Flere års ventetid på at sikre jernbaneoverkørsler har kostet menneskeliv
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Flere års ventetid på at sikre jernbaneoverkørsler har kostet menneskeliv

PLUS.
Illustration: Lasse Gorm Jensen

Folketinget besluttede for 10 år siden at sikre landets farligste jernbaneoverkørsler. Flere personer nåede dog at miste livet i overkørsler med kendte problemer, inden de farligste blev sikret efter flere års ventetid. 51 er stadig ikke sikret.

Vinderup, 5. maj 2013. Sagsnummer HCLJ619-106. »Ved kollisionen blev personbilen, der kom kørende fra togets højre side, delt i to. For­enden blev hængende på togets front, medens bagenden blev kastet til højre for sporet ca. 90 meter efter overkørslen.« Jernbaneoverkørsel 115 var allerede under ombygning,

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

da ulykken skete, noterer Havarikommissionen i sin redegørelse. Bilens fører og hans to børn blev dræbt på stedet, da bilen blev ramt af et IC3-tog med 119 km/t. Bare én måned senere ville overkørslen have været sikret med bomme, der standser biltrafikken, når toget passerer. Læs også: »Vi kan skrive på folks gravsten, at de døde på grund af signalprogrammets forsinkelser« Overkørse...