Flybåret teleskop tæt på at blive skrottet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Flybåret teleskop tæt på at blive skrottet

Det fælles amerikansk-tyske flybårne teleskop Sofia er tæt på at blive aflivet, inden det er kommet i luften. Teleskopet er ved at blive bygget ind i en Boeing 747 jumbojet, men tekniske problemer og Nasas stramme budget kan betyde, at det bliver ramt af sparekniven.

Sofia (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) er flere år forsinket og bruger allerede penge fra det operationelle budget, inden flyet er kommet på vingerne. Det skulle have lettet i 2001, men foreløbig er første flyvning udskudt til juni 2008.

Sofia skal kunne flyve i 14 kilometers højde og foretage infrarøde observationer. Heroppe er det uden for 99 pct. af den vanddamp i atmosfæren, som forstyrrer målinger fra Jorden.

.]

Den ombyggede Boeing 747 skal udrustes med et 2,5 meter stort, infrarødt teleskop, som bygges af Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Tyskland betaler 20 pct. af regningen, mens Nasa ombygger flyet og sørger for de særlige modifikationer, bl.a. så en dør kan åbnes under flyvningen.

Mange tekniske problemer

Det fælles amerikansk-tyske flybårne teleskop Sofia er tæt på at blive aflivet, inden det er kommet i luften. Teleskopet er ved at blive bygget ind i en Boeing 747 jumbojet, men tekniske problemer og Nasas stramme budget kan betyde, at det bliver ramt af sparekniven.

Foreløbig står flyet stadig solidt plantet i Waco, Texas. Det infrarøde teleskop er installeret, men en række styresystemer mangler ligesom tele­skopdøren stadig.

Den store forsinkelse skyldes problemer med teleskopet i starten af projektet. De er nu løst.

Men efterfølgende pålagde Nasa og de amerikanske luftfartsmyndigheder Sofia ekstra sikkerhedskrav. De er nu implementeret, men det har krævet ekstra midler, som er taget fra budgettet til teleskopets drift. Sofia har desuden fået sit budget for de kommende år beskåret, og nu er der ikke mulighed for yderligere reduktioner.

Sofias projektleder, David Black fra Universities Space Research Associations, er bekymret for, om Sofia overlever i de kommende måneder, selv om projektet er 90 pct. færdigt. Den første prøveflyvning er planlagt til efteråret.

I 2007 skal den specielle dør til teleskopet installeres. Dernæst skal nye prøveflyvningerne lede frem til den før-ste operationelle flyvning med infrarøde observationer i 2008.

Kommer Sofia i drift, skal flyet stationeres hos Nasas Ames Research center i Californien, men det skal også flyve fra Tyskland.

Evalueres i foråret

Det fælles amerikansk-tyske flybårne teleskop Sofia er tæt på at blive aflivet, inden det er kommet i luften. Teleskopet er ved at blive bygget ind i en Boeing 747 jumbojet, men tekniske problemer og Nasas stramme budget kan betyde, at det bliver ramt af sparekniven.

Nasas budget for i år indeholder små 300 mio. kr. til Sofia, men 2007-budgettet indeholder blot en anmærkning om, at der skal foretages en programevaluering i løbet af foråret, hvorefter der tages stilling til, om Sofia skal fortsætte eller helt droppes. Nasa har brugt omkring to mia. kr. på projektet, mens Tyskland har skudt 630 mio. kr. ind.

Astronomer ser Sofia som et supplement til Nasas Spitzer-rumteleskop og havde håbet, at begge teleskoper kunne fungere i en årrække. Med de nye forsinkelser kan det højest dreje sig om nogle få år, hvis ellers Spitzers levetid forlænges. Spitzer blev opsendt i august 2003, og Nasa regner med at kunne bruge det i mindst fem år. En forlængelse vil kunne sikre samtidige observationer med Sofia.

Omkring to år efter, at Sofia tages i brug, opsendes endnu et infrarødt teleskop, ESA's infrarøde Herschel-telskop. Herschel er bygget i samarbejde med Nasa og skal i drift i 2010.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først