Flere danskere forstærker mobilsignaler ulovligt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Flere danskere forstærker mobilsignaler ulovligt

Flere danskere anskaffer sig billige signalforstærkere, der er ulovlige at bruge og som kan forstyrre signalet for alle andre mobilbrugere, der er knyttet til samme mast. Energistyrelsen er stødt på over 100 ulovlige forstærkere siden 2013.

»Desværre går udviklingen i den forkerte retning. Vi tror simpelthen ikke, at folk ved, at brugen af signalforstærkerne kan være ulovlig og genere andre mobilbrugere. Derfor ofrer man måske 1.000 kroner på en signalforstærker, men det kan have store konsekvenser i sidste ende. Det kan hverken vi eller forbrugerne være interesserede i,« siger kontorchef i Energistyrelsens Center for Tele Maria Schmidt Jensen i en pressemeddelelse fra styrelsen.

Læs også: Nu bliver din wifi-router en mobilmast

Signalforstærkerne kan købes i mange webshops og fungerer ved at forstærke de signaler, de kan modtage. Dermed knytter de sig typisk på alle de tilgængelige antenner i nærheden, ligegyldigt om de tilhører det samme selskab, som signalforstærkerens ejer bruger eller ej, oplyser Energistyrelsen til Ingeniøren.

Hertil kommer, at en signalforstærker optager mere ‘plads’ end en mobiltelefon på sendemasten. Det skyldes, at en mobiltelefon typisk tildeles et ganske lille frekvensspektrum i ganske kort tid. Signalforstærkeren derimod optager et større spektrum og lægger typisk beslag på spektret konstant, oplyser styrelsen.

Dermed er der dårligere mulighed for at koble sig til de samme sendemaster for alle mobilbrugere i området og hos alle udbydere – også flere kilometer væk fra signalforstærkeren.

Læs også: Nye huse blokerer for mobilsignalet

»I Danmark har vi velisolerede bygninger og solafvisende vinduer, og nogen kan opleve, at det forringer deres mobilsignal. Derfor kan det være tillokkende at købe en billig mobilforstærker, så ens eget signal forbedres i og omkring hjemmet. Men det går ud over andre mobilbrugere, der for eksempel oplever manglende dækning eller at blive smidt af midt i en samtale,« siger Maria Schmidt Jensen i pressemeddelelsen.

Energistyrelsen vælger ofte at politianmelde overtrædelserne, der kan give en bøde på 10.000 kroner.

Læs også: Regeringen: Slut med dårligt mobilsignal i nye huse

Der findes lovlige alternativer

Der er i dag flere lovlige alternative måder at forbedre signalet på. Energistyrelsen har en række råd, der blandt andet tæller de gængse råd som at vælge den rette telefon eller at klage til kommunen eller mobilselskabet.

Derudover findes der løsninger, der bruger wifi, hvor det er muligt. Det gælder blandt andet ip-telefoni-apps, der sender opkald via dataforbindelsen og dermed er ligeglade med om der er tale om en mobil dataforbindelse eller wifi.

Version2: Hjælp til danskere uden mobilsignal: Startup laver lovligt alternativ til GSM-repeater

Det samme gælder konceptet Voice over Wifi, som benytter telefonnummeret hos en almindelig udbyder, men bruger wifi-forbindelsen, når den er god nok. I Danmark er det p.t. kun teleselskabet 3, der understøtter denne løsning og kun på nyere iPhones.

Endelig har den danske startup Victorfone netop haft held med en kampagne på crowdfundingtjenesten Kickstarter. De er derfor nu ved at producere den første sending af en hybrid af de to produkter - en salgs wifi-router, der også modtager mobilsignal og sender dine opkald til en app, når du er hjemme.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi har på mit arbejdet købt en mobilsignal forstærker af TDC Erhverv. De kom og leverede og monterede forstærkeren og vi modtog en ikke ubetydelig regning.

Desværre gik der kun kort tid, før end vi fik besøg af en pejlevogn fra Energistyrelsen. De forbød os at bruge vores forstærker, da den ikke var lov til brug i danmark. Vi fremviste dokumentation for at vi har købt forstærkeren hos TDC Erhverv, men det havde ingen betydning for Energistyrelsen. Vi fik påbudt at demontere udstyret og vi har efterfølgende modtaget en bøde på 10.000 kr.

TDC Erhverv kan desværre ikke hjælpe os, da de ikke kan fremskaffe dokumentation for at forstærkeren er lov til brug i danmark. Ej heller vi de refundere deres regning, eller betale bøden.

  • 26
  • 0

Hej Kasper

Tak for kommentar. Det lyder mærkeligt. Hvornår er det sket?

Energistyrelsen skriver på sin hjemmeside:

'Hvis du vil bruge en signalforstærker, skal du derfor henvende dig til de enkelte mobilselskaber, der har tilladelse til at anvende frekvenserne og søge problemerne løst ad den vej. Mobilselskaberne kan eventuelt give dig tilladelse til at opsætte en signalforstærker.'

Det lyder som en interessant case. Kan jeg ikke få dig til at skrive til chr@ing.dk med lidt detaljer og dokumentation, hvis vi må kigge nærmere på sagen?

På forhånd tak
Mvh Christian, Ingeniøren

  • 20
  • 0

Der er tale om en cellulær-repeater (eller cellulær(celle?)-relæstation) - ikke "kun" en signalforstærker. (Man må gerne anvende en ekstern antenne med retningsforstærkning.)

22. april 2014, version2.dk: Naboens signalforstærker giver dig dårlig dækning - og er pivulovlig:
Citat: "...Stadig flere private køber GSM-repeatere for selv at få bedre mobildækning..."

30-07-2013, fiskerforum.dk: En aktiv GSM repeater kan give dig It- og telestyrelsen på nakken:
Citat: "...Erhvervsstyrelsen advarer derfor nu fiskerne mod brugen af mobil-repeater..."

  • 2
  • 2

Kig evt. også her:

Forbedring af mobilsignaler

Anden løsning: 25. aug 2015, ing.dk: Led af langsomt internet: Landmand tog sagen i egen hånd:
Citat: "...
Richard Guy, som har arbejdet med it siden 1980’erne, har siden sin opfindelse startet firmaet Agri-Broadband. Her kører han rundt til andre familier i landområderne, som kæmper med langsomt internet, og sætter et lignende system op.
»Det er et stort problem for folk på landet. Jeg elsker at se folks udtryk, når de finder ud af, at de - selvom de bor midt ude i ingenting - kan få lynhurtig bredbånd,« siger han.
..."

  • 3
  • 2

Har netop installeret endnu et sådant setup, med succes.

Udstyret til tale består af :

1x udendørs antenne 2G/3G
1x bi-direktional forstærker
1x indendørs splitter
1x indendørs direktional antenne
1x indendørs rundstrålende antenne

Før : INGEN dækning indendørs, uanset udbyder. Eneste undtagelse et specifikt vindue hvor telefoner med Telia/Telenor kunne placeres, der kunne så modtages SMS, og opringning. I praksis blev samtaler altid afbrudt.
Dækning udendørs på bestemte steder i haven, men ikke pålideligt. Trappestige ved sydgavl har nogen effekt - dvs. man skal stå på en trappestige for at tale i mobiltelefon

Efter : pålidelig dækning indendørs TDC/Telia/Telenor 1-3 streger. man kan bevæges sig rundt under samtale.

Internet :

Udstyret til internet består af :

1x udendørs multi-band log-periodisk antenne
1x MiFi modem med Telia abonnement

Før :

Internet via Telia, svingende fra 256Kbit - 2Mbit, ofte intet. TDC vil kun levere 256Kbit på adressen. ( Fastnet - kablet )
Det betyder også at selv fastnet-telefonen ikke fungerer når der ikke er DSL link (!!)

Efter :

Mobil internet via Telia, almindelig browsing fungerer tilfredsstillende og stabilt, Ookla siger 8/3Mbit

Har prøvet Net1 - det virker, med en 6m mast på skorstenen ( No-go - fredet hus )
3 har INGEN dækning

Inden fordømmelserne fyger :

  • Hvad er der ellers af tekniske muligheder ?
  • Jeg kan ikke se at repeateren forstyrrer andre, der er 400m + til naboer, og transmitterantennerne sidder indendørs. Tests viser at dækningen uden for bygningen er præcis lige så sølle som den hele tiden har været. Meget gerne en forklaring på hvordan dette er muligt, ikke hear-say
  • Tale via WIFI er vist reelt ikke et alternativ ( prove me wrong :-) )
  • Udstyret kan gå i selvsving, og det vil potentielt kunne forstyrre andre, men det kræver en ualmindelig defekt installation, og jeg HAR prøvet at lade TX og RX antenne kunne se hindanden = INTET fungerer......
  • 3
  • 4

Inden fordømmelserne fyger :

Hvad er der ellers af tekniske muligheder ?

1) det er lige meget, du kan ikke forstyrre alle andre for at redde din egen situation.
2) køb en 4G wifi router og en god ekstern retningsbestemt antenne. Monter denne hvor du har monteret din repeaterantenne. Så har du internet. Anskaf et gratis internet telefon abonnement hos viptel.dk, så kan du ringe.

Jeg kan ikke se at repeateren forstyrrer andre, der er 400m + til naboer, og transmitterantennerne sidder indendørs. Tests viser at dækningen uden for bygningen er præcis lige så sølle som den hele tiden har været.

Det står i artiklen. Din repeater forstærker konstant og ikke kun i de time slots du får tildelt. Den regulerer ikke sendestyrken som den skal. Den forstærker støj og sender ud.

Den tingest kommer til at koste dig 10.000 kr i bøde snarligt. De kan nemt triangulere dig fra mobilmasterne.

Den rigtige løsning er en 4G wifi router og jeg har set flere sommerhuse hvor det virker rigtigt godt. Hvis du er kunde hos 3 så kan du muligvis få dit normale mobilnummer til at virke den vej også, men ellers må du bare have to numre eller eventuelt lave en omstilling fra dit mobilnummer til dit internet telefoni nummer.

  • 5
  • 1

Please !
Gør mig lige lidt klogere !
Er det virkeligt helt ok at SÆLGE udstyr der er ULOVLIGT AT BRUGE ?
Det vil da være ultimativt stupidt, eller er det som vanligt regeringens måde at støtte det private erhverv på ?
(valgkampen har jo været i gang i lang tid hos venstre, som jeg ser det)
Er det ikke også alternativ tænkning i forhold til politiet og deres håbløse underbemanding ?
Når det nu er ulovligt, hvorfor er der så ikke produceret og husstandsomdelt en flyer som siger netop det ?
Det er jo ikke nyt at der er virkeligt mange der oplever elendigt/intet signal, så hvad sker der lige ?
Jeg bor i midten af Ballerup og er på Telenor's net CCB og oplever flere steder i området manglende signal og det er på både en Nexus 6P og Galaxy S5 !
Ved at det ikke kun er økonomi i teleselskaberne, men også at mobil producenterne og kunden har et ansvar !
Antennerne fylder, hvilket gør mobilen større og kunden vælger mobiler med meget lidt plads til antenner, så derfor produceres der mobiler med små/ringe antenner, eller er jeg forkert på den ?

  • 2
  • 3

Definer "helt ok"...
Den er meget nem, så jeg forstår ikke hvorfor du spørger

helt ok = i orden !
Som i hvorfor er det "lovligt" at sælge ting der er ulovlige at bruge !
Det er jo ikke et salg der foregår i "mørke gyder", men selv hos TDC !
TDC SKAL SQU DA VIDE SÅDAN NOGET !

  • 1
  • 0

Det er jo fuldstændigt ligegyldigt om man mener at noget er "ok" at sælge eller ej - så længe det er lovligt at sælge. Og et produkt kan jo sagtens være lovligt at sælge og anvende i bestemte sammenhænge, men ulovligt at anvende i andre sammenhænge.

  • 2
  • 2

Ok Wøbbe !
Jeg har lige opdaget at jeg har overset et "kan" i en sætning "kan være ulovlig", alligevel har TDC gjort i nælderne iflg første kommentar "Kasper Neve", så noget er tydeligvis ikke efter bogen, hvis et teleselskab sætter udstyr op og Energistyrelsen bagefter siger ned med skidtet, må det være teleselskabet der skal betale regningen da teleselskaberne skal vide hvordan tingene hænger sammen !
Hvis du stadig er utilfreds med hvad jeg skriver så link mig til lovene på området !

  • 2
  • 0

Jeg er absolut ikke utilfreds med hvad du skriver :-)

Min pointe er bare at der måske kan være gode og lovlige ting at bruge sådan et produkt til (jeg aner det dog ikke), altså på samme måde som at det jo også er lovligt (og "OK") at købe en mobiltelefon - men du må bare ikke bruge den til at tale i under kørslen.

Under alle omstændigheder bør en producent eller en forretning da aldrig være ansvarlig for, hvordan du vælger at bruge et produkt. Det er da dit eget ansvar.

  • 2
  • 1

Den synes jeg er så oplagt urimelig at jeg ville hvis jeg var jer tage en sag på det. TDC har produktansvar og hvis de ikke har oplyst at forstærkeren er ulovlig tror jeg de bliver dømt i byretten. Den hurtigste vej er nok at anke til ekstra bladet

  • 3
  • 2

Tale via WIFI er vist reelt ikke et alternativ ( prove me wrong :-) )

Tale via Wi-Fi (også kaldet Wi-Fi calling) er en reel mulighed over 4G forbindelsen.
Der er ikke så meget at bevise - det virker f.eks. over en 4G forbindelse leveret via en mobilt bredbånds router fra teleselskabet 3.

Hvad er der ellers af tekniske muligheder ?

Du vælger et teleselskab (pt. kun 3 - resten følger senere på året), der tilbyder Wi-Fi calling, og bruger den 4G internetforbindelsen, som du allerede har fået etableret via en 4G router og retningsbestemt antenne.

Få så taget den repeater ned - og det skal gerne være i dag!

  • 5
  • 0

Under alle omstændigheder bør en producent eller en forretning da aldrig være ansvarlig for, hvordan du vælger at bruge et produkt. Det er da dit eget ansvar.

Sig mig Wøbbe
Hvad i det nedenstående citerede gør at du fastholder at sælger/montør ikke skal være ansvarlig tilmed økonomisk

Vi har på mit arbejdet købt en mobilsignal forstærker af TDC Erhverv. De kom og leverede og monterede forstærkeren og vi modtog en ikke ubetydelig regning


Det må da være helt afgørende at når et teleselskab ikke har orden i tingene SKAL de betale ved kasse 1 promte sådan skal det være for alle !
Det er klart at hvis jeg personligt udenom teleselskaberne køber og montere sådan en enhed, så er der kun mig til at betale ved kasse 1, dog vil jeg forvente at, der hvor jeg køber udstyret, online/fysisk butik, gøres jeg opmærksom på disse regler.
Det er da det mindste butikken skal gøre !

  • 3
  • 0

Med Wi-Fi Calling routes alle opkald og SMS'er over Wi-Fi forbindelsen (via VPN)

Ja, det er smart - men : Det er kun et begrænset antal telefoner, Iphone 5/6, de større Lumia, en HTC 10, og et par enkelte modeller der understøtter dette.

Det gode er at 3 roamer til Telia, det gjorde de ikke sidste år da jeg startede med at se på løsninger. TDC er er no-go da der ikke er udendørsdækning omkring ejendommen ( undtagen på tagrygningen ) - Men det vil koste 5 nye abonnementer, og 5 mobiler. 2 af brugerne har end ikke smartphone, og nægter at få det - såehhh...

  • 1
  • 2

Den tingest kommer til at koste dig 10.000 kr i bøde snarligt. De kan nemt triangulere dig fra mobilmasterne.

Næppe. Jeg har installeret adskillige af disse ( nu totalt 4 ) - det ældste system har siddet i 2 år+.

Desuden kræver triangulering at der er noget at triangulere på, og at der er signal til flere master. I dette specifikke tilfælde er der mulighed for forbindelse til præcis een mast. Jeg kan intet ændret spektrum se med en "pind" tilsluttet feltstyrkemåler og holdt hen til BTS antennen, og så tændt / slukket repeater. ( Medmindre der er en aktiv mobiltelefon )

  • 1
  • 1

Ja, det er smart - men : Det er kun et begrænset antal telefoner, Iphone 5/6, de større Lumia, en HTC 10, og et par enkelte modeller der understøtter dette.

Ja, Wi-Fi calling understøtter i øjeblikket kun de de mest solgte telefoner i Danmark.
Men det vil ændre sig efterhånden som funktionen bliver introduceret af flere teleselskaber. Det skal lige siges, at de nævnte telefoner udgør hovedparten af de solgte modeller i Danmark.

Men udvalget af telefoner med understøttelse af Wi-Fi Calling skal ikke være en dårlig undskyldning for at undlade at fjerne en ulovlig repeater.

Det gode er at 3 roamer til Telia, det gjorde de ikke sidste år da jeg startede med at se på løsninger. TDC er er no-go da der ikke er udendørsdækning omkring ejendommen ( undtagen på tagrygningen ) - Men det vil koste 5 nye abonnementer, og 5 mobiler. 2 af brugerne har end ikke smartphone, og nægter at få det - såehhh...

Men men men - husk at vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger samt en bøde på 10.000 kroner. Undskyld, men jeg er altså af den opfattelse, at bøden på 10.000 kroner er helt i orden, når man tænker på, hvor meget kaos en repeater kan lave.

At du bliver nød til at skifte 5 abonnementer til et andet teleselskab, det er et ganske lille bitte problem. 3s abonnementer virker også på "dumbphones" sålænge det er 3G modeller.

Du kan selvfølgelig også tage chancen og vente på, at Telia, Telenor og TDC senere på året også lancerer Wi-Fi Calling. Men du får altså ingen sympati herfra, når bøden dumper ind i e-boksen.

  • 2
  • 2

Men men men - husk at vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger samt en bøde på 10.000 kroner. Undskyld, men jeg er altså af den opfattelse, at bøden på 10.000 kroner er helt i orden, når man tænker på, hvor meget kaos en repeater kan lave.

At du bliver nød til at skifte 5 abonnementer til et andet teleselskab, det er et ganske lille bitte problem. 3s abonnementer virker også på "dumbphones" sålænge det er 3G modeller.

Du overser at der skal indkøbes 5 telefoner, og at 2 brugere ikke ønsker smartphone. Disse vil IKKE fungere med WIFI calling. Ikke at det er økonomi som sådan, der er ikke et problem i at lave en investering.

Beboerne er bekendt med risikoen.

Men jeg kunne godt tænke mig en forklaring på hvordan en repeater i et marginalt dækket område kan genere noget andet. Umiddelbart ser det ud til at der ikke udstråles energi der kan opfanges med simple midler på 1m afstand. Naturlig dæmpning vil sænke dette til under støjgulvet inden det når masten.

En tåbelig installation der går i selvsving fordi antenenrne kan se hinanden - ja, det vil potentielt kunne forstyrre, ligesom en defekt repeater vil kunne gøre ting der kan genere andre brugere, især i nærområdet.

Men så må mobilselskaberne op på hesten, og sørge for at de hvide pletter bliver udryddet.

En fornuftig installation der ikke benytter sig af "cheapest possible" har jeg det fint med - med mindre det bevisligt generer andre, det er IKKE acceptabelt.

  • 1
  • 3

Det betyder bare at den har en squelch indbygget. Den vil stadig spamme ud over andre brugeres tidsslots da ingen squelch kan reagere hurtigt nok.

OK - men stadig : det er KUN TX delen der kan være et problem, og den ser ud til at have MINDRE effekt en en mobiltelefon. Dog kun sammenlignet på "øjemål" med spektrumanalyzeren, med en "pind" som modtagerantenne og ca. samme afstand.

Så vidt jeg kan se er dette kun en 1:1 repeater, dvs. der udsendes ikke bærebølger ud over det der modtages. Selvfølgelig vil der være støj/forvrængning, men disse signaler når næppe ud af skoven på et niveau over støjgulvet på en enhed uden for området.

Enheden er IKKE en selvstændig sender der starter et større antal bærbølger op når den ser et signal.

Jeg vil gerne korrigeres, jeg kan tage fejl.

  • 1
  • 1

Det står øverst i nærværende artikel at myndighederne har været ude og fjerne mere end 100 forstærkere som din. Hvis de ikke forstyrrer var de aldrig blevet opdaget.

Der er en årsag til at de er forbudt og at du får bøde på 10.000 for at anvende dem.

Læg dertil at der findes billig og enkel lovlig metode i form af 4g router med retningsbestemt antenne, så kan jeg godt kalde det for egoisme.

  • 3
  • 2

de pletter forsvinder."

Mobilselskaberne har købt brugsretten til deres frekvenser af Staten. Dvs de må drive mobiltjenesten på kommercielle vilkår og der er ingen krav om dækningsgaranti.
Selskaberne etablerer dækning i den grad, som de mener, at der er kunder, der via deres anvendelse betaler for udgifterne + fortjeneste.

@Christian: Du har intet krav om mobildækning uanset hvor du bor. Det koster ca. 1,5 mio. kr at etablere en basisstation og ca 100.000 kr p.a. at drive den. De udgifter skal betales af de kunder, hvis mobiltrafik gives dækning af den. Et forsigtigt bud er >1500 kunder er nødvendige pr. celle for at mobilselskabet er interesseret. Du havde vist <10? - Inde i en skov dæmpes signalerne med 25 dB, dvs bastsstationens rækkevidde/cellediameter er reduceret til <15% af den i det åbne land, dvs ikke så mange kunder. Hvorfor skulle mobilselskabet sørge for at udfylde DIN hvide plet?

Du vil ikke finde dig i rammerne for handelen med mobilselskaberne, men anvende ulovligt udstyr for at gavne din situation. Det vil vi andre så ikke finde os i.

Sæt dig på tagryggen, eller flyt ud af skoven!

  • 2
  • 1

Sæt dig på tagryggen, eller flyt ud af skoven!

Nu er det ikke mig personligt, men nogle venner. Og jeg tror hverken de gør det ene eller det andet....
Og, jeg forstår dem.
Problemet er ikke kun ude i skoven, det er hele området omkring der er sølle. og SÅ få mennesker er der heller ikke. Og det er nemt at fordømme når man har sit på det tørre, men selvfølgelig altid rart at kunne være selvretfærdig.

Jeg har fået et godt input til 3 med WIFI-calling, når/hvis Telia/TDC begynder at tilbyde det vil bestemt være noget jeg vil anbefale. Det er ikke økonomi der er problemet, det er funktionalitet - og meget gerne no-nonsense, brugerne er ikke nogen der ligefrem ynder at spilde tid på nørderier.
Lidt problematisk at få to stædige brugere til at skifte til smartphones, men det kan nok lade sig gøre over et års tid.

Jeg mangler stadig at få input omkring hvordan "mit" udstyr forstyrrer andre timeslots, jeg har lidt mere end grundlæggende forstand på hvordan GSM virker - og jeg har ikke set noget bare perifert teknisk underbygget. Giv mig det, og jeg vil bringe informationen tilbage.

Der hvor jeg selv bor, også på bøh-landet ( Horne ved Fåborg ), er der faktisk kommet fin dækning fra TDC efter en større opgradering sidste år. Faktisk er trådløst 4G så godt at jeg overvejer at droppe ADSL linien. (6/1 Mbit) - men det er nu OK til mig for nu. Når/hvis der kommer en fornuftig forbrugsgrænse. Men det er en anden snak :-)

  • 0
  • 0

Man gør jo bare som Energistyrelsen anbefaler: Vælg den rette telefon eller klag til kommunen eller teleselskaber. Teknisk forvaltning klarer jo snildt det problem ved at sende en person ud! Som om...
Mon ikke de få der har sat repeatere op kun udgør en brøkdel af det antal kunder der forgæves har prøvet at få "de ansvarlige" til at løse problemet. Forhåbentlig kan brugen af repeatere fremskynde at det underliggende problem tages alvorligt.

  • 0
  • 2

Man gør jo bare som Energistyrelsen anbefaler: Vælg den rette telefon eller klag til kommunen eller teleselskaber. Teknisk forvaltning klarer jo snildt det problem ved at sende en person ud! Som om...
Mon ikke de få der har sat repeatere op kun udgør en brøkdel af det antal kunder der forgæves har prøvet at få "de ansvarlige" til at løse problemet. Forhåbentlig kan brugen af repeatere fremskynde at det underliggende problem tages alvorligt.

Det med at klage til teknisk forvaltning er rent faktisk en rigtig god ide. Efterhånden så er det gået op for flere kommuner, at de har mulighed for at opsætte passiv infrastruktur i samarbejde med teleselskaberne, så de kan forbedre dækningen.

Alle kommunerne på Fyn er f.eks. gået sammen - og seneste også en masse kommuner på Sjælland - for at opsætte passiv infrastruktur i form at gittermaster i områder, hvor der er ikke er perfekt mobildækning.

Her i det Vestjyske betyder kommuens opsætning af passiv infrastruktur f.eks. indendørs mobildækning til sommerhusområdet Gjellerodde nordvest for Lemvig og indendørs dækning til den lille landsby Hogager (indbyggertal mindre end 150 og faldende).

Så selvom Energistyrelsens råd måske ved første øjekast virker tosset, så er der altså logik bag rådet.

Hvis man har bøvl med mobildækningen, så start med at klage til Teknisk forvaltning, og derefter kan man løse problemet med Wi-Fi Calling. At opsætte en repeater er IKKE løsningen.

  • 2
  • 0

Henendelser til det offentlige har været forsøgt, og svaret var "det er ikke noget vi overhovedet kan gå ind i"

Henvendelser til teleselskaberne har ingen effekt, der bliver kun konstateret at der ingen dækning er.

Så jo, en repeater er en fin løsning. Fungerer stadig fint, brugerne er glade.

Christian, du nævner selv at du har opsat en repeater på Fyn. På Fyn samarbejder alle kommune nu om at få fjernet mobilhullerne, og hvis det er lang tid siden du har klaget, så klag igen
Du kan læse mere om samarbejdet her:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/ko...

Din klage til teleselskabet er måske ingen effekter her og nu, men de fleste klager bliver registeret. Ligeledes ved mobilselskaberne udmærket, hvor deres dækning er dårlig, selvom de måske ikke ligefrem skilter med et.

Min hjemkommune (Holstebro) er en af de 6 vestjyske kommuner, som har indgået en aftale med Telenor. Det samarbejde kan du læse mere om her: http://dagbladetringskjern.dk/ringkoebing/...

Aftalen indebærer blandt andet et dækningskrav og mulighed for kommunerne for at opsætte passiv infrastruktur, hvor Telenor så skal opsætte udstyr. I den forbindelse har Telenor udarbejdet detaljerede oversigter over områder med dårlig mobildækning, og når man ser på oversigten over kommunen (kortet kan ses på kommunen hjemmeside under byrådsmøder), så kan man helt præcist se, at de med nøjagtighed ved, hvor der er dårlig mobildækning. Selvom mobildækningen generelt er fremragende i Holstebro kommune, så kan Telenor stadigvæk udpege omkring 20 områder, hvor de potentielt kunne forbedre mobildækningen med en ny mobilmast.
De tyve områder sammenhold med de områder hvor kommunen havde registeret klager fra borgerne dannede grundlagt for opsætning af nye mobilmaster.

På Fyn har man nu startet et lignende samarbejde, hvor kommunerne i dialog med teleselskaberne kan forbedre mobildækningen. Så jo - en klage til kommunen skal der til. Det hjælper måske ikke i morgen, men på sigt kan det give pote, hvis nok klager.

Men hvis man absolut vil have en løsning her og nu, så hedder løsningen Wi-Fi Calling.

  • 1
  • 0