

Et flertal uden om regeringen ønsker at gøre stærekasserne ved de danske veje til en permanent fartkontrol. Det skriver TV2 Lorry, som har foretaget en rundringning blandt partiernes transportordførere.
Hidtil har denne form for stationær punkt-AKT kun været opsat på forsøgsbasis i Danmark.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
»Samtidig bevirker farten, at føreren kun har et splitsekund til at reagere. Tallene underbygger derfor endnu engang budskabet om, at hastigheden har stor betydning for trafikantens overlevelseschancer«.... Marianne Foldberg
Citatet ovenfor er faktuelt forkert, fordi hvis man kun har et splitsekund til at reagere, så kører man meget for stærkt efter forholdene, og det kan en stærekasse ikke lave om på.
Der ligger måske det i det at man tit vil køre for stærkt efter foholdende når man overskrider hastighedsgrænsen, men man kan også sagtens komme galt afsted med hastigheder under, fx. i tåge (Guldborgsund ulykken)
Det er langt fra at jeg er imod ATK, da det ofte er et riskomoment at der er store hastighhedsforskelle, og hvis alle overholder fartgrænserne så bliver det et mindre problem.
Men jeg synes godt man kunne komme med et bevis for at ulykkerne primært skyldes hastigheder over det tilladte.
mvh Jens