‘Flydende el’ er dyr, men nødvendig
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

‘Flydende el’ er dyr, men nødvendig

PLUS.
Illustration: Lasse Gorm Jensen

Flydende brændstoffer baseret på el fra vind og sol kan gøre især den tunge transport grøn. Men det kræver store investeringer.

Electro-fuels, eller bare eFuels, optræder oftere og oftere, når politikere skal give et bud på, hvordan vi i Danmark kan opnå en reduktion af vores CO2-udledning på 70 procent i 2030. Teknologien består i at omdanne el fra især vindmøller og solceller til et flydende alternativ til fossile brændsler,

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

og argumentet for den bygger i grove træk på to ting: dels at vi med udbygningen af vindkraften får flere og flere timer med lave elpriser, dels at batterier ikke egner sig til den tunge langdistancetrafik. Senest var det klimaordfører Anne Paulin (S), som sidste lørdag i dagbladet Information sagde, at regeringen skulle se på, hvordan overskud fra vindkraften kunne bruges til at fremsti...