Flertal uden om regeringen vil sætte flere stærekasser op

Plus8. juni 2020 kl. 10:131
Flertal uden om regeringen vil sætte flere stærekasser op
I juni 2018 blev den første stærekasse sat op i det pilotprojekt om automatisk trafikkontrol (ATK), som Vejdirektoratet gennemfører i samarbejde med Rigspolitiet. Illustration: Vejdirektoratet.
En rundringning, som TV 2 Lorry har foretaget blandt partiernes transportordførere, viser, at der tegner sig et markant politisk flertal for at få flere stærekasser.
Artiklen er ældre end 30 dage

Et flertal uden om regeringen ønsker at gøre stærekasserne ved de danske veje til en permanent fartkontrol. Det skriver TV2 Lorry, som har foretaget en rundringning blandt partiernes transportordførere.

Hidtil har denne form for stationær punkt-AKT kun været opsat på forsøgsbasis i Danmark.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
9. juni 2020 kl. 13:05

»Samtidig bevirker farten, at føreren kun har et splitsekund til at reagere. Tallene underbygger derfor endnu engang budskabet om, at hastigheden har stor betydning for trafikantens overlevelseschancer«.... Marianne Foldberg

Citatet ovenfor er faktuelt forkert, fordi hvis man kun har et splitsekund til at reagere, så kører man meget for stærkt efter forholdene, og det kan en stærekasse ikke lave om på.

Der ligger måske det i det at man tit vil køre for stærkt efter foholdende når man overskrider hastighedsgrænsen, men man kan også sagtens komme galt afsted med hastigheder under, fx. i tåge (Guldborgsund ulykken)

Det er langt fra at jeg er imod ATK, da det ofte er et riskomoment at der er store hastighhedsforskelle, og hvis alle overholder fartgrænserne så bliver det et mindre problem.

Men jeg synes godt man kunne komme med et bevis for at ulykkerne primært skyldes hastigheder over det tilladte.

mvh Jens