Firmaer vil opstille 21.000 elløbehjul og cykler i København
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Firmaer vil opstille 21.000 elløbehjul og cykler i København

Voi, Lime, Tier. Navnene er efterhånden kendte for københavnerne, der ser dem på elløbehjul overalt i byen. Og står det til i alt 13 firmaer, så skal der opstilles yderligere 21.000 elløbehjul og cykler i Københavns Kommune, for kommunen har nemlig fået en del flere ansøgninger end ventet.

»Interessen for at søge om tilladelse til udlejning af elløbehjul og cykler fra kommunens arealer har været lidt større end forventet. Der forestår nu et omfattende arbejde med at gennemgå og behandle de mange ansøgninger,« siger Mikkel Halbye Mindegård, der er enhedschef for Byliv i Teknik- og Miljøforvaltningen, i en pressemeddelelse.

Læs også: Løbehjulsfirmaer klar med egne regler: Vil komme regulering i forkøbet

Ifølge ham vil de 13 firmaer først modtage svar på deres ansøgninger i løbet af efteråret, men flere kan allerede nu forberede sig på afslag, da kommunen for nylig vedtog et loft over elløbehjul og cykler i byen.

I Middelalderbyen, ved de store stationer og handelsgader lyder det på 200 elløbehjul og 200 udlejningscykler. I resten af byen er loftet på 3.000 elløbehjul og 3.000 cykler.

Læs også: København sætter foden ned: Maks. 200 løbehjul i indre by

De 13 virksomheder har søgt om tilsammen at opstille 4.131 elløbehjul og cykler i Indre By. Det vil sige næsten ti gange så mange, som loftet tillader. I den resterende del af byen er der søgt om tilladelse til at opstille 16.635 elløbehjul og cykler.

De mange ansøgninger er kommet kommunen i hænde, da de bad om ansøgninger til en etårig forsøgsordning for elløbehjul og cykler, der blev godkendt lige inden sommerferien. Og nu skal kommunen til at gennemgå ansøgningerne:

»Vi skal bl.a. tage stilling til de specifikke placeringer, hvor der er søgt om tilladelse til opstilling, og til hvordan firmaerne vil efterleve de øvrige kriterier, der er besluttet,« siger Mikkel Halbye Mindegård.

Til vurderingen kommer forvaltningen også til at gennemgå tekniske rapporter og større brugerundersøgelser. Og ved gennemgangen af de mange ansøgninger vil kommunen især kigger på følgende:

  • Bedst mulig dokumentation eller sandsynliggørelse af, at de generelle vilkår vil kunne efterleves. Særligt hensynet til den generelle fremkommelighed for fodgængere, andre trafikanter og kommunale funktioner som fx renhold vil blive vægtet.
  • Bæredygtighed, holdbarhed af køretøjet.
  • Social bæredygtighed.
  • Kvalitet, stand og vedligehold af køretøjerne.
  • Brugervenlighed og tilgængelighed, herunder geografisk spredning over hele byen.
  • Æstetisk udtryk, herunder evt. anvendelse af reklame.
  • Dokumentation for effekt på mobiliteten i byen, herunder hvilken type transportform der erstattes, samt beskrivelse af hvordan der vil arbejdes herfor (fx gennem levering af data).

I flere byer rundt om i verden har elløbehjul givet andledning til debat på grund af ulykker, blandt andet i Paris, hvor der anslås at være flere end 20.000 på gader og stræder.

Emner : cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...skal sørge for at løbehjulene IKKE kan gøre på gågader!
Løbehjulene har både GPS og Internetforbindelse så det er en smal sag at slukke motoren på de store gågader, pladser etc.
Det burde være et krav fra kommunerne til de firmaer.
Desuden skal der være hastighedsbegrænser (GPS baseret) og regenerativ bremse (ud over en velfungerende bremse).

  • 2
  • 1

Der er åbenlyst ingen grund til at kommunen holder fast i bycykel projektet når der er så stor interesse fra markedet til at klare det selv.
I stedet burde kommunen fokusere indsatsen på at skabe forhold der gør at aktiviteterne kan foregå sikkert og ordentligt.
At cyklister og elløbehjulskørere (motorkøretøj) færdes på gågader er et job for politiet og bødeblokken.

  • 4
  • 1

Der er masser af plads, der hvor bilerne kører. Og de skal væk af hensyn til fremtiden.

Det samme skal:
* fly
* alt kød
* alle kemikalier, herunder rengøringsmiddel, vaskepulver, kosmetik, shampoo med videre
* alle ikke livsvigtige forbrugsgoder
* alle drikkevarer ud over postevand
* opvarmning i alle hjem
* alle husdyr
* alle dieselbusser og dieseltog
* alt støj over 66 DB

........og så skal vi alle sammen sætte os på en træstub ude i skoven, holde kæft og kigge på frøer resten af vores liv og være lykkelige.

  • 4
  • 7

At cyklister og elløbehjulskørere (motorkøretøj) færdes på gågader er et job for politiet og bødeblokken.


Cyklister er ikke "motorkøretøj" og begrænsninger på løbehjul kan indføres efter nøjagtigt samme argumentation som det er gjort på knallerter!
Politiet har rigeligt at tage sig til, de behøver ikke blive belemret med 21000 elektriske løbehjul i København og slet ikke når der er en mulig teknisk løsning som kan skubbes over på de firmaer som udlejer løbehjulene.

  • 3
  • 0

Der er masser af plads, der hvor bilerne kører. Og de skal væk af hensyn til fremtiden.

Det forslag mener et demokratisk flertal af billister så ikke er så godt.

Den form for særbehandling, som i giver jer selv via et dysfunktionelt demokratisk flertal, afslører, at det er jer, der er for mange af, at det er jer, der smadrer fremtiden!

Verden er ved at dele sig mellem os og jer. Det er et spørgsmål om, hvem der skal forsvinde eller ændre adfærd.

Denne ubekvemme sandhed sælger ikke, fordi den forpligter og er ubehagelig for de tilbagelænede: https://www.google.dk/search?source=hp&ei=...

  • 2
  • 1

Nu var paranteser med motorkøretøj kun anvendt på elløbehjulet for ellers ville det nok have været i flertal. Anyway, der er jo brugeren der overtræder færdselsloven og derfor skal brugeren også betale bøden. Medmindre man da indfører gps styret adgang på alle køretøjer eller automatisk bødeudskrivning. Det kan jo ikke være udlejerens ansvar at brugeren ikke holder loven. Det gælder også udlejningsbiler og ja vel næsten alt andet

  • 1
  • 0

Måske ikke vejbaner, men en enkelt vejbane. Det er tosset så meget plads bilerne tager i byen i forhold til hvor få personer de transporterer. Der vil være behov for adgang til varetransport osv. men det lykkes jo selv på strøget.

  • 4
  • 0

...skal sørge for at løbehjulene IKKE kan gøre på gågader!
Løbehjulene har både GPS og Internetforbindelse så det er en smal sag at slukke motoren på de store gågader, pladser etc.
Det burde være et krav fra kommunerne til de firmaer.
Desuden skal der være hastighedsbegrænser (GPS baseret) og regenerativ bremse (ud over en velfungerende bremse).

Ja vi skal have verdens dyreste løbehjul i Kbh, ligesom de hvide kommunale bycykler som kostede 48.000 kr stykket.

  • 0
  • 0

Ja vi skal have verdens dyreste løbehjul i Kbh, ligesom de hvide kommunale bycykler som kostede 48.000 kr stykket.

Udlejnings løbehjulene HAR allerede alt det nødvendige ombord, så spar os for tåbelige sammenligninger.
Regenerativ bremse er slet ikke så svær at implemetere på en DC motor og vil være gavnlig for både for miljøet og rækkevidden.

  • 0
  • 0

Er lige kommet hjem efter en uge i Berlin, hvor el løbehjul kan lejes overalt. Det kan elcykler og scooter også. Det lader til at cykler og scooter er til stor nytte og de indgår i trafikken på en dynamisk måde. Løbehjule virker mere som om at de er legetøj og der hersker ret meget anarki ift. Hvor de bliver brugt og hvor de parkeres. Jeg tror der er fordi løbehjulene er "ny" teknologi, som typisk har været brugt af børn og derfor skal der nu etableres en kultur i samspil med lovgivning om hvordan de skal bruges. På sigt tror jeg det bliver godt, men med min oplevelse i Berlin i mente. Kommer det til at kræve tålmodighed og måske et på ofte på hospitalet.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten