Elektrificerede fly skal være med til at mindske udledningerne for flytransportsektoren i fremtiden.
Men der er stadig problemer forbundet med lange distancer, så elektrificeringen er lige nu fokuseret på de mindre maskiner.
Når man snakker elfly, er det altså primært propelfly, fordi det vurderes til at være den mest effektive fremdriftsmetode for elmotorer i fly.
Problemet er bare, at de mindre propelfly larmer utroligt meget.
Og da de flyver ved relativt lave højder, forstyrrer det både passagererne, men også beboelsesområder og dyreliv nede på jorden.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
5-8dB reduktion er ingen ting. 6dB er en halvering, ja - men vores hoerelse er logaritmisk, og uden reference vil folk ikke anse det for en reduktion af stoejen. Loesningen skal findes andetsteds end at saete flere blade ("vinger") paa propellerne .
eller, propelstøj er et problem for de fleste propelflySå støjproblemet eksisterer kun fordi motoren ikke længere overdøver propellen... eller ??
For turbopropfly er propelstøjen dominerende, derfor har mange af de moderne fly seksbladet propel.
Generelt er den kritiske parameter tiphastigheden, ved at sætte flere blade på propellen kan man reducerer diameteren, og dermed tiphastigheden.
Problemet med elfly er nok at man designer efter en lille kompakt motor med en høj omdrejningshastighed. Ved at anvende en propel med flere blade, kan man reducerer diameteren, og dermed tiphastigheden, uden at ændre på motorens RPM.
Et meget anvendt slæbefly er Piper Pawnee, oprindeligt leveret med en tobladet propel. Men mange har fået eftermonteret en firebladet propel med mindre diameter, for at mindske støjen. Pawnee'ens originale propel har ydermere det problem, at der kommer overlyshastighed over tipperne, det giver en særlig snerrende lyd.
Det at gå over til 6-bladet propel er gammel viden. Flyvevåbnets nuværende fragtfly C-130 Hercules har en 6-bladet propel. Flyvevåbnets tidligere udgave havde en 4-bladet propel og den helt oprindelige C-130A startede med en 3-bladet propel. Dash-8 Q400, som SAS havde i sin tid havde, har også en 6-bladet propel. Mange af disse har også buede propelblade af samme grund.
For turbo-prop fly, altså hvor det er en jetturbine der driver propellen er støjen fra flyet domineret af støjen fra propellen. For mindre fly med bensinmotor er det derimod ofte motoren der støjer mest. De fleste af disse har en mere eller mindre direkte udblæsning, uden lyddæmper. Der er dog en enkelt europæisk fabrikant, Rotax, der leverer motorer med lyddæmper ;-). Når virkningsgraden er vigtig, som ved elektriske fly, så er det et spørgsmål om hvor hvor meget effektivitet man vil ofre på støjalteret. Elektriske fly støjer ikke ret meget.
..næppe! Så støjproblemet eksisterer kun fordi motoren ikke længere overdøver propellen... eller ??
Vinger?.. Mon ikke der menes "blade" på propellerne.
Vinger er de plader der stikker ud fra siden af flyvemaskinen.