Flybranchen afviser kontroversielt udspil fra grønne tænketanke: 'Vi er i gang med omstillingen'

Plus25. januar kl. 11:332
Flybranchen afviser kontroversielt udspil fra grønne tænketanke: 'Vi er i gang med omstillingen'
Concito og Dansk Luftfart er ikke enige om, hvad der skal i tanken på fly i 2050. Men allerede i dag mener begge parter, at der skal indføres tiltag til at reducere kondensstriber. Illustration: Santeri Viinamäki .
Flybranchen tror mere på PtX og biobrændsler end sort luftfart med CO2-lagring.
Artiklen er ældre end 30 dage

Brancheorganisationen Dansk Luftfart giver ikke meget for et forslag fra Klimarådet og Concito.

Ganske opsigtsvækkende har de to aktører foreslået fremadrettet at lade fly tanke med fossile brændstoffer, når de skal ud at flyve så langt, at el og brint næppe rækker.

Det skal så modsvares af en afgift, der svarer til omkostningerne ved lagring af CO2 enten fanget fra røggas (CCS) eller direkte fra atmosfærens luft (DAC).

Concito står bag sidstnævnte forslag, som ikke møder stor opbakning i brancheorganisationen Dansk Luftfart.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
27. januar kl. 10:59

Det trækker ikke de store overskrifter, og får os heller ikke i mål med klimamålene, men ikke desto mindre er reduktion af aromatindholdet i jetfuel en ganske udmærket måde at lede brint ind i flybrændstof.

Specielt fordi, denne formentlig kan absorbere (overskydende) brint fra dansk produktion.

Og det kan gøres sideløbende med at man løbende forøger det ikke-fossile råstof.

1
25. januar kl. 16:32

Noget tyder på at flybrancen KUN kan stave til green wash ;0)

Hvornår mon fornuften indtræder og at vi som rejsende må betale en mærkbar højere co2 afgift ( resultere i mindre flytrafik), men så modige og indsigtsfulde politikker findes vel ikke ?