Flere batterilagre end elbiler solgt i Tyskland i 2015

Flere batterilagre end elbiler solgt i Tyskland i 2015

Mens salget af elbiler i Tyskland ikke modsvarer regeringens ambitioner, ser det overraskende anderledes ud for salget af solpaneler og batterilagring. Årsagen hedder tilskudordning.

Stationære batterisystemer med tilhørende solpaneler er et hit i Tyskland.

Faktisk så meget at salget af batterilagring til tyske hjem og virksomheder sidste år langt overgik antallet af solgte elbiler. Det viser en undersøgelse fra RWTH It -universitet i Aachen.

Ifølge universitetets opgørelse blev 12.363 elektriske biler leveret til de tyske veje sidste år, mens næsten 20.000 private stationære batterilagringssystemer blev installeret sammen med solpanelsystemer.

For finansministeriet foretog RWTH Aachen samtidig en evaluering af den tilskudordning til elbiler, som fungerer parallelt med batteritilskuddet. Trods den tyske regerings ambitiøse mål for elbiler og e-mobilitet, har elbilerne kun langsomt vundet indpas på markedet i forhold til ambitionerne.

Regeringen: Målet er nået

Omvendt står det altså til med støtten til lagring af sol-energi. Her gik salget i 2015 faktisk så godt, at den tyske regering i slutningen af året meldte ud, at støtteprogrammet havde nået sit mål og snart ville blive afviklet igen.

"Programmets mål var at gøre sol-batteri-lagring mere interessant for forbrugerne ved at skubbe til markedsudviklingen af stationære batterilagringssystemer og reducere omkostningerne. Det mål er nået", skrev ministeriet i en kommentar til solteknologi-magasinet PV i efteråret.

Regeringen: Tilskud fortsætter alligevel

En udmelding, der ikke blev taget vel i mod af forskere og producenter. Om regeringen lyttede er uvist. Men overraskende nok blev den bebudede afskaffelse pludselig ændret i november til en mulig treårig forlængelse, som det tyske sol- og batterimarked nu i spænding venter på at få konkretiseret.

Forskerne fra RWHT Aachen konkluderer i deres undersøgelse ligeledes, at støtteordningen til batterilagring er en succes og anbefaler en fortsættelse for 2016, om end i en form, der afspejler det nye indpas på markedet.

I alt vurderer RWHT Aachen, at omtrent halvdelen af alle installerede batterilagringssystemer i Tyskland i 2015 fik glæde af støtteordningen.

Kommentarer (3)

.... og når der så kommer skub i salget af elbiler så sät en höj afgift på dem også, så salget af (isär high-end, som "vennerne" sälger) fossilbiler ikke påvirkes. Win-Win.

  • 6
  • 1

Tyskland har en del døgnvariation i elprisen, især i det sydlige. Solceller er meget populære, og Frankrig forsøger at afsætte overskudsstrømmen fra atomkraft. Det giver god mening at forsøge at jævne ud med batterier.

I Danmark er det noget mindre interessant, i al fald samfundsøkonomisk. Døgnvariationer kan i høj grad klares af forbindelserne til Norge og Sverige. Lagring giver kun for alvor mening hvis lageret kan gemme vindstrøm mindst nogle uger ad gangen, og helst helt fra sommer til vinter. Batterier er alt for dyre hvis ikke de udnyttes flere gange hver uge.

  • 2
  • 3