mange andre situationer hvor man ikke kan taste ind på en fjernbetning hvad man lytter til.

Så procentdelen af DAB-lyttere bliver vel målt ved at f.eks. Gallup ringer rundt og spørger folk. Problemet er nok at mange ikke engang er klar over om de lytter til en FM, DAB eller DAB+ kanal. Jeg ved i hvert fald at mine forældre ikke ved om de lytter til FM eller DAB når de tænder radioen og om radioen overhovedet har DAB, FM eller begge dele. De ved højst hvilket forprogrammeret programnummer deres favoritkanal ligger på. Hvis deres kanal skulle skifte frekvens så vil de bede mig om at programmere den nye frekevns ind, så de kan høre radio igen.

Det kan også være de i stedet blot kigger på antallet as solgte FM knotra DAB radioer til den tid, selv om det ikke fortæller hvor meget man lytter til hhv. FM og DAB. Mange radioer har også begge dele inbyggede så det vil de ikke kunne konkludere noget ud fra.

Det kan også være politikerne selv bare finder på nogle tal der passer til deres agenda. Det ville langt fra være hverken første- eller sidste gang politikere bare hiver nogle tal op af hatten der passer til lejligheden. Specielt når det er svært at modbevise.

  • 0
  • 0

Bemærk forligsteksten:
HVIS halvdelen af radiolytningen i 2018 finder sted på DAB, SÅ vil man slukke for FM....

@ Marcel Buttrup
Men sådan står der [b]ikke[/b], hvorfor fan' kan du ikke citere nøjagtigt or rigtigt.

Der står
[i]"...at minimum 50 pct. af radiolytningen, herunder radiolytningen i biler, sker på [b]digitale platforme[/b]"[/i]

Det vil sige, at også digitale platforme over faste forbindelser og alt via intenettet tælles med til fordel for DAB.
Selv hvis DAB+ kun anvendes ved fx 15% af radiolytningen medens FM anvendes af fx 49%, så vil man slukke FM.

Lars :)

  • 0
  • 0

Bare der er kanaler nok, helst i så ringe en kvalitet som muligt, det er der alligevel ingen der lægger mærke til???
Lidt provokerende synspunkt, men som jo dels fremgår af flere indlæg, og dels allerede er en realitet. Mig bekendt er der en meget stor del af danske lyttere som foretager deres lytning på deres ofte lange ture i bilen. Hvad vil du helst have: en god FM-kvalitet med lidt sus nu og da, omkobling til mono o.s.v. eller 100 kanaler i dårlig mp3 kvalitet med udfald?

I lighed med mobiltelefon dækning og muligheder, aner mange fuldtdækkede byboer åbenbart ikke, at der er en hel anden verden ude på landet, og på landevejene. Med det gamle UHF signal fik lidt sne ind imellem, nu står de skide flot i 98% af tilfældet. de sidste 2% er overladt til frosne billeder og hakkende lyd, måske lige der hvor det var vigtigst.

Hurra for mængden, og skide være med kvaliteten - eller vil vi noget andet?
Vi er trods alt selv med til at bestemme, hvis vi gider.

  • 0
  • 0

DAB og fortalerne for digital radio hår åbenbart glemt reglerne for gøre noget til en succes.

Man skal foregive at alt digitalt er ulovligt, især når det kommer til Biler. Man skal blot ikke håndhæve de der overtræder tingene. Så ja, jeg kan kun skrive digitalt radio vil altid blive en fiasko når det kommer til "Mobile enheder", i den eet eller andet Mobile tjeneste :-)

  • 0
  • 0

Det som DAB med mere mangler er noget ligesom dengang der blev sendt fra et skib ude i Øresund, Radio Merkur.
Hvis man vil noget med DAB og hvi´s det duede til noget, da lad græsrødderne få en chance for drive noget sådant, da ville jeg tro det kunne lykkes. Der er bare lige det med teknik og b e v æ g e l s e n.

  • 0
  • 0

Correct me if I'm wrong - men som jeg husker argumentationen mod at bruge DVB-T-teknologierne til radio, skyldes det at mens DAB er skabt til at modtageren bevæger sig med ind til 150 km/h (sådan ca.) forventer DVB-T at fjernsynet står nogenlunde stille...
DAB er helt sikkert skabt med især autoradioer for øje, så lidt en skam hverken audio- eller autobranchen har taget teknologien til sig. Og nu ligner det ganske rigtigt noget toget er kørt fra.

Hej Marcel

Muligvis kan der vælges en DVB-T2-Lite modulationsform som er egnet til modtagere på farten. BBC har dog ikke lavet dette valg:

22 July 2011, DVB-T2-Lite profile tech standard approved: Transmissions are go!:
http://www.bbc.co.uk/blogs/researchanddeve...
Citat: "...
So T2‑Lite will efficiently deliver TV and radio to mobile devices such as phones and tablets (for which power consumption is an important issue) and [b]in-car at the same time[/b] as providing services to existing fixed receivers.
...
In the existing DVB-T2 spec, different services can already been sent with different levels of robustness so that some services might be targeted at roof-top reception (e.g. HD) [b]while others targeted at portable or mobile receivers.[/b] However, in the [b]UK, we have chosen a mode (using 32K carriers) which maximises the data rate for HDTV for stationary receivers. The close spacing of the carriers in this mode means that the signal cannot be received reliably by mobile receivers.[/b]
..."

"DAB"-kanalerne burde tilegnes mobil DVB-T2-Lite modulation?

  • 0
  • 0

[quote]Det aner jeg intet om , jeg har aldrig hørt DAB. Jeg sammenlignede med FM og det 192kb/s mp3 jeg har på min smartphone.

Det er også fint nok. Men det meste netradio bliver altså sendt med mellem 64 Kbit/s (DR) og 128 Kbit/s (de mere seriøse). Der findes naturligvis også enkelte der sender i endnu højere kvalitet. Det er derfor netradio er fremtiden for der er det kun forbrugeren og tjenesteudbyderen der sammen bestemmer kvaliteten.

DAB - de sender med 192 Kbit/s for de "gode" kanaler og 128 Kbit/s for spare-kanalerne. Men det er MPEG-2 som er ekstremt elendigt og kan slet ikke sammenlignes med mp3 eller nyere (AAC).

DAB+ der går de over til at sende med 64 Kbit/s AAC hvilket faktisk er et kvalitetsløft fra de 192 Kbit/s MPEG-2.
[/quote]

Hej Baldur og René

Kig her:

12 November 2002, BBC Admit DAB Sounds Worse Than FM (from What Hi-Fi magazine):
http://web.archive.org/web/20070312111526/...
Citat: "...
However, she admitted that the BBC has been altering bit-rates. Some Radio 3 transmissions have been reduced to 160Kbps from the usual rate of 192Kbps, while Radio 4 broadcasts have been cut to 128Kbps, and even 80Kbps mono at times. ?We did change the bit-rate of transmissions to accommodate five new services this year,? said Fox. ?We have to strike a balance between improved programming choice and sound quality.?
..."

Re: Brok brok brok! :
http://ing.dk/artikel/120610#p356060
Citat: "...
[b]12 November 2002, BBC advice: stick to FM for quality:[/b]
..."

Og så er der følgende problem med digital transmissions afkodning:
http://ing.dk/artikel/120610#p356062

http://ing.dk/artikel/120610#p356437
Citat: "...
Det er ikke rigtigt at DAB er FM teknologisk overlegen til enhver tid:
...
However, it is debatable whether even a high bit rate such as 192 kbps can provide the same level of audio quality as FM can, because it is certainly the case that [b]current 192 kbps transmissions on Freeview and digital satellite do not sound as good as the same stations on FM.[/b]
...
9. Conclusions:
...
[b]DAB is not suitable for use as a digital radio system for the 21st century because it fails to meet the fundamental requirements placed upon it -- it cannot provide a wide range of radio stations at a good level of audio quality -- and there is no longer any justification for any country to choose to use DAB because DMB and DVB-H are both vastly superior to DAB;[/b]

[ og DVB-T2-Lite er vist bedre end DVB-H ]
..."

http://ing.dk/artikel/120610#p356438
Citat: "...
Selv ved 192 kbps er DAB dårligere end FM. Ikke engang 256kbps-DAB kan rette op på det:
...
[b]The performance of AAC/AAC+ is therefore vastly superior to that of MP2 [DAB formidler MP2] both in terms of the absolute level of audio quality that can be achieved (at reasonable bit rate levels) and in particular in terms of the coding efficiency.[/b]
..."

Lad os så høre om DVB-T2-Lite kan hamle op med FM. ;-)

Ikke kun i kvalitet, men også i robusthed.

  • 0
  • 0

...
Der er nogle radiotekniske problemer. det drejer sig om sende effekt.
Jeg synes at både DAB og DVB-T signaler er for svage i styrke, og de burde skrue op for sendestyrken.
...

Hej Lars

Man skal hellere anvende SFN teknologi. Det understøtter DVB-T:
https://en.wikipedia.org/wiki/Single-frequ...
Citat: "...
OFDM is utilized in the terrestrial digital TV broadcasting systems DVB-T (used in Europe and many other areas) and ISDB-T (used in Japan and Brazil). OFDM is also widely used in digital radio systems, including DAB, HD Radio, and T-DMB. Therefore these systems are well-suited to SFN operation.
..."

-

Fremtidens DVB-T2(-Lite) bilantenne? ;-)

14 September 2011, World’s first DVB-T2 network in SFN mode:
http://www.tvbeurope.com/main-content/full...
Citat: "...
One of the key advantages of DVB-T2 is the ability for all transmitters to operate on the same frequency, in SFN mode (single frequency network), which is very efficient spectrum-wise. On top of this there is also its capability to transmit higher data rates, which is especially important for transmitting HDTV and 3DTV services. This new broadcast standard is 30% more efficient in terms of channel spectrum utilisation than the first generation DVB-T.
...
[b]The architecture of the network defined by DNA does not follow the conventional rules for DTTV networks that use the deployment of high power transmitters operating within a classical broadcast frequency plan. DNA has chosen to build its network using the existing network of 3G mobile telecom transmitter sites[/b] and to operate its multiplexes in [b]SFN mode - claimed to be the first of its kind in the world. [/b]
...
[b]Building the network on the existing mobile network base stations meant lower masts and lower ERP (effective radiated power). DNA was even able to use the same IP transmission backbone that they use for their mobile service.[/b] The signal is transmitted in VHF broadcast spectrum, and IP technology is used for the TV transmission, as well.
...
The success of the project is creating new ways of thinking for transmitter deployment and producing new opportunities for more efficient frequency planning around the world.
..."

  • 0
  • 0

Hvad tyskerne bruger er vel irrelevant for Fleggaard, de sælger jo stort set kun til danskere og lagerfører varer danskerne eftersprøger uanfægtet hvad tyskernes præferencer er

  • meget troligt(?) Men i så fald kan det vel blot konkluderes, at danskerne (heller) ikke efterspørger (billige) DAB radioer? :)
  • 0
  • 0

Jeg har lige hentet en sprit ny bil med Toyotas fremmeste bilradio-system. Uden spor af DAB(+).

Til gengæld kan min telefon afspille netradio over bluetooth til bilradioen. Så FM og DAB er egentlige ligegyldige. Hvis jeg vil høre radio i høj kvalitet så er det allerede muligt.

Egentlig burde bilradioen selv kunne afspille netradio via telefonens internet. Det er nok det næste. Radioen kan i forvejen vise og afspille MP3 og WMA som er gemt på telefonen.

Det kan lyde besværligt at skulle koble bilens radio op imod telefonen men det er det faktisk ikke. Det sker helt automatisk når jeg starter bilen. Det er jo det samme system der muliggør håndfri mobilopkald.

For dem der hellere vil have en alternativ løsning, så er jeg næsten sikker på at der allerede eksisterer bilradioer der kan tage et SIM-kort og selv koble op til mobilt internet.

  • 0
  • 0

I udkantsdanmark - Sydals - er FM signalerne (de danske) totalt ikke-eksisterende.. DAB er det eneste der virker - blok 1 er perfekt, blok 2 er svagere og kræver antennen skal stå i en bestemt vinkel... Når fejlraten er lav, er kvaliteten i mine gamle ører fin... Så "thumbs-up" for DAB fra mig.
Jeg har bemærket radiobranchens manglende interesse for DAB autoradioer, men lur mig om ikke de vågner, nu hvor emnet om nedlukning af FM florerer..

Syns bare der skulle i det mindste eet indlæg i tråden, der ikke rakker ned på DAB..

  • 0
  • 0

Der er flere millioner husstande i DK med mindst 1 FM-radio, stereo-/ surround anlæg, samt millionvis autoradioer, radioer i sommerhuse, virksomheder og på værksteder.
Skrot dem dog alle i udviklingens hellige navn og så tilmed lever en dårligere lydkvalitet, Industrien må da virkelig klappe i hænderne endnu engang (Mpeg4/T2) over udsigten til megasalg af nye radioer.
Og hvem skal betale, det skal DU, indtil næste "fremskridt" nødvendiggør en ny udskiftning.

  • 0
  • 0

@ Keld Rosenberg

Jeg har skrevet det før men gør det gerne igen.
Lav noget computer animeret over DAB signalernes vej fra sender til en Bil der kører.
Nogen mener det kun er de "gode" signaler der modtages men signaler der modtages "anderledes" og farvelagte inklusive fase- og anden forskydning. Om jeg rakker ned på DAB?, ja men det har jeg gjort siden 2005 og når andre kan rakke ned på DAB giver det vel en ret herfra til det samme.

Det kommer aldrig til at virke.

  • 0
  • 0

Vil virke hos mig?
Nu bor jeg i et ualmindeligt radiodødt område, så 3 kan ikke gå særlig godt igennem. Skyline kunne vi ikke få.
Generelt virker trådløst herude ikke ret godt.

Hvorfor skulle vi så købe en DAB- vi ved ikke engang om den vil virke!

Nu har vi brugt flere tusinde kroner allerede på digiboxe og skærme. Og net. Og paraboler og fanden og hans pumpestok.

Nok- er nok!

Mvh
Tine

  • 0
  • 0

Men problemet er måske i virkeligheden, at der (heller) ikke er vedligeholdt tilstrækkeligt på FM senderne?

Set fra forbrugersynspunkt må man kunne forlange, at såvel dækning som kvalitet er som den nuværende - eller bedre - før der skiftes ud.

I øvrigt er min 11 år gamle JVC bilradio så dum, at den slet ikke har opdaget at man ikke kan modtage danske FM kanaler på sydals.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten