Flertal uden om regeringen kræver deadline for alkolåse nu

Et flertal uden om regeringen har mistet tålmodigheden med Justitsministeriet, der efter tre års arbejde endnu ikke har indført regler for brug af alkolåse til spritbilister.

»Det er de samme forklaringer, vi får, hver gang vi spørger. Men der er ikke nogen detaljer om, hvor problemerne ligger. Nu er tiden altså ved at løbe ud for den kære Morten Bødskov,« siger trafikordfører Henning Hyllested fra regeringens parlamentariske grundlag, Enhedslisten.

Loven om, at dømte spritbilister skulle kunne generhverve retten til at køre bil et år før udløbet af deres straf, hvis de valgte at køre med alkolås, blev vedtaget i 2010. Men siden har skiftende regeringer været forsigtige med at komme med udmeldinger om, hvornår de nærmere regler kunne være klar.

Morten Bødskov henholder til, at der i loven står, at det er ‘overladt til justitsministeren at fastsætte tidspunktet for, hvornår den vedtagne lovgivning om alkolåse skal træde i kraft, således at dette ikke sker, før alkolåsordningerne er fuldt udmøntede.’

Alkolåse er en del af indsatsen mod spritbilister i mange lande. Nu er den danske opposition blevet trætte af at vente på, at Justitsministeriet får lavet regler, der også muliggør brugen i Danmark. Illustration: Drägler/Bylow.dk

Oppositionen har gentagende gange spurgt til, hvornår ordningerne ville være på plads, men er blevet mødt med ordknappe svar uden detaljerede oplysninger:

Der var tale om '‘et omfattende og komplekst projekt, der indeholder udfordringer af såvel administrativ, systemmæssig, teknisk som juridisk karakter' lød det således i 2011. Sidste år sagde Rigspolitiet, at 'det bare tager tid - især når vi skal indhente erfaringer fra andre lande'. I oktober 2012 var meldingen fra regeringen imidlertid, at folketingspolitikerne kunne regne med at se et oplæg i foråret 2013.

Læs også: Myndigheder nøler med alkolåse - over 100 døde i spritulykker

'Det er aktuelt min forventning, at Justitsministeriet primo 2013 vil være klar med en opfølgning på lovændringen fra 2010,' skrev justitsminister Morten Bødskov (S) således i et svar til Venstre-medlemmet Jan E. Jørgensen.

Men der kom ingenting, og mandag afviste Morten Bødskov, at der var tale om nøl.

'Belært af erfaringerne fra den tidligere regerings arbejde med ordningen mener jeg, det er bedst, at alle forhold er belyst grundigt, inden vi kaster os ud i et projekt som dette', skrev Morten Bødskov i en mail til Ritzau.

Dansk Folkeparti har indkaldt justitsministeren til et samråd om sagen, og hvis han ikke kan levere en tidsplan for, hvornår de administrative ordninger er afklaret og indført, så vil oppositionen sammen med Enhedslisten stemme en tidsplan igennem folketingssalen uden om regeringen.

»Nu giver vi ham en sidste chance for at forklare sig. Men hvis der ikke er konkrete løsninger og konkrete tidsplaner i hans svar, så er alternativet jo at gå gennem folketingssalen,« siger trafikordfører Kim Christiansen fra DF.

Forslaget har opbakning fra både LA, K og V.

»Det er sløseri og helt uforståeligt, at det ikke er blevet gennemført, når lovgivningen nu er vedtaget i folketingssalen,« siger de konservatives trafikordfører, Mike Legarth, mens retsordfører Tom Behnke istemmer:

»Det skal ikke bare blive skubbet igen, fordi man i Justitsministeriet synes, at noget andet er vigtigere den dag.«

Hos Venstre siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen, at samrådet er justitsministerens sidste skud i bøssen.

»Vi har brug for en klar og helt præcis tidsplan. Og jeg kan heller ikke forestille mig, at justitsministeren ikke kan give os det. Ellers må vi jo selv vedtage den,« siger han.

Der er endnu ikke fastlagt en dato for samrådet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I oktober 2013 var meldingen fra regeringen imidlertid, at folketingspolitikerne kunne regne med at se et oplæg i foråret 2013

Hvad ?

  • 0
  • 0

»Det er sløseri og helt uforståeligt, at det ikke er blevet gennemført, når lovgivningen nu er vedtaget i Folketingssalen,« siger De Konservatives trafikordfører Mike Legarth

Mike Legarth har en pointe, og sløseriet er endda smittet af på journalistens artikel.

  • 0
  • 0

Dette forslag retter sig kun mod dømte spritbillister. Man vil tvinge de dømte til at have en alkolås i deres egen bil, men ikke i alle de biler som den dømte låner eller lejer.

Og hvordan med udlændinge uden dansk statsborgerskab, bil og kørekort etc.

Den lov er slet ikke tænkt igennem.

  • 0
  • 0

Det er jo ikke nok at der står i loven at en dømt har forbud mod at køre i en bil uden alkolås - vi har jo også folk der kører for stærkt, over for kraftig gult/rødt, har en mobil i hånden under kørslen osv.

Intentionen er god nok, og jeg har ikke medlidenhed med spritbillisterne - men jeg tror at den nævnte lov blot medfører en masse tekniske løsninger, som ikke hjælper på problemet.

  • 0
  • 0

Hvorfor er det lige at en lovændring kun er "god nok" hvis den løser samtlige problemer under det pågældende ministerium???

Ja, en alkolås beskytter ikke mod at køre for stærkt, køre over for rødt, spøgelsesbilister, kvindelige parallel parkeringer m.m.

Forslaget går på at en billist der får frakendt sit kørekort i Danmark, kan få et betinget kørekort tidligere end ellers, mod at vedkommen kun køre i biler med alkolås... Hvorfor skal lovforslaget rettes mod udlændinge (som ikke kan rammes af den nuværende lov (en dansk domstol kan ikke frakende en udlænding sit kørekort)) m.m. Hvorfor er det et problem at billisten kan sætte sig ind i en anden bil, uden alkolås og køre denne? Hvis politiet i dag stopper en person uden kørekort, så får vedkommen en straf, men der er altså intet der forhindre at den kriminelle køre i bilen (den nuværende lov beskytter altså ikke imod at spritbillister køre bil dagen efter de er dømt)... Hvis politiet i fremtiden stopper en billist med et betinget kørekort, som ikke overholder kravene i betingelsen, så må man da formode at vedkommen får sin straf...

Jeg håber at ministeren ser og får gennemført den lov som der er vedtaget og så ser stort på at kriminelle kan finde på at omgå loven og køre ulovligt i bil... Det er så en opgave for politiet at fange de kriminelle og for domstolen at dømme dem...

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten