Fire års ventetid er slut: Tesla er klar med luksus-sedan

Illustration: James Lipman

Ventetiden er ovre for de første ti forventningsfulde kunder til Tesla Motors nyeste Model S. I fredags kunne de trille den første tur i den fempersoners elbil.

At kunderne var forventningsfulde og måske lidt utålmodige, er noget vi formoder, for siden den familievenlige model for første gang blev præsenteret er der gået fire år.

Men nu er den klar, og en lille håndfuld journalister fik lov til at køre en nøje afmålt syv-minutters strækning omkring Tesla Motors' hovedkvarter i Fremont, Californien.

Læs også: Første testkørsel af Tesla Model S

De første indtryk vidner om en meget komfortabel bil med præstationer i sportvognsklassen. Grundmodellen kan mønstre 362 hk. Hvis det ikke er nok kan man få en performance-model på 416 hk. Den skulle give en acceleration på 4,4 sekunder fra 0-100 km/h.

Selv om bilen vejer omkring to ton, skulle køreegenskaberne være forbløffende gode. Det skyldes blandt andet et meget lavt tyngdepunkt, da alle batterier er placeret i bunden af bilen.

Model S vil blive leveret med tre forskellige batteristørrelser; 40 kWh, 60 kWh og 85 kWh. Det skulle ifølge Tesla kunne række til 260, 370 og 480 km på en enkelt opladning med 89 km/h (55 miles/h). Det vurderes, at når model S kommer igennem den officielle amerikanske EPA-testcyklus, så skal der trækkes mindst ti procent fra de tal.

Opladningstiden varierer alt efter batteristørrelse og elforsyning. Men hvis man kun har et 10 kW-output, så skulle det være muligt at lade med 50 km rækkevidde på én time.

Prisen i USA er, inklusive en statsrabat på 7.500 dollars, er 49.900, 59.900 og 69.000 dollars afhængig af valget af batteristørrelse.

Høj byggekvalitet

Motorjournalisterne blev overrasket over, hvor 'færdig' model S var. Byggekvaliteten bliver beskrevet som 'imponerende' set i forhold til, hvor lille en bilproducent Tesla er. Der er roser til sæder, lydniveau indendørs, styreegenskaber og affjedring.

I moderne luksusbiler er vi blevet mere og mere vant til store infoskærme, og Model S er ingen undtagelse. Med hele 17 tommer fylder skærmen det meste af midterkonsollen. Her kan man styre alt, samtidig med at der er navigation, musikstreaming og internetradio.

Hvis Tesla kan holde produktionen oppe i omdrejninger, så skulle der ikke mangle kunder. I maj måned 2012 havde 10.000 fremtidige kunder indbetalt et gebyr på 5.000 dollars for at komme i betragtning til en Model S.

Ingeniøren online har lagt billet hos Tesla Motors Copenhagen, så vi kan prøvekøre Model S når den kommer til Danmark engang i efteråret 2012.

Dokumentation

US Today
Autopia
Specifikationer for Tesla S

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det har ikke så meget med denne bil at gøre, men hvorfor må ingen elbiler eller hybridbiler have trækkrog. For alle disse biler er det åbenbart forbudt at montere en trækkrog, og det pointeres for dem alle sammen. Netop elbiler med det gode bundtræk burde være oplagte til en jydekrog, så hvor ligger hunden begravet?

  • 0
  • 0

Du kan da få anhængertræk på Renault Kangoo ZE for 3375 kroner ekstra.

Men den må ikke trække særlig meget - kun 374 kg.

  • 0
  • 0

Efterhånden som batteriernes energitæthed bliver tidsvarende bliver jeg mere og mere hooked på at få en elbil :) og havde jeg råd ku det godt være sådan en fætter her he he

  • 0
  • 0

Til gengæld tror jeg ikke, at batteriet vil holde særlig længe, hvis jeg spænder 1,7 tons trailer inklusive installerede hestedyr efter sådan en fætter,

Så indtil der sker noget helt dramatisk med batterierne, så må den gamle Passat TDI holde for, når der skal truckes ponyer rundt i land og rige.

  • 0
  • 0

Det vurderes, at når model S kommer igennem den officielle amerikanske EPA-testcyklus, så skal der trækkes mindst ti procent fra de tal.

Det har den været. Man kan læse mere om det her: http://www.teslamotors.com/blog/model-s-ef...

We are very pleased to report that Model S has exceeded our initial range expectations by about 20 miles and has achieved a Roadster equivalent 2-cycle range of 320 miles and a 5-cycle range of 265 miles. This sets a new record for electric vehicle range!

Den officielle rækkevidde er derfor 424 km målt efter den nye amerikanske 5-cyklus metode.

Hvis man vil længere skal man bare køre langsomt. Man kan køre 700 km hvis man holder en konstant fart på 50 km/t.

"Lastbil-hastighed" på 90 km/t giver en rækkevidde på 500 km.

Med march-hastighed på 130 km/t kører du 320 km.

Tesla har annonceret en lyn-lader på 90 kW som kan lade bilen på en time. Med et rimeligt køremønster kører du i 2-3 timer og lader derefter i 30-45 minutter. Det er godt for trafiksikkerheden at tage et hvil på turen :-).

  • 0
  • 0

Det med trækkrog er ikke så meget om bilen er el, hybrid eller for den sags skyld diesel. Jeg har e.g. en diesel som heller må ikke på have træk på. Og det har ikke noget med vægt eller motor at gøre - her er der ingen problemer. Problemet er at den køre på lav afgift pga. langt pr. L. Men, det mener Skat ikke at den kan, hvis den har en krog på. Men, hvis nu man bygger bilen om m. krog og får ændret registreringsattesten, så stiger vægtafgiften til ca. det dobbelte og så må man godt have krog på.

Men, tilbage til Tesla. Det jeg umiddelbart tænker på er, at det ikke rigtig er en familiebil, men dens specs. er blevet forgudet. Og dens specs. er stort set de samme som på den station car som Saab lige har fået typegodkendt, en 9-3 ePower. Saab lever igen. Den er produktionsklar. Det synes jeg er langt mere interessante, da Saab'en er en bil man kan bruge i det daglige. Dertil har også alle bekvemmeligheder og udstyr.

  • 0
  • 0

Men, tilbage til Tesla. Det jeg umiddelbart tænker på er, at det ikke rigtig er en familiebil, men dens specs. er blevet forgudet. Og dens specs. er stort set de samme som på den station car som Saab lige har fået typegodkendt, en 9-3 ePower. Saab lever igen. Den er produktionsklar. Det synes jeg er langt mere interessante, da Saab'en er en bil man kan bruge i det daglige. Dertil har også alle bekvemmeligheder og udstyr.

Hvad snakker du om ??? Er er plads til 7 pers. i en SÅB ? Er er bagagerum både foran og bag i en SÅB ? Accelererer den fra 0-100 på 4 sec. ? Kan den fåes med 400 hk ? Er den bygget i Alu ? Har den 85kWh batteripakke (=op til 400 miles rækkevidde) ? Er den lige så pæn ? (flertallet vil nok sige nej) Har den aktiv luft affjedring ? Har den 17" infotainment skærm ? kan den billigste version købes for godt 55.000 $ ?

listen forsætter...

Hvad er det lige du mener SÅB'en gør bedre, hvad er det der gør den mere brugbar i det daglige og hvilket udstyr har den som Tesla'en mangler ? Jeg forstå det ikke ? Har du et link til nogle specs på den SÅB som man umiddelbart ikke støder på, på nettet ?

Det spændende er så også hvornår den kan købes ? Man har før hørt om el-biler der "har været tæt på produktion" og enten ikke er kommet eller først efter mange år.

  • 0
  • 0

Kan ikke nære mig for at kommentere: "Gør det muligt at lade med 50 km/t" ??

Skal der cruise dronefly med mega batterier ombord rundt langs vejnettet, så man kan få ladt batterierne op mens man kører?

:o)

  • 0
  • 0

Citat fra teksten: Opladningstiden varierer alt efter batteristørrelse og elforsyning. Men hvis man har et 10 kW-output, så skulle det være muligt at lade med 50 km/h. Citat slut.

Langsom strøm eller hurtig oplader - eller cykler opladeren ved siden af bilen? Hvad med ledningslængden?

Ak!

  • 0
  • 0

Langsom strøm eller hurtig oplader - eller cykler opladeren ved siden af bilen?

Der menes at på en time fyldes der tilstrækkeligt med energi på batteriet til at bilen kan køre 50 km.

Vi kan prøve at regne efter.

Batteriet er på 85 kWh og det svarer ifølge EPA's 5 cyklus metode til 424 km. Eller 5 km per kWh. En 10 kW lader kan fylde 10 kWh på batteriet på en time (fraregnet eventuelle tab). 10 kWh svarer til 50 km.

  • 0
  • 0

Jeg må lige kommentere følgende, selv om det ikke har med Tesla at gøre:

Det med trækkrog er ikke så meget om bilen er el, hybrid eller for den sags skyld diesel. Jeg har e.g. en diesel som heller må ikke på have træk på. Og det har ikke noget med vægt eller motor at gøre - her er der ingen problemer. Problemet er at den køre på lav afgift pga. langt pr. L. Men, det mener Skat ikke at den kan, hvis den har en krog på. Men, hvis nu man bygger bilen om m. krog og får ændret registreringsattesten, så stiger vægtafgiften til ca. det dobbelte og så må man godt have krog på.

Det er grundlæggende bilfabrikken, der bestemmer, om en bil må trække påhængskøretøj - og hvor meget. Fabrikken bedømmer efter stabilitet, bakkekørsel osv. Hvis fabrikken ønsker bilen e-godkendt, skal bilen - med det tungest tilladte påhængskøretøj - kunne starte 5 gange efter hinanden på en 12% stigning (med 45 sek. imellem).

Der er ikke noget med, at SKAT bestemmer, om en bil må trække påhængskøretøj - eller fordobler afgiften, hvis man har træk på. Det kan kun komme indirekte, hvis den alternative variant, som er i stand til at trække et påhængskøretøj, er ændret (f.eks. støre motor eller anden gearing), så den kører kortere på literen efter EU-normen og dermed falder i en anden afgiftsklasse.

mvh Peter D

  • 0
  • 0

Det er en skam med den trækkrog. Hvis jeg havde en elbil - i et land, hvor der endnu er langt mellem ladestationer og batteriskift-stationer - ville jeg ønske mig en trækkrog. Så kunne jeg smække en benzindrevet håndværker-strømforsyning på anhængeren og køre langture uden at tænke på stikkontakter. Manglen på en trækkrog er en årsag til, at elbiler skal være hybride med en brændstofdrevet motor i bagenden. Men hvad vil SKAT sige til, at der kom trækkroge på elbilerne? Mig bekendt er der afgift på hybrid-biler men ikke på rene elbiler.

  • 0
  • 0

Hvordan kan en bil til 57.500$ uden rabatten ende på mere end 600.000 kr i danmark når der ikke engang skal betales afgift??? hvem skummer fløden???

Moms, kurssikring, transport, meromkostninger ved at skulle supportere et meget mindre marked og aflønne et eksternt forhandlernet.

  • 0
  • 0

[quote]Hvordan kan en bil til 57.500$ uden rabatten ende på mere end 600.000 kr i danmark når der ikke engang skal betales afgift??? hvem skummer fløden???

Moms, kurssikring, transport, meromkostninger ved at skulle supportere et meget mindre marked og aflønne et eksternt forhandlernet.[/quote]

Kan man ikke bare købe den direkte i USA så. Så meget koster det jo heller ikke at få en 20 fods container over Atlanten.

  • 0
  • 0

[quote][quote]Hvordan kan en bil til 57.500$ uden rabatten ende på mere end 600.000 kr i danmark når der ikke engang skal betales afgift??? hvem skummer fløden???

Moms, kurssikring, transport, meromkostninger ved at skulle supportere et meget mindre marked og aflønne et eksternt forhandlernet.[/quote]

Kan man ikke bare købe den direkte i USA så. Så meget koster det jo heller ikke at få en 20 fods container over Atlanten.[/quote]

Du skal så nok selv stå for godkendelsen (De europæiske krav til biler er sandsynligvis ikke identiske med de amerikanske krav og af den grund er det ikke som udgangspunkt sikkert at modellerne er ens, endnu en grund til at prisen er højere her) plus der er lidt langt, hvis der rasler et eller andet af under garantiperioden. Det kan være at bilens oplader er bygget til 110 V etc.

Jeg tror ikke det er besværet værd.

  • 0
  • 0

[quote]Netop elbiler med det gode bundtræk burde være oplagte til en jydekrog, så hvor ligger hunden begravet?

Saedvanligvis skyldes den slags for lille forskel mellem max. tilladte totalvaegt og egenvaegt. Tilsvarende gaelder for minibiler som fx Trilingerne.[/quote]

Jeg har en tilladelse til at monter træk på min 107, så det kan godt lade sig gøre

  • 0
  • 0

ærgeligt den er begrænset til maks 200 km/t i alle udgaver, da jeg gad vide hhvad den ellers ville kunne rende. nogen forklaring på dette?

  • 0
  • 0

Åndsvagt hvis man ikke kan få en træk krog på den. Det har min type 44 fra 1990. Den kan også køre 800 kilometer på en tankfuld 98 med 150 km/t hvilket er meget smart når jeg feriere rundt i europa.

Men helt klart det første seriøse bud på en stor bil med el motor, der kan opfylde en hver pendlers drøm om at sidde i kø i det sidste nye...nu med grøn samvittighed. Derimod hvis batterierne ikke kan leve op til forventningerne blir det en katastrofe. så blir det et dyrt hønsehus.

  • 0
  • 0

Højere topfart vil kræve gear. Der er trods alt grænser for hvor mange omdrejninger en elmotor kan tage uden at miste effektivitet.

  • 0
  • 0

Ved 200 km/t kører elmotoren ved 15.000 RPM. Kraften overføres til hjulene via en fast udveksling på 9.73:1.

Tesla har iøvrigt ikke gode erfaringer med fler-trins gearkasser fra de første modeller af Roadsteren. Motoren rev dem simpelthen i stykker.

  • 0
  • 0

Ved 200 km/t kører elmotoren ved 15.000 RPM. Kraften overføres til hjulene via en fast udveksling på 9.73:1.

Tesla har iøvrigt ikke gode erfaringer med fler-trins gearkasser fra de første modeller af Roadsteren. Motoren rev dem simpelthen i stykker.

der må da stadig kunne laves en slags overgear eller andre fixfaxerier så den ikke får baghjul på autobahnen

  • 0
  • 0

[quote]Ved 200 km/t kører elmotoren ved 15.000 RPM. Kraften overføres til hjulene via en fast udveksling på 9.73:1.

Tesla har iøvrigt ikke gode erfaringer med fler-trins gearkasser fra de første modeller af Roadsteren. Motoren rev dem simpelthen i stykker.

der må da stadig kunne laves en slags overgear eller andre fixfaxerier så den ikke får baghjul på autobahnen[/quote]

Tror ikke det er den slags bilen er tiltænkt at bruges til. Med mindre man vil skubbe den hjem.

  • 0
  • 0

I den senere tid har jeg set en del video’er på Youtube af den ny Tesla Model S – og for at sige det som det er: Sådan en fætter ku’ jeg da egentligt godt tænke mig…

Det er jo en el-bil, så prisen er (her i DK) jo vredet godt og grundigt til gavn for elbilerne på bekostning af benzinslugerne… Så må man jo håbe at den strøm som den bliver ladet op med ikke kommer fra et kulkraftværk, men fra enten sol eller vind (eller A-kraft – men sig det ikke til nogen) for at der skal være en miljømæssig pointe.

Noget af det ved Tesla, som gør at el-bilerne har en chance for at være andet end et reklameflip, er at den kan køre flere hundrede kilometer på en opladning – og jeg tror det rækker for 98% af mit kørselsbehov.

Men for at sætte tingene i relief: Hvad koster det at lade sådan en sjover op (hvor mange KwH koster en opladning sammenlignet med en traditionel benzin eller dieseldrevet bil – og hvad med prisen for et sæt nye batterier (jo nærmere man kommer tidspunktet for en udskiftning, jo mindre bil indbytningsprisen være for en ny bil) de er jo sikkert MEGET dyre) forstået på den måde at jo hurtigere man kører, jo mere energi koster det, eller med andre ord: Hvor mange km kan man køre på 1 KwH efter den alm. målestok for km/l ved en given hastighed?

Nu nævnede jeg at jeg tror at rækkevidden på batterierne rækker til mit behov i 98% af tilfældene – men når jeg skal på det årlige familiebesøg i Blokhus, er turen over Storebælt på 454 km her fra min bopæl i Københavns omegn – og så er der altså en risiko for at vi skal skubbe de sidste 25 km… og jeg tør slet ikke tænke på at jeg vil skulle dele turen til Garda-Søen op i adskillige etaper, da en opladning til 400 km tager 8 timer…

Hvad gør man for at undgå det…???

I min visdom (eller mangel på samme) har jeg efter nogen filosofereren kommet frem til at ”man ka’ da bare anskaffe et stativ til ekstra bagage til at montere på en trækkrog og på den platform kan man så montere en el-generator på benzin (så’n lidt li’som i gamle dage, da nogen biler kørte med gas-generator)…!!!

Det lyder jo i princippet som samme princip som Fisker Karma og Opel Ampera benytter sig af…???

Hvis jeg selv skal sige det, så lyder idéen sku’ da skide go’ – men ét eller andet siger mig, at der er ét eller andet jeg har overset – f.eks. om bilen overhovedet må have trækkrog (i så fald, hvorfor ikke) og hvad med køreegenskaberne, når man lægger en generator på 50 kg. bag ud på bilen…???

Og hvor stor ladekapacitet skal en generator have for at kunne følge med strømforbruget under et hurtigt stindt mellem Berlin til München over Hanover (hvor hastigheden jo nok ligger på den friske side af de 190 km/t) – herunder hvor mange km rækker de 6 ltr. Benzin som typisk er i tanken på en nødstrømsgenerator (ved den hastighed)?

Andre forslag – jeg er lydhør.

  • 0
  • 0

Hvor mange km kan man køre på 1 KwH efter den alm. målestok for km/l ved en given hastighed?

Tesla har som noget ganske særligt offentliggjort netop en sådan graf: http://www.teslamotors.com/blog/model-s-ef...

På grafen ses også løsningen på dit problem med at nå frem til Blokhus: Du skal bare køre lidt langsommere.

Hvis du ikke gider det, så har Tesla annonceret en 90 kW lynlader. De vil etablere et netværk af disse lynladere. Du skal bare bruge 10 minutter ved sådan en på vejen, så er du sikker på at nå frem til Blokhus.

Hvad koster det at lade sådan en sjover op (hvor mange KwH koster en opladning sammenlignet med en traditionel benzin eller dieseldrevet bil – og hvad med prisen for et sæt nye batterier

For at tage det sidste først, man skifter ikke batterier på en Tesla Model S undervejs i dens livcyklus. Batterierne kan klare 500 fulde cykler før de når ned på 80% af oprindelige kapacitet. Det vil sige efter 500 cykler så har bilen med det store batteri på 85 kWh kun en kapacitet på 68 kWh. Eller sagt på en anden måde, bilen har fra ny en rækkevidde på 425 km og efter 500 cykler har den kun en rækkevidde på 340 km.

500 cykler svarer til 5000,9425 = 190.000 km.

En bil der har kørt 200.000 km er en gammel bil, så den fornyer man ikke batteriet på. Specielt ikke da den stadig har en ganske respektabel rækkevidde på 340 km.

Ovenstående er beregnet ud fra databladet på batterierne. Der er en række tricks der kan forlænge batterierne levetid, for eksempel slider det mindre hvis man undlader at lade dem helt op og det slider mindre hvis batterierne kun sjældent bliver afladet helt i bund. Temperaturstyring er desuden vigtig. Alle disse ting er noget Tesla har arbejdet med. Så måske holder batterierne i virkligheden endnu bedre. Brugeren har også en indflydelse idet for eksempel lynladning slider mere end normal ladeteknik.

Med hensyn til prisen for at lade bilen op, så er det mere relevant at udregne prisen per km. Lad os tage udgangspunkt i en strømpris på 2 kr/kWh og at bilen kan køre 425 km på 85 kWh. Ladetabet antages at være 10%.

Energiforbrug per km: 85 kWh / 425 km = 0,2 kWh/km. Pris per km: 0,2 kWh/km * 1,1 * 2 kr = 0,44 kr/km.

Hvis du vil indregne afskrivning af bilens pris på 600.000 kr over 250.000 km bliver prisen per km til 0,44 + 600.000/250.000 = 2,84 kr/km. Jeg har ikke indregnet renter.

Som det ses så dominerer afskrivninger på bilens værdi.

Det er også værd at bemærke at strøm er afgiftsbelagt væsentligt hårdere end benzin og diesel.

  • 0
  • 0

Hej Baldur,

En glædelig nyhed ift. problemet med de store el afgifter er flg. bulletin fra Dansk Elbil Alliance:

Godtgørelse for elafgift ved opladning af elbiler Der er godt nyt fra Skatteministeriet. Ifølge skatteministeriet er der et lovforslag på vej om godtgørelse for elafgiften ved opladning af elbiler. Der vil således blive ydet tilbagebetaling af den af virksomheden forbrugte afgiftspligtige elektricitet anvendt til opladning af batterier i registrerede eldrevne motorkøretøjer. Tilbagebetalingen omfatter elektricitet anvendt i ladestandere, der drives for virksomhedens regning og risiko og elektricitet anvendt til opladning af batterier på batteriskiftestationer. Elektriciteten anses i disse særlige tilfælde for at være forbrugt af virksomheden. Tilbagebetalingen har virkning fra d. 27.04.10 til udgangen af 2015.

Og det er jo præcis den finte som elbils operatørerne udnytter. Spørgsmålet er så om det er en lempelse der gives videre eller om den 'indregnes i businesscase''n'...

Men måske kreative ingeniører kan greje den..

Venlig hilsen

Carl H. Nielsen Cleardrive A/S

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten