Finske fly mister GPS-signaler nær russisk grænse

Finnair har registreret forstyrrelser af GPS-signaler på ruter der er fløjet nær Kalinlingrad. Her er det Finnairs A350. Illustration: Finnair

Skal man rejse mellem Baltikum og Finland den kommende tid, så er det måske en god ide at forberede sig på aflysninger eller forsinkelser. Siden søndag har det mindre litauiske flyselskab Transaviabaltika uden held forsøgt at gennemføre flyvninger fra Tallinn i Estland til den finske by Savonlinna uden held. Savonlinna ligger omkring 100 kilometer fra den finsk-russiske grænse.

Årsagen er ustabile GPS-signaler. Indtil videre har det litauiske flyselskab aflyst 18 flyvninger på grund af GPS-forstyrrelser.

De 18 flyvninger blevet aflyst, fordi selskabet ikke har procedurer på plads til at lande uden GPS-forbindelse. Det oplyser selskabet til Reuters. De mange forstyrrelser er også registreret hos de finske trafikmyndigheder Traficom, som advarer om store forstyrrelser i en pressemeddelelse.

De oplyser, at de har modtaget indberetninger om udfald på GPS-signaler nær den østlige grænse mod Rusland siden søndag i områderne Mikkeli, Jyväskylä og Kuopio.

Det finske flyselskab Finnair har tilsvarende oplevet forstyrrelser på GPS-forbindelsen i fly med destinationer i både Asien og Europa, når de passerer over den russiske enklave Kaliningrad.

»Vores piloter har bemærket interferens på GPS nær Kaliningrad-området de seneste dage,« har en talsperson for Finnair skrevet til Reuters onsdag.

Den røde prik er den finske by Savonlinna, hvor fly fra en række flyselskaber har registreret store forstyrrelser af GPS-signaler. Det samme er tilfældet i luftrummet omkring den russiske enklave Kaliningrad, der ligger klemt inde mellem Polen og Litauen. Illustration: OpenStreetMap

Læs også: Russisk krigsskib placeret ved Skagen: Så let kan skibspositioner manipuleres

Flysikkerhed ikke kompromitteret

Forstyrrelserne er registreret i kølvandet på at den finske præsident Sauli Niinisto mødtes med den amerikanske præsident Joe Biden lørdag om krigen i Ukraine.

De finske myndigheder har ikke været i stand til at udpege årsagen til udfald på GPS-signalerne, men understreger, at sikkerheden ikke er blevet kompromitteret.

»Det er fortsat sikkert at flyve. Flyselskaber har procedurer, de følger, hvis GPS-signalet forsvinder. Fly kan anvende andre systemer til at navigere og lande sikkert. Kontroltårnet hjælper piloter med bistand fra andre landingssystemer,« siger Jari Pöntinen, direktør i Traficom.

Det litauiske flyselskab Transaviabaltika har forgæves forsøgt at lande i den finske provinsby Savonlinna de seneste dage på grund af ustabile GPS-signaler i området. Illustration: TRANSAVIABALTIKA

Traficom oplyser, at de har bedt luftfartsmyndigheden Fintraffic Air Navigation Services om at advare piloter om situationen via et såkaldt Notice to Airmen (NOTAM) notifikation.

Signaler fra GPS eller andre GNSS-systemer er ikke nødvendigvis kritiske for at navigere et fly. Det skyldes blandt andet, at det teknisk er forholdsvist let at jamme et GNSS-signal, der rejser tusindvis af kilometer fra en satellit til Jordens overflade.

Det er derimod markant mere komplekst at forstyrre de radiosignaler, der udveksles mellem flyets landingssystem, Instruments Landing System(ILS) og lufthavnens basestationer, når et fly skal lette eller lande i en lufthavn. Tilsvarende har piloter andre muligheder end GPS for at navigere, mens de er i luften.

Læs også: Spoofing forhindrer fly i at lande i israelsk lufthavn med GPS

Rusland er jamming-mestre

Med krigen i Ukraine som bagtæppe er det nærliggende at antage, at GPS-forstyrrelserne skyldes jamming fra Rusland, selvom det ikke er dokumenteret. GPS-jamming er ikke et nyt fænomen i områder, der grænser op til Rusland, og Rusland er kendt for at være blandt de bedste og mest aktive i forhold til at jamme og manipulere med satellitsignaler fra GNSS-systemer som Galileo og GPS.

GNSS-signalerne er så svage og usikre, at Rusland ifølge flere militæranalytikere helt har valgt at se bort fra deres eget Glonass-satellitprogram til navigation i Ukraine. I stedet har man angiveligt aktiveret det ældre landbaserede Loran-C system, som Danmark og resten af Europa sendte på pension for adskillige år siden.

Læs også: Rusland stoler ikke på satellit-navigation: Genopliver gamle landbaserede radioer

Fænomenet med GPS-forstyrrelser og radiostøj på GNSS-frekvenser er heller ikke ukendt i Danmark. Siden 2018 har Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering registreret tusindvis af forstyrrelser omkring Aarhus og den østjyske motorvej. Her er det dog ikke Rusland eller andre fremmede magter, der er under mistanke, men snarere små billige GPS-jammere i lastbiler, hvor chauffører gerne vil sløre deres ruter.

Læs også: Østjysk motorvej plages af radiostøj: GPS-jammere er hovedmistænkt

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De finske myndigheder har ikke været i stand til at udpege årsagen til udfald på GPS-signalerne, men understreger, at sikkerheden ikke er blevet kompromitteret.

Her er et godt eksempel på hvordan lande der er "Finlandiseret" er nødt til at opføre sig. Jeg håber ikke nogen andre skal opleve det samme og jeg forstår ikke hvorfor finnerne ikke valgte NATO nu. Det kan være for sent når de en dag beslutter sig.

I øvrigt ser det ud som om Savonlinna Aiport har et ILS system installeret på en landingsbane men ikke den anden (dvs. når man lander den modsatte vej). Det ville nok være smart i den nuværende situation at få fikset og det gælder også andre lufthavne. Også selvom det ikke er billigt. Flybesætninger må også til at (gen)lære at navigere uden GPS. Fagre "nye" verden.

( #SlavaUkraina )

  • 7
  • 3

Flybesætninger må også til at (gen)lære at navigere uden GPS.

Det kan de da. Der er VOR (radio beacons på landjorden) der godt nok er ved at blive udfaset, men det kan de stoppe med. Og der er INS (innertial navigation, typisk med laser ring gyro) der drifter mindre end 1 km per flyvetime i moderne fly. Det burde på ingen måde være et problem for dem at navigere uden GPS så forstår ikke helt problemet.

De kan flyve på GPS og skifte til INS hvis GPS signalet forsvinder. De er næppe uden GPS signal i timevis, men snarere kun når de nærmer sig den russiske grænse. Der skulle derfor være rigelig med præcision til almindelig flyvning.

GPS bliver ikke brugt til at lande så det er et nonissue i den sammenhæng.

  • 4
  • 3

GPS bliver ikke brugt til at lande

Jo, det gør det i høj grad, og det er direkte en EU målsætning at der skal være GPS-procedurer til landing på alle baner i alle lufthavne inden 2024. På Savonlinna specifikt er der GPS landingsprocedurer i begge retninger og desuden en anflyvningsprocedure ("arrival") der kun kan flyves med GPS. Europa har også fuld gang i nedlæggelse af alle jordbaserede navigationssystemer bortset fra DME og højklassede ILS-anlæg. Selv om jeg aldrig havde forestillet mig en så alvorlig situation som vi har nu, har jeg i mange år haft svært at forstå at myndighederne med åbne øjne længe har styret mod at gøre vores radionavigation så sårbar. Russerne har jo i årevis jævnligt demonstreret deres evner til at jamme GPS-signaler. Luftfarten er også ekstra sårbar fordi den stadig kun bruger det amerikanske Navstar GPS-system og ikke kan udnytte nogen af de mange andre GNSS-systemer.

  • 10
  • 0

Selv om jeg aldrig havde forestillet mig en så alvorlig situation som vi har nu, har jeg i mange år haft svært at forstå at myndighederne med åbne øjne længe har styret mod at gøre vores radionavigation så sårbar.

Ja. Og nu er det tid til at revurdere alle de valg. Vi står i en "ny situation" med en lunken konflikt lige så langt vi kan se frem. Vi er nødt til gennemgå hele vores samfund og sikre redundans alle kritiske steder.

Og så skal vi lade være med at grave hullet dybere. Eksempel: Nye el-biler synes at være afhængige af "call home" funktionalitet for at fungere i længere tid. Hvad ville der ske med kinesiske el-biler hvis vesten kom i en lignende konflikt med Kina? Eller hvad med alt det elektronik der hele tiden skal have software opdateringer for at være sikkert? Nu må vi stoppe med at gøre os mere afhængige af brutale diktatorer og i stedet gøre os mindre afhængige.

Vi er ganske enkelt nødt til at vælge hvem der er vores rigtige venner (dvs. vesten) og så sikre at vi kan fungere uden resten af verden i lang tid.

  • 13
  • 2

Vi er ganske enkelt nødt til at vælge hvem der er vores rigtige venner (dvs. vesten) og så sikre at vi kan fungere uden resten af verden i lang tid.

Problemet er at de lande der har mineraler er dem vi gerne vil gøre os uafhængige af. https://en.wikipedia.org/wiki/Resource_curse

Vi er nødt til at samarbejde med de vestlige lande som vi deler værdier med. På nogle punkter mener jeg at vi i Europa skal være bedre til at tale med een tunge over for Diktatur stater, dette kræver fældes/kordineret udenrigs og forsvars politik.

Jeg mener også at Europa skal reducere sin afhængighed fra USA, således at vi kan fungere, og kæmpe en mindre krig selvom Internet forbindelsen til fra USA afbrydes.

  • 6
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten