Flere års ventetid på at sikre jernbaneoverkørsler har kostet menneskeliv

Plus1. april 2019 kl. 05:144
Flere års ventetid på at sikre jernbaneoverkørsler har kostet menneskeliv
Illustration: Lasse Gorm Jensen.
Folketinget besluttede for 10 år siden at sikre landets farligste jernbaneoverkørsler. Flere personer nåede dog at miste livet i overkørsler med kendte problemer, inden de farligste blev sikret efter flere års ventetid. 51 er stadig ikke sikret.
Artiklen er ældre end 30 dage

Vinderup, 5. maj 2013. Sagsnummer HCLJ619-106.

»Ved kollisionen blev personbilen, der kom kørende fra togets højre side, delt i to. For­enden blev hængende på togets front, medens bagenden blev kastet til højre for sporet ca. 90 meter efter overkørslen.«

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
1. april 2019 kl. 11:33

Som jeg fik det forklaret var det gammelt, og leverandøren kunne sætte prisen. Men også et spørgsmål om at der skulle laves direkte kabler ud til signaler, sensorer, bomme osv. Derfor er det et omfattende arbejde.

Det i modsætning til moderne systemer, hvor man blot kobler komponenterne op, og derefter logisk kan programmere det i en computer.

3
1. april 2019 kl. 10:00

Er det et meget specialiseret arbejde, som ikke ret mange kan, eller er det kun et spørgsmål om dyre komponenter?

1
1. april 2019 kl. 08:53

Hvis det nye signal system havde været her, ville det have været en smal sag at sætte disse sikringer op. Problemet lige nu er, at de nye sikringer skal passes ind i et gammelt signal system. Det koster flere millioner pr overkørsel og tager masser af tid.