Firmabilfadæse: Ny afgift på hybridbiler vil gøre dem mere forurenende end benzinbiler

PLUS.
Plugin-hybridbiler - som VWs Passat GTE her - kan det samme som fossilbiler, når det gælder rækkevidde, trækkraft og optankningsmuligheder. Men i reel brug udleder de mere CO2 end fossilbilerne, hvis de ikke bliver opladt. Og erfaringen viser, at hybridbilisterne sjældent får sat dem i stikket. Derfor bør danske politikere ændre det nuværende forslag om afgiftslempelser, mener flere kritikere. Illustration: VW

Folketinget vil give firmabilsbrugere et stort fradrag på plugin-hybridbiler for at få flere ‘grønne’ biler på markedet. Det er en stor økonomisk fordel for firmabilbrugerne – men miljøeffekten er tvivlsom, for erfaringen viser, at brugerne ikke oplader dem.

»Det skal være billigere at køre grønt på jobbet.« Sådan lød begrundelsen i aftalen om næste års finanslov. Derfor vil partierne bag indføre et fradrag i beskatningsgrundlaget for elbiler og plugin-hybridbiler
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.