Fly til turister strejfer kanten af rummet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fly til turister strejfer kanten af rummet

Illustration: Virgin Galactic

»Vi nåede ud til rummet!«

Sådan lød glædesudbruddet i går fra missionslederen, Enrico Palermo, hos Virgin Galactic.

Det skriver nyhedsbureauet AP

Enrico Palermos henrykkelse skyldes, at selskabets rumfly USS Unity under en testflyvning nåede over 82 kilometer over havets overflade. De 80 kilometer er den grænse, som Virgin Galactic selv opfatter som værende kanten af rummet.

Læs også: Branson vil flyve mennesker ud i rummet inden nytår

Der var to piloter og en mannequindukke om bord ved flyvningen, som markerer et gennembrud for Richard Bransons selskab, der vil sende turister i rummet.

Indfrier løfte om testflyvning

Med den vellykkede testflyvning levede Branson og Virgin Galactic op til sit løfte givet i december.

»Vi vil være i rummet inden for uger, ikke måneder,« lød det for nylig fra Richard Branson i et interview med tv-stationen CNBC, hvor Branson også fortæller, at han er i fuld gang med astronauttræning, herunder fitness- og centrifugetræning.

Selv regner han nemlig med at tage med på turen inden april næste år, når testpiloterne i USS Unity har haft en serie af vellykkede flyvninger.

»Jeg har ikke tilladelse til at flyve med, før testpiloterne har taget turen et par gange. Jeg ville elske at have været med på denne første tur, men piloterne er utroligt modige mennesker,« sagde Richard Branson til CNBC.

Se en video af den vellykkede testflyvning. Artiklen fortsætter efter videoen.

Uafklaret, hvor det ydre rum begynder

Virigin Galactica opfatter de 80 kilometer som rummets grænse, eftersom den distance anvendes af USA’s luftvåben og andre myndigheder i USA.

Den mest udbredte opfattelse internationalt set af, hvornår rummet starter, er dog alt der kommer efter Kármán-linjen, der er 100 kilometer over jordens overflade

Der findes dog ikke en egentlig grænse for, hvor rummet begynder og ender. Forskere på University of Calgary har beregnet at det ydre rum begynder 118 kilometer over Jordens overflade, men typisk sættes grænsen for det ydre rum altså ved Kármán-linjen.

1,6 mio. for en smuttur væk fra kloden

Virgin Galactic har arbejdet hurtigt på at gøre det nye rumfly USS Unity klar efter uheldet i 2014 med det tidligere rumfly USS Enterprise, hvor den ene pilot omkom.

En tur med USS Unity kommer til at koste 1,6 mio kroner, men Richard Branson forventer, at prisen vil falde over det kommende årti til et sted mellem 250.000 og 330.000 kroner.

Ifølge Richard Branson har 600 personer skrevet sig op til en tur med USS Unity, og flere er på en venteliste, så milliardæren er overbevist om, at rumturisme vil være en god forretning:

Emner : Rumfartøjer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Her er så en fremragende mulighed for at få de såkaldte "flat earth'ers til at lære at det passer når vi andre siger at jorden er rund. Selv tror jeg sådan en billet skal på min ønskeseddel, jeg skal "bare" lige vinde i lotto først. God jul til alle.

  • 1
  • 0

Rummet har ikke en skarp linje. Bortset fra længden af suget i maven, så vil man ikke mærke forskel.

Der hvor der sker noget, er når man bliver derude uden at falde tilbage med det samme. Det vil sige, man skal som minimum i kredsløb.

  • 0
  • 1

Det er jo komfortabelt ud fra et kommercielt og teknisk synspunkt at se bort fra den gængse definition på grænsen til rummet ved Karmanlinjen i 100 km's højde. Skal passagerer kun nå til 80 km? Jeg ville som betaler mene, at der snydes på "vægten". Varigheden af vægtløsheden bliver også afkortet med 46 sek (23%).

Der er forskel på at ankomme til den tykkere del af atmosfæren i f.eks. 50 km højde ved frit fald fra 80 km (2760 km/t) sammenlignet med fra 100 km (3560 km/t): 30% højere hastighed. Det bør jo testes, hvis de vil tage passagerer til de 100 km. Men det vil de måske heller ikke?

  • 0
  • 0