Flytrafik har de seneste 25 år fordoblet udslip af sundhedsskadelig NOx
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Flytrafik har de seneste 25 år fordoblet udslip af sundhedsskadelig NOx

Illustration: Lufthansa

De mange lavprisafgange, flyselskaberne udbyder, har sat et tydeligt aftryk på EU’s klima- og forureningsregnskab. Godt suppleret af en aldrende flyflåde, hvor flyene i gennemsnit nu er mere end ti år gamle.

Med 80 procent flere flyafgange i 2014 set i forhold 1990 har flyselskaberne fordoblet deres udledning af den sundheds- og miljøskadelige NOx.

Læs også: Næsten alle nye dieselbiler overskrider grænser for NOx

Udledningen af NOx vil ifølge EU fortsætte med at stige frem mod 2035, hvor man regner med, at NOx-udledningen fra luftfarten vil være yderligere 50 procent højere end i dag. Det fremgår af en rapport fra EU, der forsøger at kortlægge den europæiske flytrafiks påvirkning af miljøet.

Udviklingen står i skærende kontrast til, at EU’s medlemslande har knoklet for at reducere udledningen af de selvsamme NOx-molekyler med op til 50 procent for alle andre kilder siden 1990.

Læs også: Østeuropæiske lastbiler slår NOx-filtrering fra for at spare penge

Så mens Volkswagen og en række andre bilproducenter har lidt et prestigeknæk i forsøget på at omgå de skrappe krav, EU har stillet dem, stiger udledningen af både CO2, NOx og små kræftfremkaldende partikler fra luftfarten.

Artiklen fortsætter under grafik

Illustration: MI Grafik

Det anslås,, at udledningen fra luftfarten i 2035 vil udgøre omkring 10 procent af EU’s samlede udledning af NOx. Til sammenligning står al vejtransport, privat som erhverv, i dag for 40 procent af NOx-udledningen.

Sundheds- og miljøskadeligt

Der er ellers bred enighed om, at NOx er skadeligt for mennesker på kort og langt sigt.

»NOx oxiderer cellemembranerne i luftvejene, når man indånder det, og det skaber irritation og kan udløse astma og akut åndedrætsbesvær for folk, der i forvejen har lungeproblemer,« siger institutleder på Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet Steffen Loft.

Læs også: Hvert ottende dødsfald i verden skyldes forurening i luften

Effektive motorer sviner mere

Den større udledning af NOx sker på trods af, at brændstof-effektiviteten er steget i flybranchen mellem 1990 og frem mod 2014. Mens flyene i dag bruger 19 procent mindre brændstof pr. passagerkilometer sammenlignet med 2005, udleder de 13 procent mere NOx.

Det undrer ikke professor og afdelingsleder for Måling og Instrumentering på DTU John Leif Jørgensen;

»Når flyet først er oppe i en vis højde, fodrer man jetmotorerne med en mere mager brændstofblanding, der giver en højere forbrændingstemperatur. Mens det gør motorerne mere effektive, gør det til gengæld, at mere nitrogen oxideres af den mere end 2.300 grader varme ilt. Og så dannes der NOx,« siger han.

Læs også: VW stopper salg af dieselbiler i USA efter fusk

Det er ifølge John Leif Jørgensen det samme dilemma, der opstår ved brændselsmotorer i dieselbiler, hvor valget mellem brændstofeffektivitet og NOx-udledninger har drevet en række bilproducenter ud i miljøskandaler.

Udledes højt oppe

Op mod 90 procent af den udledte NOx udledes i mere end en kilometers højde, og derfor er følgerne ifølge forskerne ikke lige så voldsomme, som hvis molekylerne blev udledt under en kilometers højde.

Når NOx udledes over skylaget, indgår det ifølge professor Ole John Nielsen fra Kemisk Institut på Københavns Universitet i en kemisk ligevægt. Her omdanner Solens stråler NOx til NO og O, som reagerer med ilt i atmosfæren og danner ozon, som igen reagerer med NO og giver NOx. Derudover opsamles NOx løbende i skyerne, hvorfra det regner ned som syreregn.

Processen kan beskrives ved følgende ligevægt:

NO2 fotolyseres I atmosfæren og bliver til NO- og O-atomer
• R1: NO2 + hν → NO + O
O-atomer reagerer med O2 og bliver til O3 (ozon)
• R2: O + O2 + M → O3 + M
O3 reagerer med NO og danner NO2
• R3: O3 + NO → NO2 + O2

Kilde: Ole John Nielsen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, det er et stort problem med fly der forurener.

Det er ikke nyt, men det omtales næsten aldrig grundet til at alle de miljørigtige personer, dem der siger at vi skal cykle på arbejde, sparer på kødet o.s.v. tager til "langbortistan" med hele familien i sommerferien, og tager på skiferie i alperne eller andre steder om vinteren, og det er jo selvfølgelig med fly!

Selv de der mest går ind for miljøet, flyver rundt til andre lande, til forsamlinger o.a. så de rigtigt kan snakke om hvor gode de er til at passe på miljøet!

Et andet eksempel som involvere fly, tog, biler og lastbiler, helt unødvendigt, er EU der flytter mellem to hovedsæder hver anden måned, totalt uhørt miljømæssigt!

  • 7
  • 8

Biler til persontransport fylder 74% af den globale CO2 emission i transportsektoren, og det inkluderer ikke lastbiler , tog og busser.

Det er lidt for let stillet op. Langt hovedparten af dem der har adgang til persontransport med bil er så fattige at de aldrig ville drømme om at tage et fly på ferie.

Jeg kender ikke tallene for en typisk vesteuropæer, men jeg vil skyde på at jeg brænder flere fossiler på unødvendige ferier end jeg bruger på opvarmning, madlavning og daglig transport. Surt at skulle indrømme det, men sådan er det (desværre)

  • 3
  • 3

Humlen i mit skriv er, at os der er nødt til at tage bilen på arbejde i provinsen, bliver punket af dem der bor i Kbh, tæt ved deres arbejde, de siger at vi blot kan tage cyklen som de gør (for nu at sætte det på spidsen!).

  • Og det er de samme mennesker der tager på flyferie to gange om året!
  • 4
  • 4

Jens Arne, nu er der jo det, at atmosfæren blandes op, og at forurening i stratosfæren ikke er godt. Det kan ændre mange ting ved solens indstråling, inden at forureningen blander sig med det lavere luftlag.

Og så er det også det, at flytrafik giver skydannelser, det så jeg en artikel om for nok 30 år siden, da Los Angeles havde lavet nogle undersøgelser over hvad flytrafikken havde gjort ved byens skydannelser, og det var dengang overraskende.

Så der er rigtigt mange ting indeover m.h.t. flyforurening.

Fly har jo f.eks. ingen udstødnings filtre som biler skal have.

  • 1
  • 3

Det er lidt for let stillet op. Langt hovedparten af dem der har adgang til persontransport med bil er så fattige at de aldrig ville drømme om at tage et fly på ferie.


nu er pointen med det jeg hentyder til, at det der er større fokus på de lavt hængende frugter end der er på reduktioner i en forvejen hårdt presset branche. Flyselskaberne gør i forvejen meget for at holde brændstofomkostningerne nede - dog ikke nok på det klart. så jo det er vej i for sig simpelt, i det her tilfælde.

Jeg kender ikke tallene for en typisk vesteuropæer, men jeg vil skyde på at jeg brænder flere fossiler på unødvendige ferier end jeg bruger på opvarmning, madlavning og daglig transport. Surt at skulle indrømme det, men sådan er det (desværre)


Det kommer meget an på hvad der vurderes til at være unødvendig udledning. Hvis rejser kan defineres som livsnydelse eller "nice" frem for "need", så passer det langt fra.

  • 2
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten