Flyselskaber fragter brændstof rundt over Europa: Klimaet betaler prisen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Flyselskaber fragter brændstof rundt over Europa: Klimaet betaler prisen

PLUS.
Danske Jet Time laver såkaldt fuel tankering, særligt på små svenske afgangslufthavne, men vil i fremtiden diskutere praksissen med sine kunder. Illustration: Juergen Lehle

Både Norwegian og Jet Time tanker, hvor det er billigst, selv om det betyder, at de nogle gange flyver rundt med langt mere vægt end nødvendigt. I Europa medfører det en udledning på ekstra knap en million ton CO2 årligt.

Kompositmaterialer, tyndere maling, smallere sæder, lettere serveringsvogne, plasticbestik, tablets i stedet for sædeskærme og inflight-magazines i tyndt A5-papir. Det er nogle af de mange vægtreduktions-initiativer, som flyselskaberne de senere år har lanceret og gerne fremhæver, når de skal kommunikere

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

deres engagement i kampen mod den globale opvarmning. Men tal fra den europæiske organisation for flyveledelse og -sikkerhed, Eurocontrol, viser, at mange af dem tilsyneladende kun går op i brændstofbesparelserne, når de medfører tilsvarende besparelser i kroner og ører på bundlinjen. Den anslår, at der indgår 'fuel tankering' i hver femte flyvning i europæisk luftrum. På disse flyvnin...