Flyselskaber fragter brændstof rundt over Europa: Klimaet betaler prisen

PLUS.
Danske Jet Time laver såkaldt fuel tankering, særligt på små svenske afgangslufthavne, men vil i fremtiden diskutere praksissen med sine kunder. Illustration: Juergen Lehle

Både Norwegian og Jet Time tanker, hvor det er billigst, selv om det betyder, at de nogle gange flyver rundt med langt mere vægt end nødvendigt. I Europa medfører det en udledning på ekstra knap en million ton CO2 årligt.

Kompositmaterialer, tyndere maling, smallere sæder, lettere serveringsvogne, plasticbestik, tablets i stedet for sædeskærme og inflight-magazines i tyndt A5-papir. Det er nogle af de mange vægtreduktions-initiativer,
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.