Flysikkerhed i Kastrup skal gennemgås
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Flysikkerhed i Kastrup skal gennemgås

Ifølge flere medier har Havarikommissionen for Civil Luftfart fastslået, at begge episoder var i kategori A, hvor der var en reel risiko for kollision.

De potentielle ulykker indtraf, hvor rullevej V2 munder ud i lufthavnens ene bane 22 Left. Begge gange var et fly, der var på vej til start, få meter fra at kollidere med et andet fly, som landede på banen. Og begge gange opdagede piloterne på de landende fly, at de ikke var alene på banen, skriver bl.a. TV2.

Ved en tredje episode i september 2003 var to fly også på kollisionskurs i det samme kryds mellem rullevejen og banen.

Ifølge Københavns Lufthavne bliver banen ikke åbnet, før der er foretaget nogle ændringer, som myndighederne skal beslutte sig for.

Tina Larsen fra Statens Luftfartsvæsen siger til BT, at man ikke ved, hvad der skete, før Havarikommissionen er færdige med sit arbejde.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten