Flere års ventetid på at sikre jernbaneoverkørsler har kostet menneskeliv
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Flere års ventetid på at sikre jernbaneoverkørsler har kostet menneskeliv

PLUS.
Illustration: Lasse Gorm Jensen

Folketinget besluttede for 10 år siden at sikre landets farligste jernbaneoverkørsler. Flere personer nåede dog at miste livet i overkørsler med kendte problemer, inden de farligste blev sikret efter flere års ventetid. 51 er stadig ikke sikret.

Vinderup, 5. maj 2013. Sagsnummer HCLJ619-106. »Ved kollisionen blev personbilen, der kom kørende fra togets højre side, delt i to. For­enden blev hængende på togets front, medens bagenden blev kastet til højre for sporet ca. 90 meter efter overkørslen.« Jernbaneoverkørsel 115 var allerede under ombygning,

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

da ulykken skete, noterer Havarikommissionen i sin redegørelse. Bilens fører og hans to børn blev dræbt på stedet, da bilen blev ramt af et IC3-tog med 119 km/t. Bare én måned senere ville overkørslen have været sikret med bomme, der standser biltrafikken, når toget passerer. Læs også: »Vi kan skrive på folks gravsten, at de døde på grund af signalprogrammets forsinkelser« Overkørse...