Flertal uden om regeringen: Penge fra bilafgifter skal ikke tilbage til bilisterne
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Flertal uden om regeringen: Penge fra bilafgifter skal ikke tilbage til bilisterne

»Det er jo glædeligt, at bilkøberne nu får et mere retvisende billede af, hvor langt deres nye bil kører på literen. Men danskerne skal naturligvis ikke ende med en ekstraregning, fordi EU implementerer nogle nye regler. Derfor har vi også haft en tæt dialog med bilbranchen om en fornuftig løsning, som sikrer en smidig overgang til den nye model, skaber ro på bilmarkedet og fortsat giver danskerne billigere biler.«

Sådan lød det 2. maj fra skatteminister Karsten Lauritzen (V) i en pressemeddelelse.

Ny målemetode vil øge bilafgifter med 1,5 mia. kr.

Anledningen for regeringens ‘fornuftige løsning’ var, at de europæiske lande efter længere tids forhandlinger var blevet enige om, at skifte metoden, som man måler bilers brændstofforbrug med. Den nye metode, kaldet Worldwide harmonized Light vehichle Test Procedure (WLTP), giver mere realistiske – d.v.s. lavere – forbrugstal. I Danmark, hvor både registreringsafgiftens og de grønne ejerafgifters størrelse afhænger af bilernes brændstofforbrug, ville overgangen til den nye metode give større bilafgifter. Ifølge lovforslaget ville staten i 2019 tjene omkring 0,5 mia. kr. mere på bilafgifter, og den varige effekt var estimeret til 1,5 mia. kr.

Ville kompensere bilister

For en regering, der har lavere bilafgifter som målsætning, var det ikke ønskværdigt. Derfor foreslog regeringen at indføre en omregningsfaktor, så de danske bilister samlet set ikke ville komme til at betale mere i bilafgift.

EU-Lommissionens Fælles Forskningscenter (JRC) har regnet sig frem til, at den nye test gennemsnitligt fører til 21 procent højere resultater, når man sammenvejer alle de forskellige biltyper og deres markedsandele.

Derfor foreslog regeringen, »at brændstofforbrug fastsat efter WLTP-metoden korrigeres med en fast faktor på 1,21, så afgiftsniveauet i gennemsnit fastholdes på det nuværende niveau.«

Læs også: Ny afgiftslov gør store biler billigere og små dyrere

Desuden indeholdt forslaget en omregningsfaktor på 1,1 for en overgangsordning, som kunne bruges indtil 31. marts 2019. Det skulle give branchen og myndighederne tid til at tilpasse it-systemerne til at kunne håndtere mange flere varianter af de forskellige bilmodeller,

Regeringen håbede at kunne få lovforslaget vedtaget før sommerferien, for de nye EU-regler ville træde i kraft 1. september i år. Efter den dato skal alle nyregistrerede biler have deres forbrugstal målt efter den nye WLTP-metode.

Flertal forsvandt

Men på et ekstraordinært møde i skatteudvalget onsdag fremlagde et flertal uden om regeringen et ændringsforslag. Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Enhedslisten og SF vil bruge lavere omregningsfaktorer på henholdsvis 1,15 for WLTP og 1,07 for NEDC.

Ifølge en af forslagsstillerne, skatteordfører Dennis Flydtkjær fra Dansk Folkeparti, vil ændringsforslaget pille mellem 420 og 480 mio. kr. ud af regeringens foreslåede afgiftskompensation.

Flertal uenige om, hvad pengene skal bruges til

De penge vil DF gerne bruge til at finansiere en lempelse af elafgiften.

»Regeringen foreslår at sende alle de ekstra bilafgifter tilbage til bilisterne, men vi vil gerne bruge en lille del af de ekstra indtægter på at lempe elafgiften, fordi man ellers skal finansiere lempelsen via det økonomiske råderum. Og de penge, der er der, vil vi hellere bruge på investeringer i sundhed og ældre.«

Læs også: EU holder hånden over bilindustriens laboratorietest

Ifølge EU-kommissionen Fælles Forskningscenter (JRC) skal mindre biler med mindre motorer kompenseres mere end større biler. Det betyder som hovedregel, at små biler bliver dyrere og store biler billigere med den nye målemetode og regeringens omregningsfaktorer. Men det har ikke spillet nogen rolle for Dansk Folkeparti.

»Nej, det har ikke betydet noget. Vi mener bare, at det vil have en bedre social profil at lempe elafgiften end at kompensere alle bilejerne,« siger Dennis Flydtkjær.

Enhedslisten vil gøre elbiler billigere

En af de andre forslagsstillere, Enhedslisten, vil imidlertid målrette de mange millioner mod kollektiv trafik og elbiler.

For nuværende er det planen, at indfase registreringsafgift for elbiler mellem 2019 og 2022, men Enhedslisten håber at kunne bruge pengene fra ændringsforslaget til at udsætte indfasningen, fortæller skatteordfører Rune Lund.

»Vi ville hellere bruge hele merprovenuet på 1,5 mia. kr. til at styrke den kollektive trafik og elbiler. Så vi gik med i dette ændringsforslag for bare at få mulighed for at lave bilafgiftsnedsættelsen bare lidt mere intelligent end en generel nedsættelse,« forklarer han.

BIlimportører: I skal ikke blande tingene sammen

Ingeniøren har forsøgt at kontakte skatteordførerne fra S og SF for at høre om deres intentioner med ændringsforslaget. Men de er ikke vendt tilbage, før redaktionens deadline.

Torsdag blev partierne så enige om at udskyde behandlingen af de forskellige forslag til september.

Læs også: CO2-udledningen fra nye biler steg i 2017

Ifølge direktør Gunni Mikkelsen fra De Danske Bilimportører håber bilbranchen, at udskydelsen kan give regeringen tid til at finde ny opbakning til det oprindelige forslag.

»Der er ligesom to ting i det her: Én ting er at kompensere forbrugerne for, at man i EU har besluttet at indføre en ny målemetode, som vil hæve bilafgifterne, hvis man ikke gør noget. En anden ting er så finansieringen af forskellige former for grønne tiltag – vi er bestemt ikke imod tiltagene – vi mener blot, at de to ting skal holdes adskilt.«

Den nye metode, kaldet Worldwide harmonized Light vehichle Test Procedure (WLTP), giver mere realistiske – d.v.s. lavere – forbrugstal.

Nej det vil sige højere forbrugstal, ikke lavere.
Efter den nye WLTP målemetode bliver køretøjer generelt målt til at køre noget kortere pr. liter/kg brændstof eller kWh el en efter den gamle målemetode , altså højere målt forbrug efter WLTP målemetoden. Ellers ville man jo heller ikke skulle betale mere i afgift efter WLTP målemetoden,

  • 8
  • 0

Det er jo fordi "almindelige" mennesker taler om forbrug i km/l.

Så er et "forbrugstal" på 16 km/l jo "lavere" end et på 18 km/l.

Et fagligt medie burde nok kun anvende betegnelser som kan siges at angive det specifikke forbrug - fx. målt i liter per 100 km.

  • 4
  • 2

Danmark er nok et af de sidste lande i Europa der opererer med "kilometer på literen".
Alle andre bruger liter/100 km, og det er også det, som forbrugsmåleren i bilerne viser.

Det tager lang tid, men vi er da endelig kommet næsten væk fra "dusin" og "pund".

  • 3
  • 4

....istedet for at skrive...på dansk selvfølgeligt.... der ville lyde således ....Ja der er meget store problemer i fremtiden.

Når man moderniserer sproget skaber man bare nye problemer for at forstå fortiden.....hvad med en tommestok? Eller to alen ud af et stykke. Æller sætte sit lys under en skæppe

  • 0
  • 1