Firmabilfadæse: Ny afgift på hybridbiler vil gøre dem mere forurenende end benzinbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Firmabilfadæse: Ny afgift på hybridbiler vil gøre dem mere forurenende end benzinbiler

PLUS.
Plugin-hybridbiler - som VWs Passat GTE her - kan det samme som fossilbiler, når det gælder rækkevidde, trækkraft og optankningsmuligheder. Men i reel brug udleder de mere CO2 end fossilbilerne, hvis de ikke bliver opladt. Og erfaringen viser, at hybridbilisterne sjældent får sat dem i stikket. Derfor bør danske politikere ændre det nuværende forslag om afgiftslempelser, mener flere kritikere. Illustration: VW

Folketinget vil give firmabilsbrugere et stort fradrag på plugin-hybridbiler for at få flere ‘grønne’ biler på markedet. Det er en stor økonomisk fordel for firmabilbrugerne – men miljøeffekten er tvivlsom, for erfaringen viser, at brugerne ikke oplader dem.

»Det skal være billigere at køre grønt på jobbet.« Sådan lød begrundelsen i aftalen om næste års finanslov. Derfor vil partierne bag indføre et fradrag i beskatningsgrundlaget for elbiler og plugin-hybridbiler

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.