Finske busser skal køre på syntetisk diesel

Som led i et nyt tre-årigt forsøg, skal halvdelen af bybusserne i Helsinki fra næste år køre på en ny, syntetisk fremstillet biodiesel. Det skriver avisen Helsingin Sanomat. Bag forsøget står Helsinkis byråd, YTV, og Helsinki City Transport, HKL.

Bybus-flåden i Helsinki er på 1.400 køretøjer, og det er meningen, at 700 busser skal køre på den nye type brændstof. Hvis projektet lykkedes fuldt ud, vil det betyde, at partikeludledningen fra busserne bliver reduceret med en tredjedel, og udledningen af kuldioxid, der betragtes som den store synder i forhold til drivhuseffekten, vil endda kunne halveres i forhold til den biodiesel, der benyttes i busserne i dag, skriver avisen.

Den syntetiske biodiesel bliver fremstillet fra biologiske råvarer som biomasse og vegetabilsk eller animalsk fedt. Biodieselen skal fremstilles på Nestes fabrik i Porvoo, der bliver i stand til at producere 170.000 ton syntetisk diesel om året.

Neste Oil har videreudviklet den såkaldte Fischer-Tropsch-metode for at fremstille den nye syntetiske diesel. Fischer-Tropsch-metoden blev udviklet af de tyske forskere Franz Fischer og Hans Tropsch i 1920'erne.
Den går i korte træk ud på gennem en katalytisk proces at omdanne kulmonoxid og brint til flydende kulbrinter, der altså kan anvendes som syntetisk brændstof. Under 2. Verdenskrig benyttede Tyskland metoden til at fremstille syntetisk brændstof, og var faktisk begyndelsen af 1944 i stand til at producere 124.000 tønder brændstof om dagen - eller hvad der svarer til 6,5 millioner ton om året.