Flere problemer for Toyota: Nu svigter bremserne i hybridbil

8,1 millioner Toyota-biler skal kaldes tilbage på fem kontinenter, og nu kan den japanske bilgigant se frem til, at skulle se endnu flere biler efter i sømmene eller rettere sagt på pedalerne. Denne gang er det dog ikke speederen, der er problemet, men bremserne i Toyotas hybridbil Prius.

Flere Prius-ejere har klaget til Toyota over, at de har oplevet svigtende bremseevne, når du eksempelvis kører på en hullet vej, skriver Autonews, der citerer Toyotas talsperson Ririko Takeuchi. Problemerne med bremserne har fået de japanske transportmyndigheder til at beordre Toyota til at sætte en undersøgelse i gang.

Autonews har kigget i de amerikanske transportmyndigheders database og fundet 102 eksempler på Priusbiler med svigtende bremser. I to tilfælde er der tale om uheld, der har medført personskade. De japanske myndigheder har registreret 14 sager med svigtende bremser på Prius. Her er to personer kommet til skade i forbindelse med uheld med Priusbiler med svigtende bremser.

»Alle klagerne er stort set ens. Bilisterne kører på en hullet eller iset vej, og når de træder på bremsen, giver det en underlig følelse,« siger Ririki Takeuchi ifølge Autonews.

Meddelelsen om bremseproblemer i Toyotas Prius kommer samtidig med, at Toyota slås med gevaldige problemer med speederne i en række af selskabets modeller.

Først var det slidte gulvmåtter, der kunne få gaspedalen til at hænge, og siden har det vist sig at selve designet på gaspedalen også kan få pedalen til at hænge, når den bliver slidt. Toyota er dog kommet med et fix til gaspedalen, der kommer til at omfatte 31.000 danske biler.

Dokumentation

Autonews: Toyota ordered by Japan to address Prius brake complaints

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Alle klagerne er stort set ens. Bilisterne kører på en hullet eller iset vej, og når de træder på bremsen, giver det en underlig følelse,« siger Ririki Takeuchi ifølge Autonews.

Det kalder jeg godt nok at overgeare en overskrift...

Bent.

  • 0
  • 0

Der er nogen der bliver forvirrede når der sker ting de ikke forventer og glemmer at koncentrere sig om det væsentlige.

Et bremsesvigt er ubehageligt, hvadenten det er bremseforstærkeren der ikke virker, eller der en punktering på det ene bremsekredsløb. Det sidste føles som om der ingen bremse er selv om apparatet bremser.

  • 0
  • 0

Det vil også være skønt at sammenligne to uheld, med det antal uheld som Toyota reelt er indblandet i på verdensplan.

Jeg vi godt vædde en chokoladefrø på, at der er flere end 2000, der mister livet i eller med en Toyota på vedensplan, pro anno, uden årsagen er fastlagt.

  • 0
  • 0

Jeg vi godt vædde en chokoladefrø på, at der er flere end 2000, der mister livet i eller med en Toyota på vedensplan, pro anno, uden årsagen er fastlagt.

... hvilket sikkert svarer helt overens med andre mærkers statistikker. I øvrigt: Mage til hysteri; tidligere levede man (så godt man kunne) med de små særheder bilerne havde. Hvis Hillman'en havde svært ved at blive på vejen når hastigheden kom over 40 km/t, så undlod man at køre hurtigere. Selvfølgelig er teknikken og hermed også kravene, blevet tifold bedre siden (19)60'erne men jeg kan altså også kitte gulvmåtten sådan, at Punto'ens speeder sidder fast - og hvis bilen opfører sig underligt når jeg høvler hen over en stubmark, så lader jeg være med at gøre det.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten