'Fitness-app' til piloter skal spare Norwegian for ét af hver 50 ton fuel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

'Fitness-app' til piloter skal spare Norwegian for ét af hver 50 ton fuel

PLUS.
Der er meget brændstof og CO2 at spare ved at flyve og taxie så effektivt så muligt. Illustration: Norwegian

Med data direkte fra flyets sorte boks bliver piloterne evalueret fra flyvning til flyvning på, om de for eksempel har for meget brændstof med og om de laver den mest effektive anflyvning.

I et i stigende grad pakket luftrum administreret af travle flyveledere, med stærkt omkostningsbevidste flyselskaber og i fly der store dele af tiden flyver sig selv, er der ikke meget råderum tilbage til piloterne. Alligevel vurderer lavprisflyselskabet Norwegian, at det vil kunne spare 45.000 ton

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

brændstof om året – omkring to procent af forbruget – ved hjælp af en ny big data-app, som selskabets piloter nu har afprøvet i et halvt års tid. Lykkes øvelsen vil det årligt spare selskabet for omkring 200 millioner kroner, afhængig af brændstofpriserne. Og i en klimakontekst bliver CO2-udledningen omkring 140.000 ton mindre. Det er mere end den samlede udledning fra dansk indenrigsflyvning...