Flere propelblade på elfly reducerer støjforurening

Plus22. marts kl. 11:485
Flere propelblade på elfly reducerer støjforurening
Et typisk elfly med tre propelblade har et meget højt støjniveau. Illustration: Eirik Helland Urke.
Et af de helt store problemer med elfly er, at de larmer utroligt meget, hvis effektiviteten skal være i top.
Artiklen er ældre end 30 dage

Elektrificerede fly skal være med til at mindske udledningerne for flytransportsektoren i fremtiden.

Men der er stadig problemer forbundet med lange distancer, så elektrificeringen er lige nu fokuseret på de mindre maskiner.

Når man snakker elfly, er det altså primært propelfly, fordi det vurderes til at være den mest effektive fremdriftsmetode for elmotorer i fly.

Problemet er bare, at de mindre propelfly larmer utroligt meget.

Og da de flyver ved relativt lave højder, forstyrrer det både passagererne, men også beboelsesområder og dyreliv nede på jorden.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
5 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
23. marts kl. 10:40

5-8dB reduktion er ingen ting. 6dB er en halvering, ja - men vores hoerelse er logaritmisk, og uden reference vil folk ikke anse det for en reduktion af stoejen. Loesningen skal findes andetsteds end at saete flere blade ("vinger") paa propellerne .

4
22. marts kl. 19:38

Så støjproblemet eksisterer kun fordi motoren ikke længere overdøver propellen... eller ??

eller, propelstøj er et problem for de fleste propelfly

For turbopropfly er propelstøjen dominerende, derfor har mange af de moderne fly seksbladet propel.

Generelt er den kritiske parameter tiphastigheden, ved at sætte flere blade på propellen kan man reducerer diameteren, og dermed tiphastigheden.

Problemet med elfly er nok at man designer efter en lille kompakt motor med en høj omdrejningshastighed. Ved at anvende en propel med flere blade, kan man reducerer diameteren, og dermed tiphastigheden, uden at ændre på motorens RPM.

Et meget anvendt slæbefly er Piper Pawnee, oprindeligt leveret med en tobladet propel. Men mange har fået eftermonteret en firebladet propel med mindre diameter, for at mindske støjen. Pawnee'ens originale propel har ydermere det problem, at der kommer overlyshastighed over tipperne, det giver en særlig snerrende lyd.

https://truckeetahoeairport.com/board_meetings/72/view_file?file=tab+11d+-+mile+high+glding+club+prop+test+report.pdf

3
22. marts kl. 18:49

Det at gå over til 6-bladet propel er gammel viden. Flyvevåbnets nuværende fragtfly C-130 Hercules har en 6-bladet propel. Flyvevåbnets tidligere udgave havde en 4-bladet propel og den helt oprindelige C-130A startede med en 3-bladet propel. Dash-8 Q400, som SAS havde i sin tid havde, har også en 6-bladet propel. Mange af disse har også buede propelblade af samme grund.

For turbo-prop fly, altså hvor det er en jetturbine der driver propellen er støjen fra flyet domineret af støjen fra propellen. For mindre fly med bensinmotor er det derimod ofte motoren der støjer mest. De fleste af disse har en mere eller mindre direkte udblæsning, uden lyddæmper. Der er dog en enkelt europæisk fabrikant, Rotax, der leverer motorer med lyddæmper ;-). Når virkningsgraden er vigtig, som ved elektriske fly, så er det et spørgsmål om hvor hvor meget effektivitet man vil ofre på støjalteret. Elektriske fly støjer ikke ret meget.

2
22. marts kl. 16:56

..næppe! Så støjproblemet eksisterer kun fordi motoren ikke længere overdøver propellen... eller ??

1
22. marts kl. 13:10

Vinger?.. Mon ikke der menes "blade" på propellerne.

Vinger er de plader der stikker ud fra siden af flyvemaskinen.