Finland har ventet 10 år på atomreaktor – nu forlænges ventetid
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Finland har ventet 10 år på atomreaktor – nu forlænges ventetid

Det var meningen, at Finland i slutningen af 2018 skulle tage verdens største atomreaktor (Olkiluoto-3) i brug. Men projektet er forsinket – med lige nu fem måneder – til maj 2019.

Budgetoverskridelser og juridiske problemer har forsinket den 1.600 megawatt store reaktor, og nu har producenten, Areva SA, brug for ekstra tid til at tilpasse produktionsplanen, skriver Bloomberg.com.

Olkiluoto-3 skal blandt andet levere elektricitet til en række virksomheder, herunder papirfabrikker og et Google-servercenter.

Sagsøger hinanden pga. forsinkelsen

Retssag Konstruktionen begyndte i 2005, og oprindeligt var den ment som et udstillingsvindue for næste generation af EPR-reaktorteknologi. Prisen lå oprindeligt på 3 milliarder euro, men står lige nu til over 8 milliarder euro.

Læs også: Sandstrand 100 km fra Fukushima er mere radioaktiv end ved kraftværket

Energiselskabet, Teollisuuden Voima Oyj, tager forsinkelsen med alvor, for sidste år var Finland nødt til at importere 25 procent af sin elektricitet. Og priserne er cirka 21 procent højere end gennemsnittet i Norden.

Og parterne har sagsøgt hinanden på grund af forsinkelsen.

Forsinkelsen betyder i øvrigt, at Kina når at overhale Finland i kapløbet om verden største atomreaktor. Kina forventer at tage to atomkraftværker i brug i 2018, hvor hvert anlæg har en 1660 megawatt stor reaktor.

I 2006 var der tre år til anlægget skulle starte.
I 2012 var der 2,5 år til det skulle starte
I 2017 er der 1,5 år til det skal starte

De har altså fået øget tempoet gevaldigt, fra 12 år om et års arbejde til kun 5 år om et års arbejde.

  • 22
  • 1

I 2006 var der tre år til anlægget skulle starte.
I 2012 var der 2,5 år til det skulle starte
I 2017 er der 1,5 år til det skal starte


Så på 6 år (fra 2006 til 2005) fik de reduceret den resterende byggetid med 0,5 år (fra 3 år til 2,5 år).
På de næste 5 år fik de reduceret den resterende byggetid med 1 år.

Den naturlige fremskrivning må være at de på de næste 4 år får reduceret den resterende byggetid med 1,5 år.

Det må så betyde, at anlægget vil være færdigt i 2021.

  • 21
  • 0

Overgåes vist af Femernforbindelsen, der skal åbne i 2018.........nah 2019........2020 lyder godt.........2022........hvad med 2024........det bliver nok 2025 eller 2026.......lad os sige 2028, så er projektet blot 10 år forsinket inden man begynder at bygge.

Til det tid har DSB måske tog klar?

  • 9
  • 11