Flere busser og tog kan spare samfundet for 66 milliarder

Trafikanterne bør forlade deres biler og sætte sig til rette i den kollektive trafik. En undersøgelse fra organisationen HTS Handel Transport og Service viser nemlig, at samfundet kan opnå en besparelse på 66 milliarder kroner, hvis halvdelen af den danske trafik foregår i tog, busser og metro i 2030.

Besparelserne skyldes, at samfundet kan spare store beløb pål reparation af vejene, fordi slitagen vil blive mindre. Samtidig vil der ske markante reduktioner i udgifterne til bekæmpelse af trafikuheld, forurening, støj og sundhedsproblemer.

Yderligere 25 milliarder kroner kan spares på udgifter til vejbyggeri, fordi der ganske enkelt ikke er brug for det i samme omfang. Udbygningen af den kollektive trafik vil nemlig fjerne behovet for en firesporet motorvej i udkanten af København til cirka 100 millioner kroner pr. kilometer, som tidligere er blevet foreslået af Danmarks Transportforskning.

På klimakontoen vil Danmark også se resultater i form af en CO2-reduktion på 85 procent, fremgår det af analysen.

HTS-analyse arbejde med lav trafikvækst

Beregningerne bygger på tal fra Transport- og Energiministeriets egne nøgletal og en fremskrivning af den nuværende vækst i trafikken.

Selvom Danmarks Transportforskning arbejder med et vækstscenarium på både 2,1 procent og 2,6 procent, så har HTS taget udgangspunkt i en trafikvækst på blot 2,2 procent.

Væksten betyder blandt andet, at der i 2030 vil blive kørt 28.256 millioner kilometer længere i personbiler end i 2006.

»Det er et relativt ydmygt kompromis i forhold til Danmarks Transportforsknings scenarier. Men så har vi forhåbentlig ikke taget munden for fuld,« står der i analysen.

Besparelserne på 66 milliarder kroner er fremkommet ved at lægge de årlige milliardbesparelser sammen og kigge på bundlinjen i 2030.

Infrastrukturkommission: Stort potentiale i kollektiv trafik

Analysen fra HTS bliver betegnet som interessant af Infrastrukturkommissionens formand Birgit Aagaard Svendsen.

»Kigger man på trafikvæksten, så vil den alt andet lige medføre ventetid på vejnettet, hvilket vil tvinge en stor del af borgerne over i den kollektive trafik, hvis den vel og mærke er der. Så der er i visse områder et stort potentiale i at udvide den kollektive trafik,« siger Birgit Aagaard Svendsen til Berlingske.

Infrastrukturkommissionens arbejde er midlertidigt sat i stå på grund af valget.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

På klimakontoen vil Danmark også se resultater i form af en CO2-reduktion på 85 procent, fremgår det af analysen.

Lyder næsten for godt til at være sandt ;-)

mvh Jens

  • 0
  • 0

Halløj hvor er jeg glad, reducering af CO2 med 85%.. YESS så kan mine børn også leve en tryg tilværelse i fremtiden...

Så kiggede jeg lidt nærmere i rapporten fra HTS

http://hts.dk/NR/rdonlyres/6D2F7B72-9015-4...

Der er i rapporten rigtigt mange hvis'er og måske'er, og mange overvejelser der ikke er taget med i beregningerne.

Jeg kan godt undre mig over at ing.dk ikke forholder sig mere kritisk til fakta end som så.

For det første er investeringsgrundlaget for udbygning af nyanlæg til kollevtiv trafik og bedre infrastruktur ikke medtaget i beregningerne.

Derudover så er de 85% ikke besparelsen i CO2 generelt, men reduktionen i merudledning CO2 hvis halvdelen af alt trafik kollektiviseres. Niveauet ligger dog stadig over 2006 niveauet, så på den baggrund er der ingen reel besparelse. Og i denne beregning er heller ikke medtaget energiforbrug ved nyanlægning af anlæg til forbedring af infrastruktur.

Så er alle emissioner fra tog beregnet som om at alt togtransport foregår udelukkende ved eldrevne tog, hvilket helt klart ikke er realiteten.

Jeg er helt på linje med mange på at vi skal gøre noget for at mindske CO2-udledningen, men denne rapport giver intet reelt billede.

Som skrevet tidligere, så er jeg noget overrasket over at ing.dk bringer en artikel med så vigtigt et emne, på en så løs (og udokumenteret) baggrund.

Jesper

  • 0
  • 0

.. så er det jo ret sjovt at det er DKT, Dansk Kollektiv Traffik der står bag rapporten sammen med HTS...

Jeg har det lidt på samme måde som da Thor P. hævdede at vi snart kunne købe hele verdenen.. - en underlig smag i munden, sådan tror jeg det bedst beskrives.

Rapporten bliver på en måde meget ensidig og mere subjektiv end hvis en uvilding instans havde gennemført undersøgelserne...

  • 0
  • 0

Slidtagen vil ikke blive mindre idet godstransporten iht. rapporten jo ikke flyttes; men er sådan at lastbiler i dag slider flere tusinde gange end en personbil. Med de kilometer der køres i dag (eller i 2030) er slidtagen fra personbiler forsvindende lille. At bringe alle fra personlig transport til offentlig transport har ikke den fornødne effekt på mindre vedligehold. Ligeledes er det utopisk at tro at forurening og udledning midskes med helt op til 85%. Dette vil kræve at transporten er elektrisk drevet forsynet fra et ikke-forurenende krafværk.

  • 0
  • 0

Enig i alle de kommenterende debatindlæg. Altså endnu en rapport, som kan bruges af politikere, der (naivt) tror, at bilernes fantastiske fordele for de fleste... - kan erstattes af kollektiv trafik. - Det er rendyrket "skrivebordsfilosofi"! Nej, gradvis overgang til hybridbiler og gradvis videre overgang til el-biler... - og naturligvis passende kollektiv trafik... - DET kan folk acceptere og leve med.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten