Firmabilfadæse: Ny afgift på hybridbiler vil gøre dem mere forurenende end benzinbiler

PLUS.
Plugin-hybridbiler - som VWs Passat GTE her - kan det samme som fossilbiler, når det gælder rækkevidde, trækkraft og optankningsmuligheder. Men i reel brug udleder de mere CO2 end fossilbilerne, hvis de ikke bliver opladt. Og erfaringen viser, at hybridbilisterne sjældent får sat dem i stikket. Derfor bør danske politikere ændre det nuværende forslag om afgiftslempelser, mener flere kritikere. Illustration: VW

Folketinget vil give firmabilsbrugere et stort fradrag på plugin-hybridbiler for at få flere ‘grønne’ biler på markedet. Det er en stor økonomisk fordel for firmabilbrugerne – men miljøeffekten er tvivlsom, for erfaringen viser, at brugerne ikke oplader dem.

»Det skal være billigere at køre grønt på jobbet.« Sådan lød begrundelsen i aftalen om næste års finanslov. Derfor vil partierne bag indføre et fradrag i beskatningsgrundlaget for elbiler og plugin-hybridbiler
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.