Flyrute Aarhus-København mangler lufthavn
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Flyrute Aarhus-København mangler lufthavn

Klik på billedet for at læse artiklen fra 26. januar 1935

Læs også: SAS har succes med jumboen

Læs også: B&W-ingeniører byggede Danmarks første militærfly

Læs også: Byg dit eget fly – det er ikke så svært endda

Læs også: Turbinen var det store problem i de første F-16-fly

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mulighederne for at placere en lufthavn bedre for Århus har ikke forbedret sig siden. Tværtimod. Med den eksisterende lufthavn kunne man dig lave en forgreningen af letbanen fra Kolind St ned til Stabrand hvor lufthavnsbygningen ligger. Det er kun 7-8 km .

  • 4
  • 2

De højtflyvende planer, som endda indeholder en flyveplan, blev aldrig til noget. Først Luftwaffe byggede Tirstrup i 1943, og den ligger ugunstigt i forhold til Århus. Mit indtryk et, at århusianerne hellere bruger Billund. Ret mig gerne.

Men sjovt at læse om. "Tidsmaskinen" er virkelig super.

  • 3
  • 0

Så skulle der altså gå 82 år, før der blev oprettet regulær ruteflyvning med Nordic Seaplanes med en direkte rute fra Aarhus Havn til Københavns Havn med en Twin Otter Seaplane, der kan tage en 14-16 passagerer. Turen varer kun 45 minutter og er uden tidsrøvende sikkerhedstjek. I sommerhalvåret er der 5 t/r afgange dagligt. I vinterhalvåret lidt færre. Der har i de 3 år, ruten har eksisteret kun været et minimal antal aflysninger på grund af vejrforhold, og is har der ikke været. Ruten er både finansiel og klimamæssig bærbar. Selskabet har købt sig ind i mangroveskovesprojektet for at kompensere for CO2 udslip. De to terminaler, der ligger centralt til bymidterne, er anerkendt som lufthavne. Der flyves også rundflyvninger både i Aarhus, København og andre byer og der flyves til Falsled Kro til specialarrangement.

  • 9
  • 0

@Søren Nielsen,
Jeg kom også til at tænke på denne nye vandflyverforbindelse, så derfor fik du en 'thumps up' fra mig for at komme først.

Meeen: har du økonomiske interesse i selskabet, som ikke er deklareret ? Du kunne jo bare have lagt et link til selskabet, og så lade dem selv om reklamearbejdet om f.eks. Falsled Kro, som jo ikke er direkte relevant i denne sammenhæng ?

  • 0
  • 1

Kære Rolf Andersen
Dit "Meen" er forståeligt, selv om jeg ikke bryder mig om at få min integritet draget i tvivl Der er måske et gran af sandhed i dit spørgsmål.Jeg har absolut og desværre ingen økonomisk interesse i Nordic Seaplanes, men dog en menneskelig interesse, idet en af vore sønner er kaptajn på flyet og er kommet hjem til Danmark efter 15 år i Maldiverne, hvor han var ansat som kaptajn i Maldivian Airtaxi og senere i et par år fløj tilsvarende fly i Kroatien. Vi er glade for at have ham nærmere og kan vinke til ham, når han fra Falsled engang imellem flyver henover os i Troense. Vi ser derfor gerne, at det er en livsstilling for ham. Hvis man vil informeres mere om selskabet, kan man jo google www.nordicseaplanes.dk Iøvrigt synes jeg selskabet fortjener meget mere mediebevågenhed, for det er da både noget særligt og meget fotogent.

  • 4
  • 0

Der er regnet på det og det er alt for dyrt. En letbane til lufthavnen samt motorvej vil koste det samme som at anlægge en ny lufthavn ved Thomasminde. Så glem det og accepter at Aarhus ikke har en lufthavn. Desuden er det vanvittigt at Aarhus kommune fortsat stopper penge i en arbejdsplads i en anden kommune, samt giver lånegarantier for et trecifret millionbeløb.

  • 0
  • 0

De højtflyvende planer, som endda indeholder en flyveplan, blev aldrig til noget. Først Luftwaffe byggede Tirstrup i 1943, og den ligger ugunstigt i forhold til Århus. Mit indtryk et, at århusianerne hellere bruger Billund. Ret mig gerne.

Tja, Aarhus har sidet på hænderne, og ventet på at staten skulle bygge en jysk hovedlufthavn, mens de øvrige jyske kommuner byggede kommunale lufthavne. Den danske stat har reelt kun bygget 3 lufthavne fra grunden Kastrup, Rønne og Qaanaaq, og Kastrup har formentlig været selvfinancierene siden 40'erne.

  • 0
  • 0

Der er regnet på det og det er alt for dyrt. En letbane til lufthavnen samt motorvej vil koste det samme som at anlægge en ny lufthavn ved Thomasminde.

Nu er der jo allerede motorvej/motortrafikvej til Tirstrup, og det kræver kun 7-8 km bane gennem åbent land at forbinde lufthavnen med letbanen.
Selv om du vil opgradere til motorvej helt frem til terminalen, kan man altså ikke bygge en ny lufthavn for den pris, en ny lufthavn vil da også kræve forbindelse til motorvejsnettet, og baneforbindelse, hvis den skal have en reel mulighed.

Desuden er det vanvittigt at Aarhus kommune fortsat stopper penge i en arbejdsplads i en anden kommune, samt giver lånegarantier for et trecifret millionbeløb.

Enig, Tirsrup er kun lufthavn for Aarhus, Randers og Djursland, og det er for lidt!
Alle andre bruger hovedsagligt Aalborg eller Billund.
Silkeborg og Viborg kommuner er medejer af Karup, Horsens af Billund.

  • 2
  • 0

Man har jo systematisk valgt fra. En gammel oplagt løsning kunne have været, man kun byggede Århus mod Nord.

Jeg lægger da også mærke til, at Århus siden da har fået en mængde andre trafikforbindelser., hvor det dog er mig en gåde, hvorfor landets tog ikke for længst er eletrificeret.

  • 0
  • 0

+Tune

Nu var det egenligt Morian Hansen der startede med at flyve fra Tune i 1961, der er i øvrigt ingen ruteflyvning fra Tune, med undtagelse af rute-taxa til Anholt og Læsø.

  • 0
  • 0

Haha Bo Leth Andersen.

Men Tune og Sturup i Skåne blev jo faktisk udbygget, fordi man ville aflaste Kastrup for indenlands trafik. Man havde bare glemt, at når folk skulle skifte, så er der ganske langt til Tune.

Og ja, da Jeg var barn, var der faktisk et par afgange mere. Jeg husker kun Sønderborg. Der er jo også stadig - sådan set - flyvestation Skalstrup, der idag kan tage F16 og har haft et Hawk batteri.

Utroligt, hvad man pludseligt kan huske sådan lidt udenfor Århus :)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten