Firmaer gider ikke spilde tid på CV-databaser

Det behøver kun at tage fem minutter at lægge et CV ind på en af de store elektroniske jobportaler. Men de fem minutter kan meget vel være spild af tid, for selv om danske ingeniørvirksomheder er desperate efter medarbejdere, er flere tilbageholdende med at bruge CV-databaserne. Det tager for lang tid at søge, og ofte er de egnede kandidater allerede videre i andet job, fortæller Ane-Kathrine Banke, konsulent i Rambøll Business Support.

»Vi søger stort set aldrig i CV-baserne. Den tid, det tager tid at læse profilerne igennem, står slet ikke mål med det, vi får ud af det,« siger hun.

En undersøgelse fra vikar- og rekrutteringsbureauet Adecco viser ellers, at 68 procent af de studerende på videregående uddannelser regner med at lægge deres CV ind på en elektronisk jobportal, når de skal i gang med at søge job.

Ane-Kathrine Banke mener imidlertid, at de studerende kan få langt mere ud af at sende en uopfordret ansøgning direkte via virksomhedernes egne jobsites.

Heller ikke Henrik Winther, projektchef i Cowi, ser CV-databaserne som et effektivt rekrutteringsværktøj.

»Gør jeg en sjælden gang brug af CV-databaserne, får jeg et alt for bredt udsnit af kandidater, og det tager lang tid at udskille de interessante. De gode kandidater er ofte i arbejde og har derfor sjældent deres CV liggende på en database,« siger han.

Henrik Winther rekrutterer ofte ved at tage direkte kontakt til egnede kandidater i arbejde og opfordre dem til at søge en bestemt stilling.

Spild af tid

Det samme gør direktør og partner Anna Mette Ølgaard fra AME Consult, der er specialiseret i at rekruttere ingeniører. Hun oplyser, at konsulentvirksomheden aldrig bruger jobdatabaser.

»Jeg tror simpelthen ikke, at de kandidater, vi normalt kontakter, ville gide at lægge deres profil ind på databaser, så jeg tror ikke, at vi ville finde de rette på databaserne. Og vi klarer os udmærket uden,« siger Anna Mette Ølgaard, der indrømmer, at hendes antagelser bygger på rene fordomme:

»Jeg har også en idé om, at profilerne ikke er opdateret, og der ligger mange gamle profiler, som man risikerer at spilde sin tid på. Jeg har selv lagt et CV ud for mange år siden, og det har jeg da aldrig gjort noget ved siden,« siger hun.

Men ifølge Henrik Holt Larsen, professor på Copenhagen Business School, risikerer virksomhederne at gå glip af et vigtigt rekrutteringsredskab i en tid med ingeniørmangel.

»Det er lige vel hurtigt at konkludere, at bare fordi det tager tid at bruge, så fravælger vi metoden - særligt i en tid, hvor rekruttering af specialiseret arbejdskraft i stadig stigende grad sker via de elektroniske jobportaler. Det er lidt som at sige: "Stop verden, jeg vil af",«siger Henrik Holt Larsen, der forudser, at fremtidige generationer i stadig stigende grad gør brug af CV-databaserne.

Kontakt med kandidater

Den rekrutteringstendens har man taget til efterretning hos Danfoss, hvor senior HR direktør Jan Ryholl kalder det "dumt" ikke at bruge portalerne - også selv om han medgiver, at det er tidskrævende. Jette Pedersen, personaledirektør i Grundfos, betegner CV-databaserne som et "godt, men ressourcetungt" rekrutteringsværktøj.

Ifølge Jan Ryholl ville det lette søgningen betragteligt, hvis der eksisterede færre elektroniske portaler. Men det er urealistisk, da jobdatabaserne i dag er blevet ren forretning, påpeger Christian Bonde, chefkonsulent i Mercuri Urval og tidligere ansat i en ingeniørvirksomhed. Han peger på, at når virksomhederne sjældent bruger CV-databaserne, skyldes det ikke alene mangel på tid.

»Det handler også om, at nogle HR-afdelinger ikke ønsker al for megen kontakt med kandidaterne, hvilket det kræver, hvis du skal svare på CV´erne og præsentere jobbet. I mange virksomheder er det funktionscheferne, der står for kontakten, da de har den nødvendige kendskab til afdelingens behov,« forklarer han.

Christian Bonde oplyser, at Mercuri Urval gør brug af CV-baserne, i det omfang de har adgang til dem - bl.a., når de har stillingsopslag på de tilhørende elektronisk jobportaler og dermed betaler for adgangen. j

Gode råd til dit CV

Hvis dit CV skal have en chance for at komme igennem til virksomhederne:

  • Vær præcis og skarp i dine kvalifikationsbeskrivelser og koncentrer dig om dine kernekompetencer, da virksomhederne typisk søger på specifikke kvalifikationer.

  • Fremstå hellere som en snæver og seriøs profil end en udvandet, der kan det hele - det virker utroværdigt.

  • Find en balance mellem at give fyldestgørende oplysninger og bevare din anonymitet. Hvis du ikke vil oplyse tidligere ansættelsessteder, så skriv i stedet større/mindre ingeniørvirksomhed, hvor mange medarbejdere du har arbejdet i tæt kontakt med, samt hvilke arbejdsområder du har dækket.

  • I stedet for at bruge generelle kompetenceprofiler, såsom erfaring med salg, ledelse osv., så skriv, hvilke specifikke opgaver, du har udført, samt i hvilken periode du udførte dem. Det er vigtigt, at det fremgår, hvor gamle dine erfaringer er, og hvor lang tids erfaring du har med et område.

  • Vær realistisk i dine lønkrav. Stiler du for højt, risikerer du ikke at blive taget i betragtning.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Da jeg blev færdig i juni benyttede jeg flere CV-databaser og fik derigennem flere henvendelser. Mine meddimitender oplevede det samme. Det er altså nogen virksomheder der søger i databaserne, og det bliver derfor dem der får medarbejderne.

  • 0
  • 0

Ja og når man så ovenikøbet ikke har et direkte link til jobfinder.dk her på ing.dk, så er det vel også begrænset hvormeget man gider at gøre.

Jeg modtog forleden en mail om at jeg ikke har besøgt mit CV i 87 dage og hvis jeg ikke aktiverer inden 93 dage vil det blive deaktiveret. der er link i mailen. men jeg tror jeg stopper.

I ka' bare ringe!

  • 0
  • 0

Firmaer har stor succes med CV-databaser

”Firmaer gider ikke spilde tid på CV-databaser” står der i Ingeniøren den 28. september. Det var muligvis korrekt tidligere, men de sidste 5 år er firmaers brug af CV-databaser 10-doblet. Det kan i høj grad godt betale sig at lægge sit CV ind i CV-databaserne på internettet, men det er vigtigt at vælge de rigtige CV-databaser, nemlig dem som firmaerne anvender.

På Jobindex er der alene i år 8307 arbejdsgivere, der har sendt 589.741 kontakter til CV’er. Og til de firmaer, der ikke vil bruge tid på at søge i CV-databasen, har vi en rekrutteringsafdeling med 10 medarbejdere, der søger i CV-databasen for virksomhederne. Succesen kan måske bedst måles i Champagne. Vi sender en flaske champagne til alle, der får job igennem Jobindex CV-database, og i år kommer vi til at bruge ca. 500.000 kr. på 2000 flasker Champagne, og vi regner med at der er mindst lige så mange, der bliver ansat uden at bede om en flaske Champagne.

Firmaerne har med andre ord kæmpe succes med at anvende CV-databaser, og vi oplever gang på gang at vi ved hjælp af CV-databasen kan finde ingeniører, som virksomhederne forgæves har annonceret efter. CV-databaserne er det mest undervurderede værktøj til rekruttering, der findes. Men de virker, og de virksomheder, der anvender CV-databaserne, har en konkurrencefordel frem for de virksomheder, der ikke gør.

Uanset om man er aktivt jobsøgende eller bare vil se hvad der kommer af gode jobtilbud er det derfor en rigtig god investering at bruge en halv time på at lægge sit CV ind på CV-databaserne. Men det er vigtigt at vælge de rigtige CV-databaser, nemlig dem som firmaerne anvender.

Kaare Danielsen, direktør for Jobindex A/S

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten