Firkantede tunnelboremaskiner redder storbyer fra store udgravninger

Firkantede tunnelboremaskiner redder storbyer fra store udgravninger

Den firkantede tunnelboremaskine er billigere at bruge end 'cut and cover'-metoden, fordi man ikke behøver at omlægge kloaker, kabler og vandledninger, når man borer. Metoden er brugt i Japan og vinder nu frem flere steder i Asien - senest i Singapore, hvor denne maskine skal bore to fodgængertunneller. Foto: China Railway Engineering Equipment Group

For at undgå til at skulle grave veje op og flytte forsyningslinjer i tætbebyggede områder som Singapore er en ny teknik blevet populær under jorden: firkantede tunnelboremaskiner i stedet for ‘cut and cover’. Se grafisk oversigt her.

Byggeriet af en 43 km lang metrolinje i Singapore ville have krævet, at veje blev gravet op og forsyningsledninger flyttet i forbindelse med anlæggelsen af gangtunneler til to af de nye stationer. Metoden kaldes ‘cut and cover’ og bruges blandt andet også på anlæggelsen af Nordhavnsvej i København og den nye København-Ringsted-bane.

Entreprenørerne hamrer eller borer først vægge ned. Derefter udgraves en rende mellem siderne, og så støbes bund og sider i beton. Til sidst bliver tunnelens tag støbt og overfladen reetableret som vej, grønt område eller byggeri.

Læs også: Entreprenør udpeget til turbulent vejtunnel-projekt til Nordhavn

Den 300 ton tunge firkantede tunnelboremaskinen er 7,6 meter bred og 5,6 meter høj. Den er udstyret med 6 skærehoveder og betjenes af 14 borebisser. Foto: China Railway Engineering Equipment Group

Men den løsning virkede ikke attraktiv i den tætbebyggede og heftigt trafikerede østat. Derfor valgte den statslige bygherre, Land Transport Authority (LTA), der er ansvarlig for byggeriet af den nye metrolinje, Thomson-East Coast Line (TEL), at bore de to tunneler.

»På LTA's metroprojekter vil vi typisk anlægge fodgængertunneler som ‘cut and cover’. Men denne metode er ikke attraktiv i tætbebyggede områder med stigende lønomkostninger,« forklarer LTA's projektdiretør, Henry Foo, til New Civil Engineer.

I stedet for at grave hele området op har LTA valgt at bore de to fodgængertunneler på henholdsvis 60 og 160 meter. Det mindsker forstyrrelserne af trafikken, er mindre mandskabskrævende end en åben udgravning og minimerer de risici, der er ved at omlægge kloakker, vandledninger, strømkabler og anden underjordisk infrastruktur. Derfor vurderer Henry Foo, at LTA sparer omkring 30 procent i forhold til en ‘cut and cover’-løsning.

Læs også: 3D-model sikrer ombygning af Nordhavn Station i tæt trafik

De fleste tunnelboremaskiner er runde. Men entreprenøren på denne opgave, China Railway No. 5 Engineering Group, som er datterselskab til Kinas største jernbaneentreprenørfirma, China Railway Group, har valgt at bruge firkantede tunnelboremaskiner.

Firkantede tunnelboremaskiner er over de seneste år blevet mere populære som alternativ til 'cut and cover' i forskellige storbyer. De produceres blandt andet af Kawasaki og Komatsu, der har brugt dem i i japanske storbyer som Kyoto og Fukuoka. Tyske Herrenknecht har også lanceret et koncept, der kan løse samme opgave.

Fodgængertunnelerne til stationerne Stevens og Havelock skal krydse under store veje og for Stevens Station også en kanal. For at undgå store gravearbejder har bygherren Land Transport Authority valgt at bore tunnelerne i stedet for at lave 'cut and cover.' Og for at gøre det endnu mere effektivt er der valgt firkantede tunnelboremaskiner til opgaven. Foto: Land Transport Authority Singapore

Blandt fordelene ved firkantede frem for runde tunnelboremaskiner er, at man ikke skal fjerne så meget jord, når man bruger firkantede TBM’er. Hvis du som i dette tilfælde har brug for en 7,6 meter bred tunnel, får du med en rund TBM en tunnel, der er 7,6 meter høj. Med en firkantet TBM kan du få præcis den højde, du har brug for, og du slipper dermed for at fjerne mere jord end højst nødvendigt. I dette tilfælde er tunnelen således kun 5,6 meter høj. Det betyder også, at du kan bore tættere på jordoverfladen. Det er en fordel for fodgængerne, der ikke skal op og ned af så mange trapper.

TBM’erne produceres af China Railway Engineering Equipment Group. De ankommer til Singapore denne måned og begynder at bore i februar.

Ifølge en pressemeddelelse fra China Railway Engineering Equipment Group har virksomheden oprettet et joint venture-selskab i Tyskland for at komme ind på det europæiske marked.

Kommentarer (18)

Men er det ikke mere det at man borer i stedet for at grave det hele op, der gør det nemmere. Altså uanset om den er rund eller firkantet?

At den så er firkantet den TBM'er er vel så bare en yderligere smart ting.

  • 7
  • 0

Jeg er ingen proff ;-) Kom bare til at tænke på hvor mange elementer, eller hvor langt kan hydraulikken egentligt skubbe elementer + TBM'en ? Kommer vel også an på jordbunden. Der må jo være en max. længde, og så skal der etableres en ny udgravning.

  • 7
  • 0