Fingernem emballage giver konkurrencefordel
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fingernem emballage giver konkurrencefordel

40 procent af kunderne prioriterer brugervenlighed højt, når de skal vælge et produkt. Samtidig bliver der flere og flere ældre. Lægger man de to ting sammen, giver det god mening for virksomheder at bruge kræfter på at designe emballage, så den er let at åbne.

Det får industrien nu hjælp til igennem en hjemmeside - brugervenligemballage.dk - som er resultatet af emballageforskning på Teknologisk Institut og Arkitektskolen Aarhus.

»Mange forbrugere har mindst en gang om måneden problemer med at åbne den vare, de har købt, og vores undersøgelser viser, at 16 procent vælger et konkurrerende produkt, hvis de har dårlige erfaringer med emballagen,« siger emballageforsker Helle Antvorskov fra Teknologisk Institut.

Emballage skal, ud over at beskytte varen, være let at åbne. Her ses et udvalg af Arla Foods-emballage.

Hun tilføjer, at danske vareproducenter fremover bør forbedre emballagernes design og inddrage brugerne i udviklingsprocessen, hvis de vil klare sig bedre i den tiltagende konkurrence fra udenlandske vareproducenter.

Gennem en blanding af viden, cases og metoder kan virksomheder kvit og frit få hjælp til at designe bedre emballage.

Hjemmesiden er målrettet alle vareproducenter, der vil have et indblik i, hvordan deres kunder bruger produkterne, fortæller Helle Antvorskov. Både store, mellemstore og små virksomheder.

»Vores erfaring er, at virksomhederne ikke har den viden selv, når det gælder brugerinddragelse i forhold til emballage,« siger hun.

'License to operate'

Umiddelbart mener kategorichef i emballageindkøb i Arla Foods Klaus Nybro, at det er på sin plads med sådan en hjemmeside, fordi der er 70 millioner EU-borgere, der har nedsat håndfunktion, og det derfor er interessant i forhold til eksport.

»Jeg tror, at emballager, der er til at lukke op, det er 'license to operate' inden for fem år. Hvis ikke man kan det, spiller man ikke en væsentlig rolle,« slår han fast.

Men en stor del af den viden, der ligger på hjemmesiden, har Arla Foods i forvejen, fortæller kategorichefen.

»Vi har jo brugt lang tid på at opbygge kompetencer inden for området. Men for små og mellemstore virksomheder, der ikke har det setup, som vi har, er hjemmesiden helt relevant,« siger han.

For at gøre den relevant for en virksomhed som Arla så Klaus Nybro gerne, at definitionen af brugervenlig emballage blev bredt ud til også at omhandle, hvordan emballagen fungerer ude på hylden, på vej hjem i indkøbsposen, hjemme i køleskabet, på bordet - og så skal den være til at slippe af med på en ordentlig måde.

»Når jeg for eksempel skal lave spaghetti med kødsovs til mine tre børn, har jeg dåser, kødbakker og grønsagsbakker tilbage, som ikke er til at folde sammen, og det irriterer mig. Derfor synes jeg, at brugervenlighed bør bredes lidt mere ud, hvis den skal appellere til en virksomhed som vores,« siger han og roser hjemmesidens litteraturhenvisninger, som han mener, emballageudviklerne i Arla kan lære noget af.

»Man kan ikke løse alle problemer ved at gå ind på sådan en hjemmeside, men som en start og en tjekliste gør den det egentlig godt.«

Hjemmesiden brugervenligemballage.dk bliver officielt åbnet 1. marts i år, men man kan allerede nu klikke sig ind og se sig omkring.

"Men en stor del af den viden, der ligger på hjemmesiden, har Arla Foods i forvejen, fortæller kategorichefen."

Kategorichefen bør prøve at tømme en Joggi emballage lavet a pap og plastik med skruelåg på toppen. 6-10% af indholdet bliver i emballagen afhængig af konsistensen, medmindre man skærer toppen af med en skarp kniv og skraber resterne ud med en lang ske.. Man kan presse en del af resterne ud ved at klemme papdelen sammen, men toppen kan ikke tømmes..Rigtig brugervenlig løsning - ikk' Arla?

  • 0
  • 0

Jeg køber aldrig mælk med skruelåg (Arla fx økomælk), da det er for besværligt for mig at dreje og trykke samtidig (nedsat motorik).

Og der er godt nok meget kødpålæg, hvor jeg ofte har været fristet til at gribe til kniv, dåseåbner og hammer for at få det op.... For ikke at tale om forskellig fra byggemarkedet/elektronik, der altid er svejset ubrydeligt sammen. Helst med skapkantet plastik (så man også kan stikke/skære sig).
Det er faktisk irriterende, især hvis der står oplysninger på emballagen. Med fødevarer fx holdbarhed, så er det ikke gjort med at pakke det om i en anden beholder.

Mvh
Tine- handikappet

  • 0
  • 0