Flydedok på Hirtshals Havn kæntret med skib indeni
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Flydedok på Hirtshals Havn kæntret med skib indeni

Illustration: Jean Nonboe / Byrd

Den over 80 meter lange flydedok fra Hirtshals Yard er her til morges kæntret i havnen. Det bekræfter virksomheden over for Ingeniøren.

Ulykken er tilsyneladende sket, mens et skib befandt sig i dokken.

Ifølge AIS-data ligger den 68 meter lange norske fisketrawler Hardhaus inde i flydedokken.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Hirthals Yard. Det skyldes ifølge direktør Rasmus Brohus, at man stadig er fuldt optaget af uheldet, der skete fredag morgen.

»Vi har ingen årsag endnu. Vi har folk fra forsikringsselskabet og nogle eksperter omkring stabilitet, der kommer og hjælper os med at få rettet dokken op, så vi kan få styr på situationen,« udtaler han til DR.

I 2015 havde dokken et lignende uheld. Dengang som følge af, at stormen Freja skyllede vand ind over dækket.

Det vides endnu ikke, hvad årsagen til morgenens kæntring er, men flydedokke har en del udfordringer med stabilitet, og hvis en ballasttank utilsigtet er blevet fyldt, kan det muligvis have forårsaget kæntringen.

Der er ingen tilskadekomne, og der var ingen mennesker i flydedokken under kæntringen. Det er uvist, om en hældningsalarm har advaret personalet inden ulykken.

Det ser ud til at den ene dokside er helt under vand, den står formentlig på bunden, så jo kæntret så meget som der er plads til.

  • 6
  • 0

Det er ikke uvanligt at flydedokker kæntre, men ofte er det i forbindelse med ind- og uddokning, det er sjældent at en dok kæntre med skib stående på tør dokbund.

  • 0
  • 1