I fire år kommer S-togene til at bremse meget langsomt med nye signaler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

I fire år kommer S-togene til at bremse meget langsomt med nye signaler

PLUS.
Illustration: Ingeniøren

Først om yderligere to år er Siemens klar med en løsning, som gør, at det nye signalsystem ikke længere vil nedbremse S-togene, som om skinnerne er glatte.

Det kommer til at tage i alt fire år at løse det problem, som gør, at det nye signalsystem giver S-togene længere køretider. Systemet blev ellers indført blandt andet med begrundelsen, at togene kunne køre tættere på hinanden og dermed nedsætte køretiden. Det digitale CBTC-system blev taget i brug på

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

den første strækning mellem Jægersborg og Hillerød for godt tre år siden. Men allerede året efter måtte Banedanmark konstatere, at signalsystemet ikke kunne identificere, når skinnerne er glatte. Det kan blive katastrofalt, når systemet selv – og ikke som på andre strækninger lokoføreren – bremser toget. Før signalsystemet er skinnerne glatte i lange perioder Den midlertidige løsning blev,...