Flyekspert: Lyd fra sort boks kan afsløre MH17's skæbne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Flyekspert: Lyd fra sort boks kan afsløre MH17's skæbne

De sorte bokse kan muligvis klart slå fast, om det var et missil eller ej, der fik MH17 til at styrte.

Det kommer an på, hvilke lyde den ene af flyets to sorte bokse, den såkaldte cockpit voice recorder, har optaget lige op til ulykken, fortæller formanden for Ingeniørforeningens Flyvetekniske Selskab, Paul Hulme Harrison, til Ritzau.

»Umiddelbart vil jeg tro, at man kan høre piloternes reaktion og et brag i cockpittet, hvis det er meget tæt på, og man vil kunne høre lyde fra ting, der rammer flyet, hvis de er stærke nok til, at mikrofonen kan optage det,« siger han til nyhedsbureauet.

Læs også: Alt tyder på, at sovjetiske BUK-luftværnsmissiler skød passagerfly ned

Selv hvis flyet blev ramt af et missil, tror formanden, at boksen kan levere informationer, når dens indhold skal tømmes. Boksen kræver elektricitet, og vil derfor også slå fra i øjeblikket, at flyet blev ramt af et eventuelt missil, men derfor kan den måske alligevel kan afsløre sandheden om MH17s skæbne.

»Der er enorme krav til, hvad den sorte boks skal kunne holde til, så jeg er sikker på, at de rette mennesker kan skille dem ad, og at man stadig kan afspille den,« siger Paul Hulme Harrison til Ritzau og fortsætter:

»Der er ikke en datastrøm, som siger, at det blev ramt af et missil. Men der vil være nogle lyde, som man kan analysere nærmere. Det kan jo også være, at man kan nå at høre piloterne sige, at de er blevet ramt.«

Læs også: Nato advarede om separatister med avancerede luftværnsmissiler

MH17's sorte bokse er netop blevet overdraget til repræsentanter for de malaysiske myndigheder.

Kilde Politiken
Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Om braget er optaget afhænger af, om strømmen er afbrudt med det samme missilet rammer. Der er mange tilfælde i historiebøgerne, hvor mindre skader end et missil kan forårsage har kunne afbryde FDR og CVR.

Hvis ikke, bliver det interessante, om man kan høre missilet komme nærmere. Det kan man så kombinere med, om Flight data Recorderen (RDV) har registreret alt normalt med flyet i den tid, og herefter konkludere at missilet var årsag, og den eneste årsag, til styrtet.

Jeg tror ikke på piloterne har set noget, og derfor tror jeg heller ikke på der er optaget en pilot reaktion på Cockpit Voice Recorder (CVR). Piloter kan dårligt se jorden under flyet, og er ikke trænet til at sidde og kigge nedad, når de er på cruising altitude og autopiloten flyver flyet, hvilket er 99,9% sikkert i dette tilfælde.

Piloterne kigger på vejret, skyerne, deres instrumenter, evt. trafik, men ikke ned på jorden, for at se hvad jordboerne mon foretager sig.

  • 1
  • 0

Der kommer nok snart forlydender om hvad de "sorte" bokse kan fortælle. I betragtning af, at flyvraget tilsyneladende ligger indenfor et begrænset område, er det sandsynligvis kommet ned i (hovedsageligt) et stykke, og dermed er der mulighed for, at boksene har kunnet fungere efter "hændelsen" i luften. Det lyder med andre ord ikke som om flyet er eksploderet i stumper og stykker i luften - så ville delene være spredt i et meget stort område. Der kan derfor tænkes at være både lydoptagelser og tekniske registreringer fra både "hændelsen" og i nogen tid derefter. Men det kommer der nok mere om snart.

Og hvis kompetente folk ellers får lov at undersøge vragdelene, vil de nok kunne fastslå om der er deformationer der skyldes påvirkninger "udefra" mens flyet var i luften.

  • 0
  • 0

og dermed er der mulighed for, at boksene har kunnet fungere efter "hændelsen" i luften.

Det vil kræve, at brændstoftankene, motorne, generator og ledninger til strømforsyning er intakt efter missilet ramte. Det er muligt, men meget usandsynligt. Jeg kan heller ikke se, hvordan det skal kunne opklare detaljerne i ulykken.

Det mest sandsynlige er, at de sorte bokse ikke har registreret noget som helst i få mikrosekunder efter ulykken. Simpelthen fordi deres eneste strømforsyning (bortsat fra en lille nødgenerator i form af en vindmølle piloterne kan aktivere, og den har piloterne nok ikke givet 1. prioritet i den akutte situation) er generatoren som drives af den ene motor, som igen drives af brændstoffet, som kun kan pumpes frem hvis brændstofpumpen virker og så videre.

Hvad angår CVR, er det overhængende sandsynligt den: 1) ikke har virket efter missilet ramte 2) Ikke har kunne optage noget man kan høre på grund af efterfølgende eksplotioner, tab af kabinetryk med videre 3) Piloterne ikke har haft nogen som helst anelse om, hvad der er sket

At piloterne skulle kunne kommunikere efter deres fly er ramt af et missil, og siger noget som helst fornuftigt og brugeligt er vel i sagens natur utænkeligt. At de har set missilet på vej i mod dem, er næsten ligeså usandsynligt.

  • 0
  • 1

Jeg googlede lige BUK-missilet. Det var nedslående.

BUK-missilet flyver med "Mach 3". Altså hurtigere end lyden, og alle lydbølger så befinder sig mellem missilet og jorden. Foran missilet er der bumstille.

Konklusion: Hvis FDR og CVR er stoppet med at virke efter flyet blev ramt, har de ikke optaget noget som helst.

Man kan ikke høre på CVR at missilet er på vej i så fald, da det flyver hurtigere end lyden.

Jeg tror ikke FDR og CVR kommer til at betyde noget som helst for opklaringen af denne terroraktion, ud over at bekræfte, at alt var normalt indtil det gik galt.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten