Flyvbjerg: Ikke plads til mange flere hovsa-udgifter på Femern
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Flyvbjerg: Ikke plads til mange flere hovsa-udgifter på Femern

Det er et problem for store infrastrukturprojekter, hvis man bruger budgettets risikobuffer for tidligt. Og det vurderer dr.techn. Bent Flyvbjerg, der er centerleder ved University of Oxford, at Femern A/S netop er i færd med at gøre.

Det er netop blevet afsløret, at broen kommer til at koste betydeligt mere end de 33 milliarder kroner, der står i den bilaterale statskontrakt om forbindelsen.

Hvor meget broen bliver dyrere, vil transportminister Hans Christian Schmidt (V), endnu ikke ud med. Men han siger, at prisen på broen nu ligger tæt på den let reducerede pris på en tunnel. Oprindeligt lå overslaget på en tunnel under Femern Bælt på 41 milliarder kroner.

»Problemet er, at man bruger reserverne meget tidligt i forløbet,« siger Bent Flyvbjerg om projektet, som først får anlægsstart i 2013, efter at politikerne i 2012 har bestemt, om de vil have en tunnel eller en bro.

Ud over at være førende international ekspert i store projekter har Bent Flyvbjerg på tæt hold fulgt anlægget af forbindelserne over Storebælt og Øresund. På den baggrund tror han ikke, at det nu er slut med uforudsete merudgifter:

'Risikoen er langt større i dag'

»Det er bekymrende, at så store budgetstigninger dukker op, inden spaden overhovedet er stukket i jorden. Så selv om projektet måske stadig holder sig inden for reserven, så er størstedelen af reserven altså opbrugt. Det er altid risikabelt,« fastslår Bent Flyvbjerg.

Konsekvensen er derfor, at der ikke må komme ret store budgetoverskridelser fra nu og frem, og det er usandsynligt, vurderer Bent Flyvbjerg.

»Det ved vi af erfaring. Derfor er risikoen i dag langt større for, at budgettet ikke holder, den dag snoren bliver klippet, end den ville have været, hvis man kun havde brugt fem-ti procent af reserverne,« siger Bent Flyvbjerg.

'Hovedparten bliver dyrere'

Dansk Byggeri har pt. travlt med en række orienteringsmøder for de entreprenørfirmaer, der har potentiale til at byde ind på Femernforbindelsen, og her siger Niels Nielsen, der er direktør for anlægsbranchen, til gengæld, at priserne på store anlægsprojekter altid ændrer sig:

»Når man første gang fastsætter en budgetpris for sådan en stor anlægsopgave, fastsætter man prisen, velvidende, at der er ting, der skal detaljeres og undersøges nærmere. Efterhånden som man bevæger sig igennem de faser, kan man med stadig større sikkerhed fastsætte prisen. Der er ikke mange eksempler blandt store infrastrukturprojekter på, at den pris, der var politikernes beslutningsgrundlag, holder til slut. Hovedparten bliver dyrere,« vurderer Niels Nielsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Flyvbjerg har jo fået regeringens ord for, at han blot er en eller anden professer, som ikke kan tages alvorlig. Og sådan vil det også gå her.
Schmidt og forligspartier vil komme med den sædvanlige gang udenomssnak om at budgettet er solidt, og at der er indregnet med alle tænkelige udgifter og omkostninger, og at nu... osv. osv.
Men vi skal da ikke længee tilbage end i forsommeren, hvor der var en alm. antagelse, at EU ville støtte forudbetaling til entreprenørerne. I såvel ministeriet som Femernbælt A/S var der ingen viden, om at EU kun støtter udført arbejde. Den fejltagelse forøgede budgettet med ca. 700 mio kr.
Og nu dette.
Hvor er den påståede ekspertise, der blev oparbejdet i forbindelse med Storebælt og Øresund?

Det nye er at nu erkender selv Dansk Byggeri, at der ikke er mange store anlægsbudgetter, der overhovedet holder. Så mangler vi kun politikerne, til at indse det, men det bliver nok det sværste.

  • 0
  • 0

Du efterspørger Arne:

<<<Hvor er den påståede ekspertise, der blev oparbejdet i forbindelse med Storebælt og Øresund?>>>>

Svaret er sandsynligvis, at de er gået på pension og eller er gået bort.

  • 0
  • 0

Det er ret besynderligt at vi skal have disse diskussioner hver gang der opføres større anlæg..
Et over- slag er kun et overslag. (slag på tasken)
Og det er baseret på erfaringer fra tidligere gennemførte projekter.-
Først når man kommer ned og roder i undergrunden så er det mulight at
beregne en pris. Ekspertisen ligger ikke kun hos personer men hos firmaer.,
Når der så foreligger et samlet tilbud på et nøglefærdigt anlæg så kender
man så nogenlunde prisen.-
Boe Jørgensen

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten